Så er vi i gang med det nye år

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Så er vi i gang med det nye år

• Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 209 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Første aften i det nye år, og endelig lidt stjerner efter en længere periode med overskyet vejr.

Jeg gik ud med 20×80 prismekikkerten en halv times tid for lige at se mig omkring.

Vejret var fugtigt, der var enkelte skyer ude i øst – de drev sydpå – og der var en del dis, så det var ikke optimalt.

Orion stod lige i syd, Tyren var oppe i sydvest og i nordvest var Andromeda og Cassiopeja. Løven var på vej op i øst, og Tvillingerne stod længere oppe.

Mælkevejen var tydelig fra Cassiopeja og ned gennem Perseus.

Jeg fik set lidt hist og her og så bl.a. på M 42, M 31, M 35, Pleiaderne og dobbelthoben i Perseus.

Pleiaderne var flotte, og stjernerne stod skarpt, M 35 og især dobbelthoben kunne ses om fine stjernegrupper, M 31 var kun en diffus plet. Oriontåen havde en fin udstrækning, men jeg kunne ikke se M 43.

Aldebaran og Betelgeuse lyste klart rødt, de andre stjerner var mere hvide.

Så er året gået i gang.

Lad os håbe, der bliver mange gode aftener.

mvh
      Lars

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Hovedpine….Nuke

kila
        Deltager
          • Super Giant

Hej 2xLars… og godt nytår!

Har også fået gang i det nye år her. Lidt skybanker før midnat men nu er vejret så klart og stabilt at jeg ikke nænner at lukke “butikken”.

Har været på 193 Ambrosia siden kl. 21 og nu smider jeg mig på sofaen og ser hvor længe det går godt.

allan_dystrup
          Deltager
            • Nova

Små 3 timer undet stjernerne —

M106, Kembel’s Kaskade, Ngc4220(? Skal checkes),Ngc1502 golden harp…

Pragtfuld start på året!!!

Godt Nytår!Allan_Dystrup2017-01-02 04:11:19

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Så er vi i gang med det nye år' er lukket for nye svar.