Sæsonstart alt gik galt

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Sæsonstart alt gik galt

• Dette emne har 21 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 6 måneder siden af lehmann. This post has been viewed 1461 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

lehmann
      • Super Giant

Endelig er det blevet så mørkt at det er værd at vove sig ud i natten.

Store var forventningernerne og aftenens mål var på forhånd bestemt til M27.

I skumringen fik jeg sat udstyret op og polalignet så snart Polaris blev synlig.

Selvom jeg var omhyggelig med min polalignment (Kochab metoden) var min goto ikke helt i orden men det måtte vente, elektronikken skulle også sluttes til.

Jeg fik også konstateret er der igen er slør i DEC. motoren, der var alt for meget backlash Angry

Jeg fik peget tubus mod M27 og tilsluttede mine (alt for korte) USB kabler til Guide cam og montering. PHD guide blev startet op og nu ventede jeg sådan set bare på at de sidste drivende skyer skulle forsvinde så jeg kunne påbegynde kalibreringen. Jeg klargjore mit Canon EOS med Baader MPCC og IDAS LPS og monterede det i okularudtrækket på min LXD 75 N6″ og igen blev jeg mindet om hvor skodagtigt det plastik okularudtræk er !!

Så opstod det første problem. Der var ikke noget at fokusere på i nærheden af M27 så jeg besluttede at smutte en tur til Altair for at fokusere via LiveView, man da min goto ikke er iorden var der ingen Altair på skærmen. Så der var ikke andet at gøre end at sætte et okular i og centrere altair.

På med EOS igen og fokusere på altair hvilket næsten er umuligt da stjernen hopper helt ud af billedet bare jeg kigger på okularudtrækket Angry

Nå men det lykkedes nogenlunde, så nu skulle jeg bare tilbage til M27 og ja i kan næsten gætte det Wink

DER VAR INGEN M27 !!!

Ved hjælp fra mit guidecam og PHD skærmen lykkedes det at finde M27, endelig !!!

Nu skulle PHD guide bare kalibreres og det gik fint. Endelig var jeg klar.

EOS utility blev startet op og sat til 10 eksponeringer af 5 minutter.

Pyha så kunne jeg slappe af. Lige indtil min LXD besluttede sig til at lave et Meridian flip så kablerne blev flået ud af computeren og viklede sig rundt om monteringen så hårdt at indstillingen røg sig en tur. Angry

Heldigvis skete der ikke noget men jeg måtte starte helt forfra !!

Et godt stykke tid efter var jeg klar igen og mens jeg sad og eksponerede blev jeg bange for at lyset fra skærmen måske var for meget, så der kunne jo ikke ske noget ved at lukke låget på computeren nu da alt kørte som det skulle.

JO DET KAN DER SKE MEGET VED !! LOL

For så ryger strømmen til alle USB portene omgående Angry

Samlige programmer gik i baglås så jeg måtte afmontere batteriet bare for at genstarte Windows Ouch

Kl. 03.00 gav jeg op jeg skulle trods alt på arbejde kl 07.00 Sleepy

Hold da op for en aften men det lykkedes faktisk på trods af al min modgang at få 5 eksponeringen af M27 men jeg ved endnu ikke om de er fokuseret rigtigt…

I skal nok få dem at se senere……

Meget kan man læse sig til, men praktisk erfaring kan man ikke læse sig til LOL

leif.hugo
      Deltager
        • Nova

Hej Lehmann

Tja, livet er svært – du har min dybeste medfølelse…Big%20smile

michael.bertelsen
        Deltager
          • Nova

Hej Lehmann.

Morsom og underholdende læsningLOL

Jeg føler med dig, da jeg selv har prøvet noget der ligner – undtagen merdian flip.

Det er jo bare typisk, at man har en tilbøjelighed til, at fumle lidt efter en pause i denne hobby. Jeg har selv feks. prøvet, at skvatte i ledningen til min bærbar og derved flåede den ned på fliserne med USB ledninger flyvende om ørerne og selvfølgelig den klassiske: man lukker lige skærmen lidt ned, for, at undgå alt for meget lys…og “BOF”! L….. slukkerUnhappy

Det bliver heldigvis bedre efter et par dage ude under stjernerne.

Mvh

Michael

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Det minder utroligt meget om flere af mine nætter under stjernerne LOL

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Ja, og glemme at gemme en hel nats exponeringer, men mon ikke vi alle har lavet et og andet, hvis man skal være bare lidt ærlig. Men rigtig god reportage Lehman. Thumbs%20Up

joergen.k
              Deltager
                • Nova

tror alle har prøvet de der nætter LOL

nive
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Lehman He he sjov beretning . Det er “hårdt” at være astro-fotograf LOL men øvelse gør mester .
                  Jeg har prøvet at tage en foto serie 20 x 300 sek) igennem min fokus maske Pig.

mikael_joe
                  Deltager
                    • Super Nova

nive wrote: Hej Lehman He he sjov beretning . Det er “hårdt” at være astro-fotograf LOL men øvelse gør mester .
                    Jeg har prøvet at tage en foto serie 20 x 300 sek) igennem min fokus maske Pig.

holdt fokus så hele vejen igennem? Tongue
                    Mikael_Joe2010-08-10 13:26:51

lehmann
                      • Super Giant

Ja det var en hård omgang, jeg trøster mig ved at det kun kan blive bedre næste gang. LOL

Finn
                      Deltager
                        • Neutron star

Niels, for fanden da osse, så var den vist fokuseret for resten af sesonnen Clap mere af den slaks, griner endnu LOL

michael.bertelsen
                        Deltager
                          • Nova

HEHEHEHE NielsLOL

mikael_joe
                          Deltager
                            • Super Nova

For et par uger siden hvor jeg havde både h-alpha og hvidt lys teleskob på stativet så kunne jeg overhovedet ikke finde solen i hvidt lys…..gik et par minutter før jeg fjernede front cover på hvidt lys skobet. Embarrassed

Tror alle har prøvet den før.

Mikael_Joe2010-08-10 14:54:18

nive
                            Deltager
                              • Super Nova

he he .Jeg kan lave en super super skarp Bathinov fokusstjerne Big%20smile men jeg må desværre skuffe jer Shocked den foto optagelse er på lossepladsen Ouch

mejer
                              Deltager
                                • Super Nova

He he Lehmann

Men bare rolig, det er ikke kun dig der fjumre, jeg plejer at glemme fokuserings masken foran glasset, så billedet bliver taget igennem fire små huller og ikke hele scopet.Stern%20Smile

Man bliver super glad for sig selv, når man opdager at man har lavet den samme fejl for 5 gang.Ouch

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Uha, ja, det var surt,, man finder hurtigt ud af at struktur er vigtig, men man kan nok ikke undgå 3-4 af den type aftener før alt begynder at være på plads, ekstra lange ledninger, altid et + 🙂

Backslash har jeg aldrig gjort noget ved, men måske din er meget slem…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'Sæsonstart alt gik galt' er lukket for nye svar.