En ting vi computer-mount nørder glemmer er hvor lang tid vi har brugt på at lære at stille det hele op og pol-aligne osv.
Vi tager det hele for givet, da det sidder på rygraden.
Men det gør det ikke for en nybegynder, hvor det kan være sindsygt frustrerende, at mountet ikke finder objektet. Måske er det kun 10-20 buemin ved siden af, men umuligt for begynnderen at finde.
Ja ja, der er masser af tricks til at genfinde objektet, men dem kan nybegynderen ikke.
Når man så samtidigt ser på hvad man får af computer-mount for 3-4000, så er det efter min mening bare et super dårligt køb. Spild af penge.
Nææ, jeg vil holde på, at det første teleskop skal være en dobson – gerne 8 tommer.
Det er let og hurtigt at bære ud og man er igang på 5 min !
(jeg bruger altid 45-60 min på at komme igang, måske er jeg langsom, men dem uden observatorie kommer aldrig igang på 5 min)
Star-hopping er ikke så svært, som i gør det til.
Gode stjernekort er selvfølgelig en nødvendighed, men de kan printes fra diverse gratis planetarie-programmer som carte du ciel.
Et lille computerstyret teleskop på 90-130 mm åbning vil jeg påstå giver flere skuffede nybegyndere end en 200 mm dobson!