› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Så kom der gang i 3D printeren..
- Dette emne har 64 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 8 måneder siden af alan. This post has been viewed 1190 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. februar 2015 kl. 16:25 #128196
Frank LarsenModerator- Super Nova
Længe ventet projekt er nu undervejs – om 19 timer vil det vise sig om tegningerne er lavet korrekte…
En del er allerede færdig…
første fornuftige printjob på arbejde
5. februar 2015 kl. 18:57 #128210
alanDeltager- Super Giant
Hej Frank
3d-printer er et fedt værktøj, men printet kan også mislykkes. Det ser ud til at du er i gang med 4 større genstande, hvis printet lykkedes er det godt, men stopper printeren om 18 timer af en eller anden grund, så har du 4 ikke brugbare dimser. – Print en dims afgangen. Ultimaker2 har den funktion (under tools) i Cura. Det kan godt være der ikke er plads til alle emner på engang, men i længden spare du tid og plast.
Hvad har du brugt til at prime glaspladen med?
Mvh Alan
5. februar 2015 kl. 19:21 #128212
Hej Alan.
Det er tidsnød der gør at jeg printer det hele på en gang. Der er jo ATM weekend.
Jeg valgte at ikke bruge cura funktionen til at tage ad gangen fordi det ene emne er ret højt og jeg læste på nettet at det kunne give problemer.
Jeg bruger den medfølgende stift til primingen.
Vi har ikke printet så meget endnu men har kørt flere store komplicerede emner på 19-20 timer uden problemer.
Dette er klart en risky satsning.
5. februar 2015 kl. 19:28 #128213
alanDeltager- Super Giant
Vil du løfte sløret for hvad det er?
Mvh Alan
5. februar 2015 kl. 21:07 #128222
mikael_joeDeltager- Super Nova
Er det et kølet hus til et DSLR indmad? 🙂
5. februar 2015 kl. 22:44 #128237
Kom bare frisk med flere bud. Jeg afslører det i morgen.
5. februar 2015 kl. 22:46 #128238
nightskyDeltager- Neutron star
Det er jo ……… glæder mig til at se mere på lørdag.
5. februar 2015 kl. 22:58 #128240
RudiDeltager- Neutron star
Kop holdere til monteringen?
/Rudi B. Rasmussen
5. februar 2015 kl. 23:05 #128242
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Nææ, bemærk nu den linse på billede 2
Mekanik + optik + elektronik + Frank = awesomeness!
6. februar 2015 kl. 00:54 #128248
astrojensenDeltager- Neutron star
Tip-tilt aktiv optik til autoguiding!
Thomas, Bornholm
6. februar 2015 kl. 12:16 #128267
Spoiler
Men ja, endelig har min Aktiv Optik Guider taget håndgribelig 2-akset form.
Printeren var lige blevet færdig da jeg mødte ind på arbejde:
Og resultatet var noget nær perfekt.
Det ville have taget værkstedet noget længere tid at hive det ud i alu – OG MEGET TUNGERE. Her er der 102gram plastik – det meste er hulrum – hvilket også gør emnerne temmelig stive.
Her er hvordan det ca. kommer til at se ud når det bliver samlet:
På instrument flangen skal så kunne påmonteres spektrograf (inklusive guide kamera) eller fiberinjektions hoved (inkl. guide cam) eller T2 adapter hvorpå en Offaxisguider,filterhjul og kamera kan monteres. Men så bliver det tungt og 2″ næsen skal så laves i metal istedet.
Jeg overvejer at lave en smallere udgave og inkludere guide prisme holderen direkte for mindre krav til backfocus. Denne jeg har printet er 55mm dyb.
FrankLarsen 2015-02-06 11:17:45 6. februar 2015 kl. 12:24 #128268
RudiDeltager- Neutron star
Det ser skisme godt ud. Hvad koster sårn en Ultimaker egentlig?
/Rudi B. Rasmussen
6. februar 2015 kl. 12:39 #128270
Den er faktisk alt for dyr Det billigste jeg har set herhjemme er 19000,-
(http://3dprinthuset.dk/produkt/3d-printere/ultimaker-2/)Der er gode alternativer – men alfa og omega er at læse reviews, reviews og atter reviews.
I firmaet var vi liiige ved at købe en “makerbot” indtil vi læste en anmeldelse af den nyeste model:
http://nicklievendag.com/makerbot-replicator-5th-generation-review/
Så turde vi simpelthen ikke smide 22000kr afsted.MEn der er mange andre spillere på markedet og utroligt mange smådetaljer omkring printerne og den medfølgende software der skal tages stilling til – blandt andet om det er Open Source eller ej samt hvor aktivt et community der er omkring firmaet.
Man skal også tage stilling til om vil nørde med den eller bruge den som værktøj – vil man nørde, så kan må gå efter de billigere modeller. De printer fint, men skal holdes lidt mere i hånden i længden end de “store” mærker. Ultimaker2 var en plug-and-print-out-of-the-box oplevelse.I sidste ende var det dog Ultimakers gode ry og store printflade – og det faktum at den var på lager da vi ville købe en, der gjorde udslaget.
FrankLarsen 2015-02-06 13:01:19 6. februar 2015 kl. 14:18 #128276
mikael_joeDeltager- Super Nova
Ah ja, din aktiv optik. Fedt du får udvidet den med en dims/app der passer til den 🙂
Muligvis går den snart på salgsmarkedet? 😉
6. februar 2015 kl. 14:40 #128277
lindhardDeltager- Super Nova
Et er hvad printeren koster i indkøb, men hvad koster det konkret at fremstille dimsen?
mvh
Lars -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Så kom der gang i 3D printeren..' er lukket for nye svar.