Søge-Kort.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Søge-Kort.

• Dette emne har 13 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af jens. This post has been viewed 1258 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

andreas.v
    Deltager
      • Main Sequence

Hej alle Astrovenner!

Jeg har virkelig bruge for et godt søge kort. Endtil videre har jeg haft min bærebar med ude, men den var lige ved at bugge under fra dug sidste gange, såå….

Har brug for lidt vejledning!

Har kigget lidt på dette søgekort: http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=TSatlas&cat=1000

Det ser jo vældig godt ud!

-Men er der nok objekter? 500 er jo en del, meen?

Til sidst har jeg set at nogle selv har printet deres kort ud fra nettet! Det var jo også en mulighed? Har i et link på det?

-Hvad tror i er bedst? Det købte eller det man selv printer ud?

Mvh Andreas

mikkellund
        • Giant

Uha, hvad der er bedst kommer jo anpå situationen og hvem man er. Jeg kan godt se fordelen ved det kort du viser, den har en vis grab-n-go kvalitet. Jeg har ofte brugt Carte Du Ciel, den laver nogel fine udprint, men det tager også noget tid.

Mikkel

jens
        Deltager
          • Giant

Hej Andreas.

Jeg vil som Mikkel også skriver, bruge CdC til dette. Selv har jeg brugt det rigtig meget til at lave mine egne søgerkort.

Det har nemlig den unikke funktion, at du kan definere synsfelter for dine egen okularer og få dem vist i udprintet.

Du kan definere magnituden i kortet så det f.eks. passer nøjagtigt til din søger og ikke viser flere stjerner end det du ser (hvilket ofte skaber mere forvirring).

Og ikke mindst, så kan du koble egne kommentarer til dine søgerkort.

Som dobsonejer hvor al søgning foregår via stjernehopmetoden, så kan jeg varmt anbefale dig Carte du Ciel.

Du får et rigtig stærkt værktøj helt gratis.

Alternativt kan du downloade J.R. Torres Star Atlas som ligger i forskellige detaljeringsgrader i PDF. Her kan du så printe de dele ud du ønsker og sætte dem i plastlommer til almént brug.

Jeg har hele dette kompendie i A3, dog minus C-atlasset i et ringbind jeg har med mig hver eneste gang jeg er ude.

Det bedste værktøj jeg har haft med mig.

Måske skulle du have det atlas jeg har liggende elektronisk, der viser hele Messier kataloget, samt H400 kataloget.

Så kan du selv printe det ud og sætte det i plastlommer.

Et rigtig godt sted at starte med DSO’er.

Hilsen

Jens

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Jens, det ville være vidunderligt om du engang afholdte obs. session for os visuelle amatører. Jeg og sikkert en masse andre kunne virkelig lære noget, det er jeg helt sikker på…

andreas.v
            Deltager
              • Main Sequence

Ja det vil virkelig være super hvis du gjorde dt engang Jens!

“Alternativt kan du downloade J.R. Torres Star Atlas som ligger i forskellige detaljeringsgrader i PDF. Her kan du så printe de dele ud du ønsker og sætte dem i plastlommer til almént brug.
              Jeg har hele dette kompendie i A3, dog minus C-atlasset i et ringbind jeg har med mig hver eneste gang jeg er ude.

Det bedste værktøj jeg har haft med mig.”

Det var lige sådan noget jeg havde tænkt mig! At printe det ud også laminere det! Har du et link? Så vil jeg blive rigtig glad!

Mvh Andreas

Ps: Lars sender du live i aften?

Andreas.V2008-09-19 21:49:42

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Niks, det er jo overskyet.

Men jeg skal deltage i en observation i nat. Dennis Legault fra Canada. Han kører hele månens forløb foran Pleiaderne.

Dennis Legault er en meget meget dygtig visuel amatør. Har gennemført flere Messier Marathons, Arp kataloget m.v.

De gange han har observeret med via mit obs. udstyr har ofte lyn hurtigt kunne genkende området og kunnet guide mig videre. Lidt som Jens gjorde forleden, men bare ud fra hukommelsen.

Ellers har jeg jo travlt med at planlægge min tur til Østrig om få dage.Tongue

Nightsky2008-09-19 22:37:25

andreas.v
                Deltager
                  • Main Sequence

Ja din tur til østrig må simpelt hen var fantastisk!! Bare det var mig! Håber du for tid til at skrive hjem til Danmark og sende live! Og husk og skrive lidt om det på forum!

Har du en link på ham canadierne der sender Okkulationen? Det kunne jeg rigtig godt tænke mig at se!

Rigtig godt tur til Østrig!

Mvh Andreas

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Check din mail Andreas

andreas.v
                    Deltager
                      • Main Sequence

Øhh? Har ikke modtaget noget??

andreas.v
                      Deltager
                        • Main Sequence

??

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Har sendt på samme mail adresse som tilmelding til MAF Starparty…

andreas.v
                          Deltager
                            • Main Sequence

Nååår det må du undskylde! Den mail du har sendt til er min Fars! Så kan jeg ski bedere forstå det!

Undskyld porstyret!Embarrassed

Mvh Andreas

jens
                            Deltager
                              • Giant

Nightsky wrote: Jens, det ville være vidunderligt om du engang afholdte obs. session for os visuelle amatører. Jeg og sikkert en masse andre kunne virkelig lære noget, det er jeg helt sikker på…

Jeg tror ikke jeg er et unikum på området Lars, jeg har bare fundet den metode der passer til mig.

Mht. CdC, så er jeg langt fra eksperten, der er foegår nogle mærkelige ting i det program jeg ikke fatter logikken i.

Jeg har så selv bygget videre på Henriks oversættelse af brugerfladen på dansk, så den passer bedre og termerne er mere rigtige (undskyld Henrik Embarrassed).

Kunne vi finde tiden så stod jeg meget gerne til rådighed til lidt fælles erfaringsudveksling. Helt sikkert I også kan tilføre mig en del jeg kunne få megen glæde af.

Hilsen

Jens

jens
                              Deltager
                                • Giant

Andreas.V wrote:

Ja det vil virkelig være super hvis du gjorde dt engang Jens!

“Alternativt kan du downloade J.R. Torres Star Atlas som ligger i forskellige detaljeringsgrader i PDF. Her kan du så printe de dele ud du ønsker og sætte dem i plastlommer til almént brug.

Det bedste værktøj jeg har haft med mig.”

Det var lige sådan noget jeg havde tænkt mig! At printe det ud også laminere det! Har du et link? Så vil jeg blive rigtig glad!

Mvh Andreas

Hej Andreas.

Du kan besøge følgende link:

B og Z sættene går dybere og er mere detaljeret end Uranomatria 2000.0. Dog er der lidt småfejl i enkelte kort, men de er til at leve med.

Thomas havde også printet nogle af kortene ud i A4 som han viste ved Ejstrupholm. Smile

Så han kender også til dem.

Katalogerne A, B og Z har jeg printet ud i A3 og lagt i plastlommer:

Jens2008-09-20 01:41:53

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Søge-Kort.' er lukket for nye svar.