Så er sæsonen skudt i gang for Maia Observatoriet

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Så er sæsonen skudt i gang for Maia Observatoriet

• Dette emne har 12 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 620 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Var lige i observatoriet et par timer eller tre søndag aften hvor det helt uventet blev klart vejr. Det meste af tiden gik med at lege med det forskellige teknik, men jeg fik da også lige 6 * 360″ på M31, dvs i alt 36 minutters eksponeringer. Dertil 10 lights og til sidst 10 darks a 360″ (det stod på da jeg var gået i seng )

Her nedskaleret billede, men hele feltet, ikke croppet (jeg er bare glad for min coma corrector )

Stacket og behandlet i AstroArt 6.0, dernæst en lille tur i PhotoShop CS2.

/Rudi B. Rasmussen

jakob1234
      Deltager
        • Nova

Thumbs%20Up

jakob12342017-08-29 18:55:00

adam
        Deltager
          • Main Sequence

Smukt – ligesom at være der selv.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Jo tak – selv er jeg overrasket over at have fået så meget med af M31 med blot 6 billeder!!!

Den skal da prøves igen med en serie meget korte, måske 60 , for at få kernen uden den brænder ud, og så et par timer med 360 eller måske længere for at få skiven ordentligt med.

/Rudi B. Rasmussen

munkholm
            Deltager
              • Neutron star

Fint naturligt billede. Går ud fra du skyder med Dslr

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Jo tak Bent. Ja, Canon 1000D (unmod), de seks billeder taget ved ISO100.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Rudi

Den er ganske nydelig

Ingen tvivl om, at du kan drive det vidt med det setup. Du har opnået en

fin opløsning, så med lidt tålmodighed og en serie gode optagelser, så

bliver det rigtig godt.

Der er lidt grønstik, men det er ikke værre end at det kan fjernes.

I øvrigt viser erfaringen, at billedbehandling bliver nemmere, jo

større dynamik man har.

Det er et stort fuldt belyst felt du har.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nahilas
                  Deltager
                    • Giant

Flot billede Rudi! Sortpunktet er måske lidt lavt og kan være du skal prøve at skrue lidt ned for den grønne kanal også? Der er altid noget at fifle med :).

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Jo tak Torben og Mads. Med kun 6 lights var der en del støj, derfor ligger sortpunktet så højt. Grønstikket skyldtes min astro pc ikke har farverne kalibreret ordentligt. Jeg bruger default men bliver nok nød til at købe eller låne en spyder.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

M31 har lige været en tur gennem møllen igen og denne gang er der sparet på den grønne palette.

/Rudi B. Rasmussen

jsa
                        Deltager
                          • Moon

rudibr wrote: Jo tak Torben og Mads. Med kun 6 lights var der en del støj, derfor ligger sortpunktet så højt. Grønstikket skyldtes min astro pc ikke har farverne kalibreret ordentligt. Jeg bruger default men bliver nok nød til at købe eller låne en spyder.

Du kan låne min Spyder 4 – jeg tager den med til SP.

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Fornemt Jesper. Det ser jeg frem til

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Helt klart bedre Rudi – flot

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Så er sæsonen skudt i gang for Maia Observatoriet' er lukket for nye svar.