Så kom der gang i 3D printeren..

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Så kom der gang i 3D printeren..

• Dette emne har 64 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 8 måneder siden af alan. This post has been viewed 1191 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 65 i alt)
  • Forfatter

alan
    Deltager
      • Super Giant

Filamentet (det plast der bruges af printeren) koster ca 125 – 150kr/kg, hvis man kan nøjes med det billige. Den type PLA som Frank har brugt, er Ultimakerens eget produkt. Den koster nok det dobbelte, men den er også bedre.

De billigste produkter kan være behæftet med fejl, typisk luftlommer i filamentet. Hvis man er uheldig at få sådan en rulle, kan det knække midt i et print, og dermed ødelægge printet. De selvsamme luftlommer kan stoppe dyssen eller skabe uens printerkvalitet.

Mvh Alan

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Filamentet (plastik tråden) koster omkring 250-280kr/kg – jeg har brugt 102gr her – dvs for ca. 25kr.

et par små aluplader med huller i (kunne 3D printes i plast også),

to steppermotorer a 129kr = 258kr
        to stepper controllere – den ene med powersupply: 99 + 159 = 258kr
        en aduino nano. (eller anden aduino) ~ 250-320kr

Glasene som er specielle. Det er Hoya HMC UV(c) 52mm UV filtre. Specielt udvalgt på grund exceptionel god antireflex behandling. 110kr/stk = 220kr

Dertil kommer lidt stik og noget 50kr.

Materialer ialt omkring 1200kr.

Softwaren synes jeg skal være opensource så den er gratis.
        3D print designet lægges frit tilgængeligt

Det skal ses i forhold til at nærmeste dims der kan det samme koster 6-8.000 og de rigtig proffe fra starlight Xpress og Sbig ligger på den forkerte side af 10-15.000 kr.

De er så lavet i metal og bruger kun et glas der så er ret tykt. Klart en fordel fremfor mit design som er afhængig af relativt store vinkeldrejninger på glasset der vil give små fokusændringer.
        Jeg arbejder dog på et gimbal design så jeg kun har eet glas.

Nå ja – jeg er også afhængig af en slimline offaxispickoffprism. Kan fås til omkring 1200kr – men der er en på vej i designet.

FrankLarsen2015-02-06 14:59:05

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Lækker maskine Frank,, jeg har en billig Prusa I3, den kræver lidt arbejde og justering jævnligt 🙂

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Så kom jeg lidt videre.

I går printede jeg en T2 adapter – eller næsten.

Jeg printede en holder hvori jeg så har limet et 15mm T2 extender rør fast med epoxy efter at T2 røret er blevet drejet en anelse ned til perfekt pasning.

De vandrette huller er tænkt som ekstra sikring. Der bores hul i metalrøret de rigtige steder og der kan så sættes en lille skrue i inde fra.
            Problemet med 3D print er at alle huller skal forberedes på forhånd da væg tykkelsen er lille og der er hult inden i.

JEg tror dog ikke det bliver nødvendigt med skruer alligevel.

Jeg har også prøvesamlet enheden:

Samlet vægt er nu 255gr. Tungeste er steppermotorerne og skruerne.

2″ næsen er perfekt pasning i 2″ udtræk. Næsten lidt for tæt pasning.

Nu skal jeg bare have justeret softwaren til en ekstra akse og have flyttet elektronikken fra prototype board til en rigtig printplade.

MEn lur mig om ikke det kommer ud under himlen mandag aften når der er lovet klart vejr….

mikael_joe
            Deltager
              • Super Nova

Fedt! og kompakt 🙂

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Jeg tabte munden da jeg så printet i fredags og havde det i hånden. Der er overhovedet ingen
                tvivl om at 3D print i den grad kan bruges til ATM.

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hejsa.

Måske stjæler jeg lidt tråden her, og det var nok bedre at Alan fortalte og forklarede lidt mere, men vi har som opfølgning på vores arbejdslørdag, samlet op på hvad der egentligt kan 3D printes til et Newton teleskop i “rimelig” størrelse.

Indtil videre er jeg i fuld gang med at færdiggøre et 6″ Newton teleskop, hvor tubusringe, spejlcelle og underlag til okularudtræk er 3D printet. Jeg tror også det er muligt at 3D printe selve udtrækket, og sandsynligvis også diagonalholderen til sekundærspejlet.

Så det eneste man skal købe, ud over glasset til spejlet (som jeg selv er ved at figurere til prototypen) er et rør til tubus. Der bruges så et paprør til ca 50 kroner fra Biltema.

Alt i alt kan man lave et færdigt Newton teleskop for under 1000 kr for en 6″ og måske et par hundrede mere for en 8″. Og her snakker vi ikke low-quality, men rigtig høj kvalitet hvor spejlet er så godt som det kan blive. I en rigtig tubus, som ikke bøjer under sin egen vægt.

Alan og jeg har talt om en måde at lave et projekt på, men detaljerne er endnu ikke helt på plads. Det skal nok ske.

Men interesserede må gerne henvende sig til mig, så kan jeg fortælle lidt mere om projekt “low-cost-high-quality Newton”

mvh
                  Jens

bentl
                  Deltager
                    • Planet

Hej Jens

Nu kunne jeg desværre ikke deltage i ATM lørdag, men det nye projekt lyder meget spændende. Det vil jeg gerne være med til. Men det hører nok hjemme i en ny tråd.

mvh
                    Bent

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Meget spændende projekt og jeg er enig, 3D printer er absolut et godt værktøj til ATM

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hejsa.

Jeg laver en ny tråd til Projekt HQLC-Newton…

mvh
                        Jens

lindhard
                        Deltager
                          • Super Nova

Tråden her fik mig til at tænke på denne side

http://www.preciseparts.com/ppmain/adapter.html

hvor man kan bestille et adapter til næsten hvad som helst, man vil hænge på kikkerten.

Måske kunne 3D teknikken bruges til sådan noget?

mvh
                          Lars

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

Njaaa ikke helt. Gevind er ikke rigtig printbart med mindre det er et meget groft gevind.

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

Hej Jens.

Helt iorden at låne tråden. Den handler jo om 3D print.

Jeg er med på HQLC . .. har jo et spejl. Jeg har netop også tænkt på udtrækket. FrankLarsen2015-02-12 23:56:03

alan
                              Deltager
                                • Super Giant

@ Jens

HQLC – jeg er også med på den tråd, men havde ikke nogen yderligere kommentarer til det du skrev.

Mvh Alan

Frank Larsen
                                Moderator
                                  • Super Nova

Nådada, så fik jeg monteret dimsen på teleskopet:

og den virker:

fits

fits
                                  FrankLarsen2015-04-21 12:39:18

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 65 i alt)
                                • Emnet 'Så kom der gang i 3D printeren..' er lukket for nye svar.