Rosette – take two

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Rosette – take two

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af denjnie. This post has been viewed 80 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

denjnie
    Deltager
      • Planet

I mangel af nye optagelser, har jeg genbesøgt mine gamle data.

Jeg synes egentligt, at det er meget sjovt, at konkurrere lidt med sig selv. Nedenstående er samme data, men et halvt års erfaring med billedbehandlingen til forskel. Heldigvis synes jeg det går det rigtige vej

Den store stjerne har støjartifakter fra Ha/RGB kombinationen. Dette skyldes, at jeg ikke har været omhyggelig nok med afmaskningen:

Jeg synes generelt, at PI’s Starmask har svært ved at fange de største stjerner. Øget noise threshold, large-scale og Midtone, gør det ikke alene – er der nogle som har et godt råd?

Januar 2016:

NGC22237 by JensNielsen, on Flickr

Oktober 2016:

NGC2237 by JensNielsen, on Flickr

29×480 sekunder Ha

13×120 sekunder RGB

Canon 1100Dm

Behandlet i PI

jesper.husted
      Deltager
        • Giant

Hej Jens

Jeg kan bedst lide januar 2016. Syntes at oktober har fået en del for meget gas.

Mvh Jesper

chris_h
        Deltager
          • Super Nova

Detaljene popper frem mer i bilde 2, men jeg foretrekker helt klart nr 1. Stjernene er presset for hardt i bilde 2 og ser unaturlige ut.

denjnie
          Deltager
            • Planet

Mange tak for input – Jeg kan godt, se af min iver efter en skarpere nebula var gået ud over stjernerne… det er heldigvis let at rette 🙂

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Rosette – take two' er lukket for nye svar.