Søgeteleskop eller alternativ

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Søgeteleskop eller alternativ

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af steenkh. This post has been viewed 190 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

steenkh
    Deltager
      • Planet

Jeg har et Celestron 12,5 cm Newton goto teleskop, men jeg er ikke særlig tilfreds med den rødpunktsøger der fulgte med. For at få goto-funktionen til at fungere, skal jeg rette teleskoper mod to stjerner, men det tager en forfærdelig tid. Rødpunktsøgeren kræver at jeg næsten vrider nakken af led for at kigge op igennem den, og da glasset er mørkt, forsvinder en del af de stjerner jeg kan se med det blotte øje.

Jeg har også en grøn laser der er monteret parallelt med teleskopet, og det fungerer supergodt, men desværre går laseren død i kulden efter kun et enkelt minut. Jeg har tænkt på at anskaffe en varmetråd for at holde gang i laseren i længere tid.

Derfor tænker jeg på at anskaffe et rigtigt søgeteleskop, men jeg ved ikke hvad jeg skal vælge. Kan man gå ud fra at de alle er tilstrækkeligt vidvinklede til at man kan rette ind efter det blotte øje og så regne med at målstjernen vil være i søgeren? Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?

Findes der andre alternativer? F.eks. om der findes rødpunktsøgere som ikke er så mørke, eller om man kan sætte den på en stang så den er nemmere at se igennem?

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Søgeteleskop eller alternativ' er lukket for nye svar.