Sæsonstart alt gik galt

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Sæsonstart alt gik galt

• Dette emne har 21 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 6 måneder siden af lehmann. This post has been viewed 1462 times
Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Forfatter

lehmann
      • Super Giant

Ja jeg fandt synderen til en del af mine uheld. Penol skruen der holder tandhjulet på DEC. motoren var gået løs.

Det forklarer også hvorfor min aften endte i total fiasko da billederne heller ikke blev til noget.

Nu mangler jeg bare et stykke værktøj til at spænde den igen. En 1,5 mm umbrakonøgle er for stor, er der nogen der lige ved hvilken størrelse det er ?

palle.b.
      Deltager
        • Nova

Uha Uha

natten til idag skulle blive min sæsonstart…… M57 tænkte jeg ville være god at genstarte med.

søgeren var ude af feltet så det var lidt på øjemål..

Da målet næsten var nået, faldt 8″ ud af skinnen på monteringen. Og ned på jorden.

Der opstod en lille bule i tubus og min 40mm SWAN WO mlev fyldt med jord.:

skader ne er ikke opgjordt endnu, men det lykkeds at samle det hele igen ude i mørke.

og jeg fik set min M57

skal bruge aftnen på at “pudse” okulare.. det ser ikke ud til at der er kommet ridser i glasset.

lehmann
          • Super Giant

Uha Jeg håber ikke der skete mere end det. Shocked

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Nej en tur med Leaser koliminator og en forsigtig rensning af mit 40mm Okular, bulen er for lille til at påvirke

Men mon ikke M57 havde været bedre at kikke på før “katastrofen” for jeg havde jo lige justeret efter alle kunstens regler.

Nå op på hesten igen, Der kommer vel en klar nat igen.

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Lehmann wrote:

Nu mangler jeg bare et stykke værktøj til at spænde den igen. En 1,5 mm umbrakonøgle er for stor, er der nogen der lige ved hvilken størrelse det er ?

Kommer an på hvor meget for stor den er 🙂
              Måske en 1mm, hvis ikke den er det sikkert en sæt i tommer(som regel gul farve) du skal have.

johnni.gade
                • Giant

så føler man ikke man har fået så meget ud af det:P

lehmann
                  • Super Giant

Kun erfaring og det kan man ikke få for meget af Smile

@TommyF

Jeg har støvsuget byen for umbraconøgler i alle mulige størrelser helt ned til 0,9 mm. som for øvrigt passer til encoder hjulet. Jeg tror skruen har været overspændt, der er ikke noget der passer så jeg har mailet til Erik Persson, han må kunne skaffe en ny.

I mellemtiden har jeg spændt den med en lille stjerneskruetrækker.

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
                • Emnet 'Sæsonstart alt gik galt' er lukket for nye svar.