› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Rumhunden
- Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af palle. This post has been viewed 100 timesb. This post has been viewed 100 times. This post has been viewed 100 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. marts 2010 kl. 21:51 #35042
hoestDeltager- Nova
Hej Allesammen
Har i set at “astronomibladet “er kommet i en europæisk udgave http://www.spacedog.eu/22. marts 2010 kl. 09:58 #35060
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Tak for den linken! Der læste jeg netop om denne nyopdagede galaksen – 10 mia lysår borte.
Se på den opløsningen!Billedet er tatt gjennem en gravitationslinse der forstørrer 32xog er så detaljeret at man kan studere individuelle tåker(!)(Editeret efter nye oplysninger. Strygningerne markerer hvad jeg ikke vilde skrevet hvis jeg vidste da hvad jeg ved nu!)
SMM J2135-0102. Foto: APEX.
SMM J2135-0102. Artistisk efterlignelse.Bjørn T. Jønsson 2010-03-22 20:22:28 Mvh,
Bjørn22. marts 2010 kl. 11:08 #35061
jesperDeltager- Neutron star
Billedet er desværre kun en Artist impression. http://www.eso.org/public/images/eso1012b/
22. marts 2010 kl. 15:02 #35072
Det gjelder da kun de sirkler med stjernefabrikker, Jesper?
I artikkelen til Spacedog står begge billeder, men de siger at selve billedet er taget af APEX-teleskopet. Se på den store udgave. Det ser da ikke ud som en artistisk etterligning? Eller er det noget jeg har misforstået her?
Mvh,
Bjørn22. marts 2010 kl. 15:45 #35076
Hej Bjørn,
Jeg er sikker på at hele billedet er et computermaleri. Hvis du klikker på linken i min post ovenfor står der at billedet er en artist’s impression, og hvis du igen klikker på billedet der, står det der igen. I ESO artiklen her: http://www.eso.org/public/news/eso1012/ står det også under hvert billedlink. Men det er da et hamrende flot billede alligevel, som man godt kan nyde for den kunstneriske værdi.Det rigtige billede er det her: http://www.eso.org/public/images/eso1012c/Jesper 2010-03-22 14:48:06 22. marts 2010 kl. 21:13 #35093
Jeg tror du har ret, Jesper. Men det var sandelig ikke let at se uden at slå op på kildene. Når man læser den artikkelen på Spacedog får man jo indtryk av at det er det billedet jeg troede. Ingen undertekst på artikelbilledet, og teksten ret ved siden af er villedende … Bedøm selv udfra min faksimile nedenfor her.
Faksimile av Henrik Rosenørns artikel på SpacedogMen det nedenstående er altså det riktige billedet, så vidt jeg kan bedømme nu:
Det er stor forskel! Jeg må nok være mer kritisk til hvad den godeste Henrik Rosenørn skriver herefter …
Og nu må jeg gøre noget jeg ellers aldrig gør: rette min oprinnelige besked efter at andre har postet efter mig. Det er så ikke nogen andre bliver like villedet som mig.
Bjørn T. Jønsson 2010-03-22 20:14:33 Mvh,
Bjørn22. marts 2010 kl. 21:46 #35097
Jeg giver dig ret Bjørn. Både Henriks og ESOs artikler kan let misforstås. Jeg vil ikke kalde dem vildledende, men det burde nok have været tydeligere forklaret at billedet er et maleri. Jeg vil dog straks sige at jeg kender Henrik godt nok til at vide at han ikke har haft til hensigt at vildlede nogen.
Jeg kunne i øvrigt godt lide at vide hvor mange aviser der tager det billede op som et ægte foto.
22. marts 2010 kl. 22:56 #35102
Jesper wrote: Jeg vil dog straks sige at jeg kender Henrik godt nok til at vide at han ikke har haft til hensigt at vildlede nogen.
Nej, det tror jeg heller ikke. Det er nok et rent arbejdsuheld.
Jesper wrote: Jeg kunne i øvrigt godt lide at vide hvor mange aviser der tager det billede op som et ægte foto
.
Huf ja … man får håbe at journalister og redaktører i de blade tjekker kilderne bedre end jeg gjorde …
Mvh,
Bjørn22. marts 2010 kl. 22:58 #35103
henrikDeltager- Nova
Hej Bjørn / Jesper
Jeg kan godt forstå at du blev snydt da du læste den Bjørn, for det blev jeg også.
Nogen her havde spurgt efter en “bruttoliste” over nyheder og det har de fået på spacedog. “Kompromisset” er jo naturligvis at spacedog er meget copy-paste. Og således også artiklen fra ESO.
Så artiklen på spacedog er direkte sakset fra ESO.
Jeg havde endda tilføjet et “Artist impression of the galaxy with the row of submilimeter sources…” i billedteksten under det “malede” billede, for at undgå misforståelsen
Så nej; Det var bestemt ikke fordi jeg ikke var klar over det eller ville snyde nogen.
Mvh Henrik
PS: generelt når jeg i linket skriver “Kilde” betyder det at det er taget direkte derfra eller at der ikke er mere læsning end det jeg har skrevet, mens “Læs mere..” betyder at der er mere læsning om emnet.
Henrik 2010-03-22 22:00:01 22. marts 2010 kl. 23:03 #35104
Men det var da godt at vi fik opklaret misforståelsen, Henrik. Til slut.
Mvh,
Bjørn23. marts 2010 kl. 15:01 #35132
henrikDeltager- Nova
Der er lige kommet behandledede billeder fra astronomerne bag opdagelsen, hvor man kan se lidt flere detaljer.
Se mere på Astrobomibladet
Mvh Henrik
Henrik 2010-03-23 14:01:52 23. marts 2010 kl. 21:00 #35150
palle.b.Deltager- Nova
Vuf ganske fint.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Rumhunden' er lukket for nye svar.