Søjle-elementer – støb selv

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Søjle-elementer – støb selv

• Dette emne har 84 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 8039 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 85 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Hhhmm, overvejer at kigge forbi i weekenden.

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

Lars Malmgren wrote: Hej Henrik,droppede du “legoklodserne” ?

Ja og nej.

Den oprindelige tanke om 40cm høje klodser er droppet.

Jeg har allieret mig med en masse teori og 2-3 bygnings og stål konstruktions mennesker som har bestået.

Teorien siger at søjlen/mastens stivhed primært bestemmes af dens diameter og det hjælper ikke på stivheden at havde en massiv søjle (klodser eller ej) en stor masse hjælper derimod på at søjlen begynder at svinge.

Så mit valg blev at bygge masten (de nederste 1.7meter) af porebeton plader sat op som i skorstensform og limet sammen.

Utrolig nemt at arbejde med, i midten har jeg et 1/2 jernrør som bruges til at sikre at alt er godt presset sammen spændt sammen. Så jeg er ikke helt væk fra klodse modellen, men lidt modificeret er den dog blevet.

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Nightsky wrote: Hhhmm, overvejer at kigge forbi i weekenden.

Du skal være velkommen, der er god plads.

Jeg satser på at få en til at komme og fortælle lidt om matematiske Stress analyser på søjler ved brug af computer. MEN ikke sikker på det lykkedes

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

Så er interface flangen mellem søjle og Montering næsten klar.

Så må det beton godt hærde op

henrik.schneider2017-03-23 20:20:13

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Interface plade klar.

Og montering får en prøvetur på toppen.

Støbningen på søjletoppen blev ikke så pæn, den skal lige shines lidt op.
              De 3 M16 gevindstænger skal kortes noget af og så skal “Nord markeringen” flyttes så den faktisk er i nord og ikke som nu i nord-øst.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Tillykke med søjlen Henrik.

Jeg er spændt på at høre om styrkeprøven – en stjerne i trådkorset

og en sideværts påvirkning af søjlen.

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Torben Taustrup wrote: Tillykke med søjlen Henrik.

Jeg er spændt på at høre om styrkeprøven – en stjerne i trådkorset

og en sideværts påvirkning af søjlen.

Mvh
                  Torben

Det er jeg også Wink
                  Sideværts bør vel ikke vise den store forskel, medmindre søjlen vrider sig pga. påvirkningen.
                  Derimod en påvirkning bagfra eller forfra kikkerten bør vise en afvigelse op/ned.

Prøven bliver jo nem nok at lave, men hvor stort udsving kan der forventes ?

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Hvad er trækstyrken for porrebeton kontra alm beton?
                    Og samme for limningerne?

Det jeg frygter mest er et kollaps hvis søjlen revner i en limning, men der skal nok et seriøst ninja-spark til på toppen af søjlen.
                    Utænkeligt at du får besøg af sure ninjaer, men i princippet bør den kunne holde til det.
                    Og det kan den nok også, min usikkerhed er mest baseret på, at du bygger en utraditionel søjle.
                    + point for at udforske nye veje Thumbs%20Up

Hvor høj er din søjle totalt, fra gulv til adapteren? 7-8 m?

Jeg kan ikke helt slippe tanken om legoklodserne, men jeg vil ikke bygge den type søjle så højt.
                    Men måske 1½ – 2 meter, dvs. 5-7 klodser spændt sammen.

Mja, men aller smukkeste løsning synes jeg stadig er Lars Zielkes gittermast!
                    Det er sgu godt tænkt!

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Tryk og trækstyrken for porebeton er lidt over 50% af alm. beton, limen kender jeg ikke tal på.

Min søjle ER spændt sammen, vertikalt, der er i foden indstøbt et anker, som forbinder et 1/2″ rør op til toppen af “skorstenen” på toppen er der en støbt armeret 10cm “prop”, der er gevind i røret og en stor “møtrik” presser armerings jernet ned på alle 4 sider af “skorstenen” så der er et massivt vertikalt pres ned på de fire vægge.

Proppen vejer vel ??? 40kg, og den runde topsøjle ~85kg, så ud over trykket fra jernstangen ligger der 125kg vertikalt ned.

Et horisontalt voldsomt spark på selve “skorstenen” vil helt sikkert kunne knuse et element med kollaps til følge, så sure-Ninja – no access, under gulvet.

Søjlens totalte højde er 290cm, så den er ikke så høj igen.

Gitterbast er jo en glimrende løsning – hvis man kan finde en, det kunne jeg ikke da jeg gik igang med tankerne om søjlen, og lidt inde i projektet blev målet en billig løsning som kunne fjernes igen når mine unger arver huset. Og her til sidst er der gået “vilje” i projektet – nu skal det proves, måles på og konkluderes på.

Total pris for søjlen ligger vel på 5-600kr, og den vil nemt kunne fjernes på 2timer.

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg synes det er fedt, at du prøver at gå nye veje! Thumbs%20Up

Jeg er slet ikke bekymret for søjlens evne til at bære mange kg, kun de sideværds kræfter, som resulterer i træk.
                        Forspændingen med ½” røret hjælper helt sikkert rigtig meget!

Dit arbejde er meget interessant, især da kongstanken er, at den skal kunne fjernes let.
                        Mange som jeg selv laver ikke faste opstillinger på søjler netop fordi man bor til leje og derfor skal reetablere grunden/have.
                        Der er en fuldstøbt søjle med 1+ kubikmeter beton under græsset bare ikke så sjov.

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Spændende at følge med i. Det bliver et lækkert observatorium du får der.

/Rudi B. Rasmussen

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Henrik

Husk at få gevindstængerne mellem mier og adapter plade så korte som muligt.

Medmindre det er umuligt at fastspænde monteringen på andre måder skal man ikke lave
                            sådan et mellemrum

Det kaldes en rotteboks.
                            [TUBE]i1F4JUiZVec[/TUBE]
                            Se 05:40 inde i videoen.
                            Faldt selv i fælden i sin tid. Det er en konstruktion som man overhovedet ikke har brug for.

Næste afsnit om piers
                            [TUBE]4FrJziVWXbo[/TUBE]

Om det er jern eller beton, samme regler gælder.

Nightsky2017-03-27 20:09:29

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Lars, dine links virker ikke?

lindhard
                              Deltager
                                • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: Lars, dine links virker ikke?

Der er lidt for mange http med i linkene

mvh
                                Lars

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Sådannnnnnn

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 85 i alt)
                                • Emnet 'Søjle-elementer – støb selv' er lukket for nye svar.