Søger begynderteleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Søger begynderteleskop

• Dette emne har 20 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 1864 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

ragnar
      • Asteroid

Jeg søger et begynderteleskop. Har et budget på maks 3.000 kr.. Håber, at dette er tilstrækkeligt til en fremtidssikret investering, så jeg ikke får lyst til at opgradere allerede første gang det bliver brugt 🙂

Har søgt på nettet og fundet flere teleskoper der bliver anbefalet til begyndere. Flere af dem ligger indenfor mit budget. Men jeg har ingen ide om hvilket jeg skal gå efter.

Har i gode råd og anbefalinger til hvilket teleskop jeg skal vælge?

mhansen
      Deltager
        • Nova

Hihi.. Svarer det ikke lidt til at købe en lille lada 1.0’er og håbe på at man ikke får lyst til at købe en Mazda RX8????

Hvad skal du hovedsagligt bruge teleskopet til, Ragnar??

sten
          • Giant

Hei, Ragnar. Jeg er helt ny selv og har kjøpt et SkyWatcher refraktor,90mm, eq2 montering. Har ikke fått brukt det så mye enda, men målet mitt er i første omgang og lære meg å bruke stjernekart og koordinater. Observere Månen, Sola, planetene og stjernehoper. Det kommer litt ann på hva slags ambisjoner du har, men du kan jo ikke få det “råeste” utstyret for 3000Smile Jeg har selvfølgelig bestilt solfilter til mitt teleskop!

Mvh Sten

ragnar
            • Asteroid

Jeg er nybegynder og det er mit første teleskop jeg skal til at investeri i. Derfor er jeg lidt bange for, at bruge alt for mange penge til at starte med. Jeg er selvfølgeligt klar over, at om jeg rigtigt bliver fanget af interessen, skal jeg ud at bruge flere penge på udstyr. Samtidig skal mit første teleskop ikke være af så dårlig kvalitet, at jeg ikke forsætter 🙂

Jeg forventer at kunne observere Månen og planeterne samt stjernetåger. Det ville være fedt, hvis der var mulighed for fotografering.

Er det muligt at få dette for maks 3.000 kr.?

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Nej – det mener jeg ikke.

Hvis du vil tage billeder af andet en planeter skal du have en god motoriseret montering, den skal være af typen GEM (en der står stråt).

Men kan du “nøjes” med at tage billeder af planeter og månen, så kan du godt.

Der laves jo nogle fine 130 og 150mm newton på EQ (altså GEM) monteringer, som fås for under 3.000,- læg dertil noget til en motor. Så ville du kunne tage korte exponeringer af stjerner, tåger og galaxer også… Men grundet den lille monteringen og gerne høje PE (Periodiske fejl) skal du ikke forvente at kunne lave lange exponeringer med sådan en montering.

Hvis du kan finde en brugt CG5 eller LXD-75 så vil du være hjulpet meget af vejen. Disse monteringer kan autoguides, og bære en pæn vægt. Så åbner det muligheden for lange exponeringer.

Visualt, ved jeg kun dette:

Aperture rules… Så for visualt skal du gå efter åbning og atter åbning.

Her vil en Skyliner 200 være perfekt, men igen så kan du kun lave snapshoots (også kommer der ikke nogle tåger med på dine billeder).

Men visualt er der intet der slår åbning, fotografisk er der “næsten” intet der slår en god montering.

Men start med at kikke efter noget brugt, evt prøv om du kan låne en kikkert.

eirik
                • Planet

Kjøp den største dobson du kan få for pengene Wink ingenting gir deg mer nybegynner glede .

Mvh

Eirik

ragnar
                  • Asteroid

Tak for svar Thumbs%20Up

Et af de teleskoper jeg har fundet er Sky-Watcher Explorer 130PM.

Nogen der har erfaringer med dette?

tommy.frank
                    • Super Giant

ragnar
                      • Asteroid

Jeg tror jeg ser bort fra fotografering og koncentrerer mig om observering til at starte med.

eirik
                        • Planet

Hei igjen,

Om du ikke er helt “grønn” som jeg var når jeg startet med denne hobby så kan du nok få mye glede av Sky-Watcher…130PM. Men er du helt “grønn” og dette er som jeg tror en EQ-2 montering så må mitt råd være at du heller satser på en dobson gjerne en orion XT 4,5 eller 6 som er rimelige og veldig gode nybegynner teleskop.

Snakker som alltid kun av egen erfaring og jeg er ingen astro guru men nybegynner erfaring har jeg dog og mange penger har brukt på det jeg mener er dårlig utstyr og det hele startet med en 114 mm reflektor på en EQ-2 montering.Tongue

Mvh

Eirik

tommy.frank
                          • Super Giant

Så er det minimum 200mm. Det kommer osse an på hvor mørkt der er der hvor du observerer fra. Men et godt råd er, at prøve inden du køber. Der er mange der er blevet skuffet hvis man forventer at se det der er fotograferet.
                          Her er hvad du kan forvente at se med en 250mm Newton.

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=293

neder
                          Deltager
                            • Main Sequence

Jeg købte en SW 130PM som mit første (og eneste) teleskop og det er jeg glad for.

Skulle jeg gøre det om, ville jeg købe et med GOTO
                            jeg havde en lidt romantisk ide om, at man skulle lære himmelen at kende hvis man vil kigge stjerner det holder ikke helt Cry

nemesis6
                              • Asteroid

Ud over Skywatcher 130PM er der også en også en 130P Synscan Az version, sådan én har jeg selv. Det er en version der er computeriseret, og jeg er ganske glad for den: Den kostede ikke så sindsygt meget, den er nem at sætte op, den har GOTO funktion, og den ser ud til at være meget i top kvalitetsmæssigt.

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

GOTO er ikke at kimse af for en nybegynder, efter lidt træning og du har lært udstyret at
                                kende så bliver du guidet lige til det object du ønsker at se, en 130mm newt er et fint begynder instrument, den kan snilt lave planet foto i både EQ og Altaz, deep sky kræver EQ.

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Søger begynderteleskop' er lukket for nye svar.