› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Sæson for zodiakallyset
- Dette emne har 15 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 12 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 124 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. marts 2013 kl. 21:58 #98929
tom.aDeltager- Super Giant
I fredags, d. 1. marts, var jeg en tur på Aborrebjerg for at se og fotografere zodiakallyset.
Aftenen var pragtfuld med klart vejr og et supermørkt observationssted. Og zodiakallyset som en massiv kegle af lys der steg op fra vesthorisonten.Det jeg vil sige med dette er, gå ud og kig efter zodiakallyset nu eller inden den 13. marts. Dette er sæsonens bedste tidspunkt at kigge efter zodiakallyset på.
Hvis du ikke når ud inden d. 13., så kommer der en chance i slutningen af marts og starten af april, efter fuldmåne.
Ellers må du vente til efteråret. Og så skal du tidligt op for at se det, da det er på morgen himlen og før daggryNå, men jeg har skrevet lidt mere uddybende tekst på min blog Sæson for zodiakallyset
Lige et billede fra min tur til Aborrebjerg. Der er et større panorama på min blog!
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/5. marts 2013 kl. 23:48 #98938
JuliusDeltager- Nova
Flott artikkel, bilder og illustrasjoner
8. marts 2013 kl. 09:54 #99103
jespergDeltager- Super Nova
8. marts 2013 kl. 11:50 #99117
Tak skal du ha’
Min blog http://grib-stjernerne.dk/9. marts 2013 kl. 10:48 #99195
ulrik- Planet
Godt klaret Tom, igår aftes i kl.21 TV-avis/vejret/zodiakallys.
MVHUlrik10. marts 2013 kl. 09:51 #99248
Ulrik wrote:
Godt klaret Tom, igår aftes i kl.21 TV-avis/vejret/zodiakallys.
MVHUlrikTak
Ja, det gik meget godt.
Ved ikke om det var forståeligt for ikke-astronomer, for det er jo et temmelig abstrakt emne at forklare på kun 2½ minut.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/10. marts 2013 kl. 13:07 #99267
tommyfDeltager- Neutron star
Syntes også det gik fint i tv, fint indslag…
11. marts 2013 kl. 16:58 #99340
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Tom, et spørgsmål.
Ventede du på efter astronomisk tusmørke var indtruffet?
Der er i øvrigt massiv lysforurening på billedet, er det Næstved ?
11. marts 2013 kl. 17:15 #99341
Jeg tog en længere serie i forgårs den 9. nedenstående er taget ca kl. 20:50
Hvis stedet er et RIGTIGT mørkt sted, så strækker Zodiakallyset sig helt op til Jupiter
Det er taget ved vestkysten, der er heldigvis ikke lysforurening ude over Nordsøen
Man ser også rimeligt tydeligt Mælkevejen, Rosetta, California, Plejaderne og Andromeda, selvfølgelig Oriontågen men også ganske svagt Bernards Loop.
i hvert fald på et lidt større billede, der er link herunder, nb. kameraets tid under billedet er 1 time foran:
Måske kommer der en video på et tidspunkt.
Jesper G.
11. marts 2013 kl. 17:22 #99342
Super fedt billede, Jesper !
Den er virkelig en “keeper” !!Jeg har tænkt mig at forsøgt kometen og senere zodiakal-lyset i after ved Jægerspris ud mod Isefjorden.
Jeg tænker, at der er en god mørk vest-himmel. Men puha det blir koldt at vente fra kl. 18 til 21… brrr…11. marts 2013 kl. 17:30 #99343
JesperG wrote:
Man ser også rimeligt tydeligt Mælkevejen, Rosetta, California, Plejaderne og Andromeda, selvfølgelig Oriontågen men også ganske svagt Bernards Loop.Uden problemer ses også M45, M33, M34, dobbelt-hoben, en antydning af Heart & Soul nebulaene og 3-4 satellitspor!
11. marts 2013 kl. 17:49 #99345
Lars Malmgren wrote: Tom, et spørgsmål.
Ventede du på efter astronomisk tusmørke var indtruffet?
Der er i øvrigt massiv lysforurening på billedet, er det Næstved ?
Ja, jeg ventede til astronomisk tusmørke var overstået. Her i marts skal du vente 2 1/4 time fra solnedgang til astronomisk tusmørke er overstået.Hvis du kigger på det store panorama (det som er på min blog), så startende fra venstre side så har vi lysforurening fra Rostock, Stubbekøbing(?), godscentral på Falster , Farøbroen (V-formet), Vordingborg, Næstved, Præstø, byerne ved Køge bugt og yderst til højre København.Byen cirka midt i billedet er Stege.Fra Aborrebjerg, var Zodiakallyset også synlig op til Jupiter.At det ikke fremgår af mine billeder er, mere et udtryk for mine manglende evner med photoshop.Tom A 2013-03-11 16:55:51
Min blog http://grib-stjernerne.dk/14. marts 2013 kl. 20:42 #99606
palle.b.Deltager- Nova
Zodiaklys her syd for Kalundborg:
Der var godt knald på den orange farve, men min iPhone magter ikke at gengive det
ordenligt.
14. marts 2013 kl. 20:53 #99607
Hej Palle.
Jeg tror at du har fanget en fin solsøjle.
Det er sollysets refleksion i pladeformede iskrystaller i atmosfæren, rettere troposfæren omkring vores lille planet.
Se mere her:http://www.atoptics.co.uk/halo/pillar.htm
Zodiakallyset er meget svagere for øjet, det er sollysets refleksion i støv mellem planeterne, som Tom forklarer fint på hans blog.
Jesper G.
14. marts 2013 kl. 21:04 #99608
palle.b.Deltager- Nova
Ja Du har rat jesper….
Nå men flot var det, så længe det varede
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Sæson for zodiakallyset' er lukket for nye svar.