Så kom de endelig!

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Så kom de endelig!

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 224 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Mine nye ES 82° okularer. Et 30mm, et 18mm og et 11mm. Første indtryk: Virkelig god kvalitet.

De var rimelig godt emballeret. De tre separate kasser var pakket ned i en stor, fælles papkasse, med sammenkrøllet papir som emballage. Lidt primitivt, men det havde åbenbart været tilstrækkeligt. Den store kasse havde ikke fået den mindste skramme, selvom transportfirmaet går under det lidet betryggende navn “UPS”…!

De tre mindre kasser var alle af høj kvalitet og foret med formstøbt skumplast. Okularerne var desuden svøbt i en tynd plasticpose og det samme var kassen. Man kunne nok uden tøven smide kasse+okular ud fra tredje sal, uden at okularet ville lide overlast. Kasserne virkede gedigne og stærke, mere som tyndt træ, end som pap.

Okularerne virker alle, ved en første inspektion, helt fejlfrie. Linserne er ualmindeligt godt coatede, helt rene og fri for støv. Støvhætterne slutter tæt, men er ikke svære at tage af og sætte på. Designet og finishen er behagelig at se på. Det er høj kvalitet, det her, der er ikke noget som helst, der føles billigt eller på anden måde mindreværdigt.

“First light” var af en antenne på en kornsilo en små hundrede meter fra mit hus, med min Zeiss Telemator. Først med 30mm. Det er en ordentlig moppebørge af et okular! Det vejer 1050g, ifølge min køkkenvægt! Øjepositionen virker rimelig behagelig, men det kan virke lidt anderledes om dagen end om natten, hvor øjets pupil er større. Jeg så straks et meget tydelig rødorange skær ude i randen af okularet. Flyttede jeg øjet, ændredes farven til blå. Hmmm. Ikke godt. Ville det også være sådan på stjernerne? Jeg prøvede så okularet på min WO 72mm f/6 ED apo og her var den orange/blå farve næsten helt væk! Mærkeligt, for en lang brændvidde plejer at være godt for okularer.

Også i 18mm og 11mm på Telematoren var der spor af den orange/blå farve langs med kanten, men i langt mindre grad end i 30mm. Ellers virkede alle okularer enormt skarpe og kontrastrige og behagelige at se i, selvom øjepositionen skal være temmelig nøjagtig, for at kunne se hele feltet på én gang, men det er jo en kendt sag ved mange vidvinkelokularer. Jeg er sikker på, at de er bedre på stjernehimlen, end i dagslys.

Mere følger.

Thomas, Bornholm

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Så kom de endelig!' er lukket for nye svar.