Så klør det litt i astro-foten

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Så klør det litt i astro-foten

• Dette emne har 67 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af Julius. This post has been viewed 4737 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 68 i alt)
  • Forfatter

xplode
    Deltager
      • Nova

Hvis 71mm’en ikke har problemer lenger så er den absolutt ett godt valg

Pass på å kjøp M48 ring for tilkobling til kamera, en T2 ring passer ikke.

Ola Skarpen
      Deltager
        • Super Giant

Jeg har et Modifisert Canon 550D som jeg kan selge.

Ola

teejay
        Deltager
          • Super Nova

Jonas C wrote: Det är inga dåliga frågor. Om man säger så här:När jag fotograferar med min Star 71:a, använder jag även ett följeteleskop med en guider monterad samt en Telrad och en 6×30-sökare.

Hvis jeg kjøper en Imaging Star71 , så skulle det vel holde med en EQ3 ?

Hva er eventuelt ulempen med den ?

Ole Alexander: Takk for tips

TeeJay

teejay
          Deltager
            • Super Nova

Skarpen wrote: Jeg har et Modifisert Canon 550D som jeg kan selge.

Ola

Hva skal du ha for det Ola ?

TeeJay

teejay
            Deltager
              • Super Nova

teejay wrote:

Det är inga dåliga frågor. Om man säger så här:När jag fotograferar med min Star 71:a, använder jag även ett följeteleskop med en guider monterad samt en Telrad och en 6×30-sökare.

…og hva er forskjell på denne og din WO versjon

TeeJay

jonas.c
              Deltager
                • Super Giant

teejay wrote:

Det är inga dåliga frågor. Om man säger så här:När jag fotograferar med min Star 71:a, använder jag även ett följeteleskop med en guider monterad samt en Telrad och en 6×30-sökare.

teejay wrote:

Ole Alexander, det finns ett par nackdelar med den och det gäller när man vill observera med den:

– Du måste använda en speciell diagonal: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7225_TS-Optics-kurzbauender-1-25–Zenitspiegel-fuer-Imaging-Star-APOs.html

– Du kan inte använda den med 2″-okular.

Jag köpte min tillsammans med diagonalen och första gången jag såg stjärnfältet föll jag nästan baklänges. Stjärnorna är som nålstick.

Den är ju dock i första hand konstruerad för fotografering så lite nackdelar måste den ju ha 😉

En stor fördel är att den klarar fullformatskameror (24×36 mm) utan vinjettering.

Du kan dessutom montera ett 48 mm filter internt (om du behöver detta).

Här en bra review av WO:s version: https://www.cloudynights.com/topic/466347-review-william-optics-star-71/?hl=wo%20star%2071

Här min egen review av samma astrograf: https://www.cloudynights.com/topic/471795-william-optics-star-71-first-light/?hl=wo+star+71#entry6437093

Några bilder jag tagit med astrografen: http://astronet.se/showimages.php?id=3

(Alla är inte tagna med Star-71:an)

Bästa hälsningar

Jonas

teejay
                Deltager
                  • Super Nova

Fantastiske bilder Jonas

Er hestehodetåken tatt med Imaging Star71 ?

Ville det bli noe resultat med et planetkamera på 71 ?? teejay2017-06-27 19:43:15

TeeJay

jonas.c
                  Deltager
                    • Super Giant

Tack Tom! Nej, den är tagen med en GSO 8″ R-C. Om du skrollar ner lite, ser du data om bilderna. Nordamerika är dock tagen med Star-71.

Jag vet inte hur en planetkamera skulle uppföra sig men eftersom astrografen är skarp och kontrastrik, kan jag inte se att något annat än brännvidden skulle stå ivägen för bra bilder. 😉

Hälsar

Jonas

Ola Skarpen
                    Deltager
                      • Super Giant

teejay wrote:

Jeg har et Modifisert Canon 550D som jeg kan selge.

Ola

Hva skal du ha for det Ola ?

Sendt deg PM.

teejay
                      Deltager
                        • Super Nova

På et annet forum var det en som spurte “hvilken er å foretrekke” ?

Hva sier dere eksperter ?

1) William Optics 2013 ZenithStar 71mm Doublet ED Refractor with 2″ 0.8x Reducer / Flattener

or

2) Explore Scientific 80mm f/6 plus around 50 shipping + if I want Field flattener

TeeJay

xplode
                        Deltager
                          • Nova

Zenithstar 71 er ett annet teleskop enn Star 71/Imaging Star 71 som er nevnt her tidligere så av dem 2 siste du har nevnt ville jeg styrt unna begge.

Kjøp Star 71/Imaging Star 71 som Jonas foreslår så har du ett teleskop som er lite og enkelt og greit i bruk og trenger ikke focal reducer/flattener.

Kjøp montering sammen med teleskopet fra TS, frakt er billig derfra

teejay
                          Deltager
                            • Super Nova

Da satser jeg muligens på EQ5 (?)

Hva må i tillegg i forhold til Heq5Pro ??teejay2017-06-28 15:21:09

TeeJay

jonas.c
                            Deltager
                              • Super Giant

teejay wrote: Da satser jeg muligens på EQ5 (?)

Hva må i tillegg i forhold til Heq5Pro ??

Hej igen Tom,

Som Ole säger är Zenitstar ett annat teleskop. Det är en dublett utan flattener. Visst kan du fota utan flattener men så småningom vill du nog ha en i varje fall 😉 Dessutom klarar den inte fullformat och har betydligt mer CA än Star-71 (som är nästintill fri från CA).

Vad gäller stativ, var det länge sedan jag köpte mina men jag tittade lite på TS och fann att det stativ jag kallade HEQ3 Pro Synscan, numera har namnet EQ5 Pro Synscan. Jag ser ingen skillnad på de båda utom att min gamla HEQ3 Pro Synscan var svart.

Faktiskt ångrar jag lite att jag sålde den monteringen eftersom jag trivdes så bra med den men eftersom jag uppgraderade till HEQ-5 SkyScan Pro (som då hette HEQ-5 Pro Synscan) hade den bara stått och dammat.

Skillnaden mellan dem upplever jag som att det är bättre lagring (med mindre backlash) på 5:an samt färre sladdar. Den klarar även lite mer vikt.

Här är monteringen jag tidigare hade som tidigare kallades HEQ-3 Pro Synscan:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3800_Skywatcher-EQ-5-PRO-SynScan-GOTO-Mount-with-tripod.html

Här är monteringen jag har nu och som tidigare kallades HEQ-5 Pro Synscan:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p430_Skywatcher-HEQ-5-SynScan—German-GoTo-Computer-Mount.html

Båda monteringarna kan jag rekommendera och de har en viktig detalj gemensam. Båda har stålrörsben. Monteringar med stålrörs ben är, vågar jag lova, alltid mer stabila än de med aluminiumprofiler.

Tydigare sände jag dig en länk till några av mina bilder. Där kan du se min Star-71:a monterad på en AstroTrac. Stativet i detta fall är ett Manfrotto 055B och trots vikten, finns ingen tendens till instabilitet. Det vill jag tillskriva rörformade aluminiumprofiler med bra infästning.

Jag tror inte en profilerad aluminiumprofil skulle klara det på samma sätt.

Vad jag vill säga är att rörprofiler är att föredra framför andra profiler (om man undantar massivt trä).

Hälsningar

Jonas

Arnstein Dale
                              Deltager
                                • Planet

Jeg har en helt ny, og selvsagt ubrukt, Skywatcher Esprit 100ED liggende om du er interessert.

Pris blir vi nok enige om…

teejay
                                Deltager
                                  • Super Nova

Surround wrote: Jeg har en helt ny, og selvsagt ubrukt, Skywatcher Esprit 100ED liggende om du er interessert.

Pris blir vi nok enige om…

Har du en link til siden – og et prisforslag – og noen bilder av din 100ED ?teejay2017-06-29 21:03:16

TeeJay

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 68 i alt)
                                • Emnet 'Så klør det litt i astro-foten' er lukket for nye svar.