› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Søjle-elementer – støb selv
- Dette emne har 84 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 8034 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. oktober 2016 kl. 09:55 #152470
henrik.schneiderDeltager- Nova
Jeg tror jeg har fundet løsningen på mine søjle projekter.
Jeg støber simpel hen nogle søjle-elementer i henholdvis Ø300 og Ø400, så sætter jeg dem sammen efter behov.
Nu mangler jeg bare nogle plast støberør.
Så hvis der er nogen der har nogle stumper af ca. Ø200, Ø300 og Ø400mm ca. 50cm lange så vil jeg gerne købe dem.11. oktober 2016 kl. 21:18 #152496
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Smart idé !
Kan det passe, at jeg får det til ca 195 kg pr stk.
Beton med en typisk vægtfylde på 2,3 tons pr m3.Med mindre du støber dem som rør.
Ellers skal du indstøbe nogle øjer eller lign, som har fat i armeringen, så du kan løfte dem med et spil.
Ellers kan jeg ret godt lide ideen, for sådan en løsning kan jo relativ let pilles ned igen.11. oktober 2016 kl. 21:22 #152500
De behøver jo ikke at være runde
Det er jo ret let, at bygge nogle støbekasser i støbefinér, som kan genbruges…
11. oktober 2016 kl. 21:33 #152502
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Er det ikke lettere at finde nogle brøndrør i passende størrelse, stable dem, og så støbe dem op?
11. oktober 2016 kl. 21:51 #152504
Lars Malmgren wrote: SKan det passe, at jeg får det til ca 195 kg pr stk.Beton med en typisk vægtfylde på 2,3 tons pr m3.
Ø300mm, 300mm høje, vægtfylde 2300kg/m3
r^2 x pi x h x vægtfylde
r= 0,15m
h= 0,3
ca. 48kg, pr. stk. hvis jeg regner rigtigt.
11. oktober 2016 kl. 21:53 #152505
Jens.Jacobsen wrote: Er det ikke lettere at finde nogle brøndrør i passende størrelse, stable dem, og så støbe dem op?
Jo, men hvis pointen er at stable dem som LEGO, for at de let kan tages ned igen, så dur det ikke at støbe i brøndrørene.
Men måske brøndrør fyldt med sand…11. oktober 2016 kl. 21:56 #152506
Jens.Jacobsen wrote: Er det ikke lettere at finde nogle brøndrør i passende størrelse, stable dem, og så støbe dem op?
Jo Jens hvis jeg kunne finde nogle sådan, og nok af dem.
Men fordelen med “lego modellen” er at søjlen på et tidspunkt vil kunne fjernes igen.
og der kunne i støbningen ligge slanger til temperatur styring af søjlen, og der kunne evt. laves 3 x 110mm huller ned i gennem søjlen for at holde vægten lidt nede, hvis aldså ikke det gør konstruktionen for “slap”
Men jo hvis jeg havde adgang til rør havde jeg nok valgt dem.
Nu har jer forøvrigt fået tag i 250 og 400mm plast gør til en form
11. oktober 2016 kl. 21:57 #152507
henrik.schneider wrote:
SKan det passe, at jeg får det til ca 195 kg pr stk.Beton med en typisk vægtfylde på 2,3 tons pr m3.
Ø300mm, 300mm høje, vægtfylde 2300kg/m3
r^2 x pi x h x vægtfylde
r= 0,15m
h= 0,3
ca. 48kg, pr. stk. hvis jeg regner rigtigt.
Du har ret.
Jeg fik brugt diameteren i anden11. oktober 2016 kl. 22:00 #152508
Lars Malmgren wrote: Med mindre du støber dem som rør.Ellers skal du indstøbe nogle øjer eller lign, som har fat i armeringen, så du kan løfte dem med et spil.
Tænker på et hul i midten, måske Ø70 som jeg vil kunne løfte anordning ned i, så kan de løftes problemfrit.
Tænker umiddelbart ingen armering, men en stærk beton. Belastninger bliver udelukkende tryk belastning oppefra og ned så der bør ikke være nødvendigt. Et betonrør har jo heller ikke armering.
11. oktober 2016 kl. 22:08 #152510
henrik.schneider wrote:
Med mindre du støber dem som rør.Ellers skal du indstøbe nogle øjer eller lign, som har fat i armeringen, så du kan løfte dem med et spil.
Tænker på et hul i midten, måske Ø70 som jeg vil kunne løfte anordning ned i, så kan de løftes problemfrit.
Tænker umiddelbart ingen armering, men en stærk beton. Belastninger bliver udelukkende tryk belastning oppefra og ned så der bør ikke være nødvendigt. Et betonrør har jo heller ikke armering.
Smart tænkt med hul i midten og en eller anden løftestang med øje i toppen og gevind i bunden, så der kan bolten en tværplade på. Den idé er købt
Jeg tænker armering med sådan små korte ståltråds “pinde”.
Jeg har prøvet at bryde et gulv op, der var støbt med sådan noget, og for !”#!”¤#% det var stærk beton.
Holder i århundreder! Men nok overkill til vores formål, hvis blot vi vælger en ekstra stærk betonblanding. Noget med at den skal blandes så tør som muligt.Lars Malmgren 2016-10-11 22:08:45 7. marts 2017 kl. 14:21 #158371
Jeg tænker og tænker og tænker så lidt igen.
Og selvom jeg egentlig var overbevist om at jeg ville lave beton-elementer til mine sokler, så overvejer jeg nu i stedet at bruge gasbeton plader til at lave søjlerne af.
Størrelse 100 x 400 x 600 mm
Jeg tænker at danne en firkant i forbandt af elementerne, dvs. jeg får en søjle som er 500 x 500 mm. For så at give lidt ekstra horisontal styrke (når nogen skubber til søjlen) monteres der 4 stykker fladjern indvendig, vertikalt i søjlen elementerne skrues fast til fladjernet, indefra under opførelsen.
Tanken er at søjlens stivhed primært bestemmes af søjlens diameter, derfor behøver den ikke vær massiv.
Porebeton kan så rigeligt klare vægten og er fin temperatur stabil.
Porebeton er i sig selv isolerende, og tilpasser sig hurtigt omgivelses temperaturen.En 3, måske 4, meters høj søjle bliver dog lidt skrøbelig for horisontale kræfter derfor 4 x indvendig fladjern.
Og tilsidst så er prisen lav, 3meter søjle 50×50 cm vil koste under 500kr + fladjern.
Hvad tænker i? har noget prøvet dette setup?
henrik.schneider 2017-03-07 14:19:53 7. marts 2017 kl. 15:07 #158372
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Henrik
Jeg synes, at dine betragtninger er rigtige. Ideen med at bygge med
isolerende sten er god.
I stedet for fladjern vil jeg nok bruge fire længder armeringsjern – 12 mm.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
7. marts 2017 kl. 15:29 #158373
Armeringsjern er en glimrende ide.
Og så udelukkendes spændes i toppen så der bliver fjedervirkning, og dermed fjernes temperatur påvirkningen helt.
Hvis jeg bruger fladjern og skruer hver plade fast i fladjernet øges risikoen for at søjlen “revner” i samlingerne pga. forskel i temperatur koefficienten mellem de 2 matrialer.
SÅ armeringsjern støbt ned i bundes af sokkelen (ned i beton søjlen det hele står på), og spændt fast i toppen, mon så ikke det virker?7. marts 2017 kl. 17:53 #158374
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det vil fungere fint. Hvis du vil gøre det ekstra godt, så bør du binde
armeringejern sammen, så de holdes på plads ca. 30 mm fra ydersiden af
betonen.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. marts 2017 kl. 20:10 #158385
lindhardDeltager- Super Nova
Jeg så lige dem her i Biltema-kataloget.
De kunne måske bruges til søjlestøberiet??
mvh
Lars -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Søjle-elementer – støb selv' er lukket for nye svar.