Søjle-elementer – støb selv

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Søjle-elementer – støb selv

• Dette emne har 84 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 8037 times
Viser 10 indlæg - 76 til 85 (af 85 i alt)
  • Forfatter

spatzek
    Deltager
      • Super Giant

Spændende tråd, tak for det.

Jeg støbte en søjle i sommeren 2013, hvor jeg godt nok har gravet dybt nok, men mindre diameter end de fleste. Samtidig har jeg også en mere klein søjle støbt med et plastik kloakrør. Det er til stadighed det eneste element, alt inklusiv, der aldrig har voldt bekymringer. Grundet travlhed og elendig vejr, så gik der en måned fra jeg parkerede kikkerten til jeg tændte for dyret igen, kørte op på Eskimotågen, og bingo, den stod samme sted i synsfeltet, som 4 uger før. Den står urokkelig fast med C14 og CGEpro og 3 store lodder.

Held og lykke med projektet

viggo.t
      Deltager
        • Super Giant

Hej Lars.

Må vi se et billede af din søjle?

mvh Viggo

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Hej Lars

Det samme kan jeg gøre med min lille beskedne 6″Evolution ude på min altan over halve år uden problemer, men det er også alt/az

Hilsen Claus

spatzek
          Deltager
            • Super Giant

Har ikke noget godt nyt foto, så det her er det bedste, jeg lige kunne finde her fra vinter. 160mm kloakrør, en masse beton, noget jern, tre laaange gevindstænger på diameter 12mm og en god del tålmod. Modificeringen fra CGE til CGEPro er en pier adapter fra Altair Astro i England, boring af større huller i adapteren til de brede stænger. Super adapter og billigere en dem fra USA. Jeg har senere end fotoet fået med strips både håndkontrollen og boxen fra Kendrich langt højere op, så den ikke bliver flået af at C14 teleskopet rager højt op med Pro monteringen. Vægte fra Baader bruges, når jeg skifter mellem den primære konfigurering med et 17mm Nagler og Power/filter switchen fra Denkmeier med en Binotron fra samme firma. Så behøver jeg ikke at ændre på positionen af tubus på dovetailen. Nem at balancere på den måde. Og ja, måtte vende observatoriet, som er købt brugt 90 grader, men det var de muliges kunst på grunden og kompromis med konen.

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Det ser godt ud Lars, men hvorfor vende observatoriet?

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Noget med nordretningen og højden over observatoriekanten?

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

ClausKAF wrote: Noget med nordretningen og højden over observatoriekanten?

ahhThumbs%20Up

spatzek
                  Deltager
                    • Super Giant

Jep, der røg en smule i syd og en del i øst(hvor taget rulles mod)og med min CGE ville jeg have kunnet køre med taget uden at flytte kikkerten fra parkeringspositionen (ved switchene). Øst er Jægerspris/Frederikssund og København, så den himmel bruger jeg ikke. Jeg har 5 kilometer i syd før gadelamper i en lille landsby, i nord er gadelamperne 22 kilometer væk i Hundested og i vest har jeg 18 kilometer Isefjord, så i forhold til afstand fra København super godt. Med CGE Pro kan det ikke lade sig gøre at rulle taget væk i parkeringsposition, da det hele rager for højt op, så nu er det ligemeget. Jeg ville så gerne sige, at der ligger en fantastisk beregning bagved søjlens højde. Men det gør der ikke. Faktisk blev søjlen for lav til min CGE montering, fordi vi klodsede bygningen en del op, så der kunne komme god cirkulering af luft. Havde jeg dengang taget højde for gulvets højde i forhold til græsplænen, så skulle jeg have hakket søjlen ned med godt 12-15 cm, for at få plads til Pro monteringen, så ja, sådan blev det – heldigvis. Spatzek2017-03-29 10:24:32

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Spatzek wrote: Øst er Jægerspris/Frederikssund og København, så den himmel bruger jeg ikke. Jeg har 5 kilometer i syd før gadelamper i en lille landsby, i nord er gadelamperne 22 kilometer væk i Hundested og i vest har jeg 18 kilometer Isefjord, så i forhold til afstand fra København super godt.

Over Dråby Strand?

Jeg troede du havde observatoriet hjemme i Kirke Værløse…

spatzek
                      Deltager
                        • Super Giant

Nope, Over Dråby Strand, som du gættede

Viser 10 indlæg - 76 til 85 (af 85 i alt)
                      • Emnet 'Søjle-elementer – støb selv' er lukket for nye svar.