Søndervig all-sky obs har fået en lillebror

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Søndervig all-sky obs har fået en lillebror

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 801 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

DSLR kameraet optager kontinuerligt 30 sek. still-billeder hver nat, i høj opløsning og farver, der uploades til en ftp-server.

Lillebror-kameraet er tilsluttet det automatiske ildkugle-netværk der mangler blot den endelige software opsætning, som Henrik og Anton heldigvis tager sig af

Jesper G.

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

What!!! En Gatling kamera?

/Rudi B. Rasmussen

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

rudibr wrote: What!!! En Gatling kamera?

Yaahr man – it´s rapid shooting with two barrels…

Nå-ja, de mange alu-rør er bare til klima-anlægget, der er en nærmere forklaring her.

JesperG2016-07-23 19:51:19

Jesper G.

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Hej Jesper G

Hvordan vil du håntere alle de data, minimum 16 Mb vil jeg tro per 30 sek. det er jo meget.

Godt nok over en server men den skal vel også ses igennem det er jo utrolige mange Mb på 24 timer der skal håndteres ???

Imponerende projekt du har gang i må man sige

Kan så også forstå uden at havde læst hele dit link endnu at dit klimaanlæg virker.

Mit AllSky camera er altid dugget

mvh FinnFinn2016-07-23 20:59:31

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Hej Finn

Jeg må gå på kompromis med billedkvaliteten. Normalt skyder jeg alt i RAW-format med DSLR, men det går ikke her – desværre.

DSLR-billederne bliver optaget i 8-bit jpg-format. Når nattens optagelser er færdige, bliver billederne beskåret til et kvadratisk format (ingen grund til at overføre det sorte udenfor billedcirklen). De croppede billeder bliver derefter komprimeret i en zip-fil og overført til en IRF-server (institut for rumfysik i Kiruna), hvor jeg kan downloade den fra den følgende morgen. NLC-forskeren i Kiruna har sat PC´en op til at køre det automatisk. Udenfor NLC-sæsonen kører kameraet selvfølgelig i flere mørke timer, det bliver til 720 billeder hver nat udenfor sommersæsonen. Når billederne er hentet og udpakket, tager det faktisk ikke så lang tid at se dem igennem, måske 6-7 minutter hvis der ikke er noget interessant, som fx ildkugler, nordlys, airglow, lyn, månehalo, zenithbue, eller måske noget helt overraskende.

Den nye lillebror (ildkugle-kameraet) kører på en anden mini-pc, som Henrik Schneider har sat op, og Anton Norup styrer overordnet i ildkugle-netværket. Der er ikke tale om de helt store datamængder. Når der er fangst, lagrer Antons software et lille videoklip m.v. der kan ses på stjerneskud.info.

Med hensyn til klima, så har jeg lavet en isoleret boks med det tekniske (varmeafgivende) udstyr. Tubus er også isoleret, som vist, det udnytter “spildvarmen“ om vinteren. Der kan dog godt opstå dug på kuplen alligevel, men det er ikke så ofte. Om sommeren tager blæseren luft fra lige over betongulvet, så kameraerne under kuplen køles i sommersolen. Altså ingen udgift til klima, bortset fra blæseren, der er fra et PC-kabinet.

Hvis du døjer med dug, kan du måske installere et par varmegivede modstande, eller en varmetråd i kuplen?

Jesper G.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Søndervig all-sky obs har fået en lillebror' er lukket for nye svar.