› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Søjle-elementer – støb selv
- Dette emne har 84 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 8039 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. marts 2017 kl. 20:28 #158796
nightskyDeltager- Neutron star
Hhhmm, overvejer at kigge forbi i weekenden.
23. marts 2017 kl. 21:03 #158803
henrik.schneiderDeltager- Nova
Lars Malmgren wrote: Hej Henrik,droppede du “legoklodserne” ?
Ja og nej.
Den oprindelige tanke om 40cm høje klodser er droppet.
Jeg har allieret mig med en masse teori og 2-3 bygnings og stål konstruktions mennesker som har bestået.
Teorien siger at søjlen/mastens stivhed primært bestemmes af dens diameter og det hjælper ikke på stivheden at havde en massiv søjle (klodser eller ej) en stor masse hjælper derimod på at søjlen begynder at svinge.
Så mit valg blev at bygge masten (de nederste 1.7meter) af porebeton plader sat op som i skorstensform og limet sammen.
Utrolig nemt at arbejde med, i midten har jeg et 1/2 jernrør som bruges til at sikre at alt er godt presset sammen spændt sammen. Så jeg er ikke helt væk fra klodse modellen, men lidt modificeret er den dog blevet.
23. marts 2017 kl. 21:05 #158804
Nightsky wrote: Hhhmm, overvejer at kigge forbi i weekenden.
Du skal være velkommen, der er god plads.
Jeg satser på at få en til at komme og fortælle lidt om matematiske Stress analyser på søjler ved brug af computer. MEN ikke sikker på det lykkedes
23. marts 2017 kl. 21:16 #158805
Så er interface flangen mellem søjle og Montering næsten klar.
Så må det beton godt hærde op
henrik.schneider 2017-03-23 20:20:13 27. marts 2017 kl. 12:41 #158932
Interface plade klar.
Og montering får en prøvetur på toppen.
Støbningen på søjletoppen blev ikke så pæn, den skal lige shines lidt op.
De 3 M16 gevindstænger skal kortes noget af og så skal “Nord markeringen” flyttes så den faktisk er i nord og ikke som nu i nord-øst.27. marts 2017 kl. 14:48 #158937
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Tillykke med søjlen Henrik.
Jeg er spændt på at høre om styrkeprøven – en stjerne i trådkorset
og en sideværts påvirkning af søjlen.
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
27. marts 2017 kl. 15:20 #158939
Torben Taustrup wrote: Tillykke med søjlen Henrik.
Jeg er spændt på at høre om styrkeprøven – en stjerne i trådkorset
og en sideværts påvirkning af søjlen.
Mvh
TorbenDet er jeg også
Sideværts bør vel ikke vise den store forskel, medmindre søjlen vrider sig pga. påvirkningen.
Derimod en påvirkning bagfra eller forfra kikkerten bør vise en afvigelse op/ned.Prøven bliver jo nem nok at lave, men hvor stort udsving kan der forventes ?
27. marts 2017 kl. 16:56 #158940
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hvad er trækstyrken for porrebeton kontra alm beton?
Og samme for limningerne?Det jeg frygter mest er et kollaps hvis søjlen revner i en limning, men der skal nok et seriøst ninja-spark til på toppen af søjlen.
Utænkeligt at du får besøg af sure ninjaer, men i princippet bør den kunne holde til det.
Og det kan den nok også, min usikkerhed er mest baseret på, at du bygger en utraditionel søjle.
+ point for at udforske nye vejeHvor høj er din søjle totalt, fra gulv til adapteren? 7-8 m?
Jeg kan ikke helt slippe tanken om legoklodserne, men jeg vil ikke bygge den type søjle så højt.
Men måske 1½ – 2 meter, dvs. 5-7 klodser spændt sammen.Mja, men aller smukkeste løsning synes jeg stadig er Lars Zielkes gittermast!
Det er sgu godt tænkt!27. marts 2017 kl. 17:14 #158941
Tryk og trækstyrken for porebeton er lidt over 50% af alm. beton, limen kender jeg ikke tal på.
Min søjle ER spændt sammen, vertikalt, der er i foden indstøbt et anker, som forbinder et 1/2″ rør op til toppen af “skorstenen” på toppen er der en støbt armeret 10cm “prop”, der er gevind i røret og en stor “møtrik” presser armerings jernet ned på alle 4 sider af “skorstenen” så der er et massivt vertikalt pres ned på de fire vægge.
Proppen vejer vel ??? 40kg, og den runde topsøjle ~85kg, så ud over trykket fra jernstangen ligger der 125kg vertikalt ned.
Et horisontalt voldsomt spark på selve “skorstenen” vil helt sikkert kunne knuse et element med kollaps til følge, så sure-Ninja – no access, under gulvet.
Søjlens totalte højde er 290cm, så den er ikke så høj igen.
Gitterbast er jo en glimrende løsning – hvis man kan finde en, det kunne jeg ikke da jeg gik igang med tankerne om søjlen, og lidt inde i projektet blev målet en billig løsning som kunne fjernes igen når mine unger arver huset. Og her til sidst er der gået “vilje” i projektet – nu skal det proves, måles på og konkluderes på.
Total pris for søjlen ligger vel på 5-600kr, og den vil nemt kunne fjernes på 2timer.
27. marts 2017 kl. 17:31 #158944
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg synes det er fedt, at du prøver at gå nye veje!
Jeg er slet ikke bekymret for søjlens evne til at bære mange kg, kun de sideværds kræfter, som resulterer i træk.
Forspændingen med ½” røret hjælper helt sikkert rigtig meget!Dit arbejde er meget interessant, især da kongstanken er, at den skal kunne fjernes let.
Mange som jeg selv laver ikke faste opstillinger på søjler netop fordi man bor til leje og derfor skal reetablere grunden/have.
Der er en fuldstøbt søjle med 1+ kubikmeter beton under græsset bare ikke så sjov.27. marts 2017 kl. 18:33 #158947
RudiDeltager- Neutron star
Spændende at følge med i. Det bliver et lækkert observatorium du får der.
/Rudi B. Rasmussen
27. marts 2017 kl. 19:38 #158949
Hej Henrik
Husk at få gevindstængerne mellem mier og adapter plade så korte som muligt.
Medmindre det er umuligt at fastspænde monteringen på andre måder skal man ikke lave
sådan et mellemrumDet kaldes en rotteboks.
[TUBE]i1F4JUiZVec[/TUBE]
Se 05:40 inde i videoen.
Faldt selv i fælden i sin tid. Det er en konstruktion som man overhovedet ikke har brug for.Næste afsnit om piers
[TUBE]4FrJziVWXbo[/TUBE]Om det er jern eller beton, samme regler gælder.
Nightsky 2017-03-27 20:09:29 27. marts 2017 kl. 19:58 #158950
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Lars, dine links virker ikke?
27. marts 2017 kl. 20:00 #158951
lindhardDeltager- Super Nova
Jens.Jacobsen wrote: Lars, dine links virker ikke?
Der er lidt for mange http med i linkene
mvh
Lars27. marts 2017 kl. 20:09 #158952
Sådannnnnnn
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Søjle-elementer – støb selv' er lukket for nye svar.