Søger begynderteleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Søger begynderteleskop

• Dette emne har 20 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 1865 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Jo, hvis man kan finde noget at se Cool så er en DOB prikken over i’et…

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Ja, Tommy har rett i det. En Dobson er en fin lyssamler til prisen, men for en nybegynner kan det være vanskelig å finne objektene på nattehimmelen. Da trenger man kanskje litt mer utstyr:

Trackingmotor til Dobson:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2700_Geoptik-Dobsonian-platform—motor-tracking-for-telescopes-up-to.html

eller http://www.equatorialplatforms.com/

“GoTo” til Dobson: http://www.wildcard-innovations.com.au/

Fremdeles blir det billig, sammenlignet med andre løsninger. En 40cm GSO dobson + trackingmotor + “GoTo” = ca. 30.000 (norske kroner) inkl. toll, frakt og moms.

(GoTo er angitt i anførselstegn her fordi det er mer Push-To, eller Drag-To som foregår)

EDIT: men til den prisen er det neppe et typisk “begynnerteleskop” lenger.

Bjørn T. Jønsson2009-08-16 18:48:26

Mvh,
        Bjørn

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Eller hvis man er tilmodig nok, så er det jo den perfekte måde at lære himlen at kende på.

Der er vildt få ting jeg selv kan finde, eller bare aner hvor er henne… Da jeg altid har haft GOTO.. Og tilsluttet det en PC 😉

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Mig også, jeg kan kun finde månen og polaris Embarrassed men det er jo også nok til GOTO. Thumbs%20Up

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

En ting vi computer-mount nørder glemmer er hvor lang tid vi har brugt på at lære at stille det hele op og pol-aligne osv.
              Vi tager det hele for givet, da det sidder på rygraden.

Men det gør det ikke for en nybegynder, hvor det kan være sindsygt frustrerende, at mountet ikke finder objektet. Måske er det kun 10-20 buemin ved siden af, men umuligt for begynnderen at finde.
              Ja ja, der er masser af tricks til at genfinde objektet, men dem kan nybegynderen ikke.

Når man så samtidigt ser på hvad man får af computer-mount for 3-4000, så er det efter min mening bare et super dårligt køb. Spild af penge.

Nææ, jeg vil holde på, at det første teleskop skal være en dobson – gerne 8 tommer.
              Det er let og hurtigt at bære ud og man er igang på 5 min !
              (jeg bruger altid 45-60 min på at komme igang, måske er jeg langsom, men dem uden observatorie kommer aldrig igang på 5 min)

Star-hopping er ikke så svært, som i gør det til.
              Gode stjernekort er selvfølgelig en nødvendighed, men de kan printes fra diverse gratis planetarie-programmer som carte du ciel.

Et lille computerstyret teleskop på 90-130 mm åbning vil jeg påstå giver flere skuffede nybegyndere end en 200 mm dobson!

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Har prøvet starjump, men opgivet, så er der det ene og det andet før man kan hoppe, altså hvad er op ned i viewet, så isætter man en diagonal og så er den gal med retningen igen, og det et bare en ting, så det er ikke for mig…
                Mn ja, køretur+opsæt tager 2 timer og hjem igen, sådan er det bare med et mobilt setup.

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'Søger begynderteleskop' er lukket for nye svar.