› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Sæsonen
- Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af Anonym. This post has been viewed 883 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. februar 2016 kl. 20:13 #142348
jakob1234Deltager- Nova
Er det bare mig, eller har denne sæson været katastrofal / væsentligt dårligere end de sidste par år?
Jeg har da selv haft et enkelte par gode aftener, og har da også fået “fremkaldt” et par gode billeder, men i forhold til de sidste to år har denne sæson været horribel syntes jeg.
Stort set alle dage hvor vejret har været klart om dagen og eftermiddagen, så bliver det totalt overskyet om aftenen og resten af aftenen…
Hvis der endeligt har været lidt skyfrit, har seeing været helt ødelagt pga. dug, tåge osv. (eller det har været fuldmåne).
Jeg ved godt at efterhånden som man bliver mere kritisk over for sine billeder, så bliver man også det over for forholdene, men på trods af dette syntes jeg det er vildt så dårligt vejret har været (ihvertfald her på falster).
Har i andre oplevet det på samme måde?
jakob1234 2016-02-01 19:14:13 1. februar 2016 kl. 20:32 #142349
RudiDeltager- Neutron star
Jeg talte observations aftener sammen forleden, gående to-tre år tilbage, og for mit vedkommende er 2015-16 markant ringere end tidligere år.
Meeen, se det fra den lyse side. Jeg planlægger feks at bygge et lille observatorie, og hvis dette fortsætter skal jeg da ikke bøwle med et tag der kan åbnes
/Rudi B. Rasmussen
1. februar 2016 kl. 21:01 #142353
jakob1234Deltager- Nova
Ha ha, nej – så behøver du måske ikke engang bruge penge på et
Jeg regner også med at skulle bygge et til sommer, så kan man da tage stormvejret ud af ligningen.
1. februar 2016 kl. 22:34 #142360
nightskyDeltager- Neutron star
Samme her, elendig indtil nu. Håber det bliver bedre, sidste forår havde
jeg +40 gode nætter med Mars. Håber det sker igen i år.
Remote redder det en del, men desværre er der ingen endnu der har en
spektrograf på teleskopet.
1. februar 2016 kl. 22:42 #142362
jakob1234Deltager- Nova
Ja, jeg håber også på en bedre feb / mar / apr.
Og jeg håber virkeligt jeg kan nå at få noget ordentlig tid på witchhead nebula. Men det begynder at blive svært med den tid den er oppe. Ihvertfald hvis det skal være inden for min grund.
Ellers må jeg jo flytte udstyret lidt uden ofr skellet så træerne ikke blokerer
1. februar 2016 kl. 23:55 #142367
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg synes ellers ikke, sæsonen har været så dårlig i år. Faktisk har jeg haft adskillige virkelig gode nætter og har kunnet observere næsten hver eneste uge, mindst hver anden, hvad der absolut ikke var muligt ved samme tidspunkt de foregående år. Alt taget i betragtning, så har vintersæsonen 2015/16 indtil videre været en af de bedste for mig i flere år. Måske skyldes det, at jeg bevidst har brugt udstyr, der maksimerer udnyttelsen af klare øjeblikke, men jeg har altid haft teleskoper, der var meget lette at sætte op, så det kan ikke være hele forklaringen.
Thomas, Bornholm
2. februar 2016 kl. 01:17 #142371
nightskyDeltager- Neutron star
Astrojensen wrote: ….Måske skyldes det, at jeg bevidst har brugt
udstyr, der maksimerer udnyttelsen af klare øjeblikke…
Udstyret er ikke problemet her. 5 minutter fra beslutningen er taget til
teleskopet er på vej mod objektet.
Det er ikke nemt med det vejr. Lige nu kraftig vind og det skal forsætte
indtil onsdag natog så med en ny omgang blæst og regn i weekenden.
Suk….
2. februar 2016 kl. 10:43 #142378
astrojensenDeltager- Neutron star
Som jeg skrev, så har jeg også altid haft teleskoper, der er lette at sætte op, så hele forklaringen er det ikke. Måske er det lokale variationer, der driller?
Faktisk fik jeg næsten halvanden times observation i nat. Godt nok gennem vinduet i min terrassedør, men gadelyset var slukket og himlen dejlig mørk, omend med drivende skyer, så jeg fik set en del galakser med 63mm Zeiss og 100mm TMB. Holdt jeg mig blot under 50x var det faktisk ikke så tosset. Udenfor blæste det en pelikan, så at observere udendørs var helt utænkeligt.
Thomas, Bornholm
2. februar 2016 kl. 13:24 #142381
RudiDeltager- Neutron star
Og for at gnide salt i såret, så er der noget om at det altid er klart ved fuldmåne, eller i hvert fald tørvejr!!!
http://ing.dk/artikel/maanens-placering-har-betydning-maengden-af-regn-181933
/Rudi B. Rasmussen
2. februar 2016 kl. 14:44 #142384
Anonym- Nova
Jeg syntes det er en mega god sæson. Observatoriet er under ombygning indtil næste sæson, og der har næsten ikke været nogle klare nætter hvor det har været surt ikke at kunne komme ud
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Sæsonen' er lukket for nye svar.