Rosette og NGC 2244

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Rosette og NGC 2244

• Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år siden af rune. This post has been viewed 783 timescb. This post has been viewed 783 times. This post has been viewed 783 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

ginge
    Deltager
      • Giant

Hupp!

Det er ikke alltid været, arbeid og tid samarbeider. Har samlet fotoner i høst på flere mørke tåker, men når skyene lettet måtte jeg arbeide og når arbeidet lettet var det jul. Siden det har det vært litt klare, måneløse netter men ikke nok til å fullføre de mørke strukturene. Derfor gikk jeg for et mer lyssterkt objekt mens jeg venter, et med masse Ha så jeg ikke trenger å være like avhengig av månefasen. Har ikke fotografert Rosette-tåken før. Gjorde et forsøk på å legge til stjerner som ikke hadde gått i metning, men brukte for lang tid på det. Nå må jeg tilbake til dagjobben, så dermed setter jeg strek og poster. Fint objekt å fotografere og med temperaturer i januar og februar nede på -25-tallet trengte jeg jo knapt å kjøle ned ccd-en i det hele tatt. Dessuten er min nabo ulven tilbake. Så ferske spor, ikke eldre enn et par timer da jeg gikk ut av skogen klokka fem på morgenen. Spennende!!

Full oppløsning og tech specs her: https://www.astrobin.com/full/336261/0/

Ginge

Jakob Købler
      Deltager
        • Asteroid

Flot og spændende, også det med ulven 🙂

ginge
        Deltager
          • Giant

Takk, Jakob. Bygget tilfeldigvis observatoriet midt i et ulverevir, men jeg tror ikke jeg er særlig appetittvekkende så no worries.

g

Mogens Zachariasen
          Deltager
            • Super Giant

Flot, dejligt billede,

Mvh
            Mogens

ginge
            Deltager
              • Giant

Tusen takk, Jakob!

Øystein
              Deltager
                • Giant

Veldig flott! Stjernene også, farge helt inn mot kjernen. Hvordan brukte du Ha når du satte sammen bildet?

Øystein

ginge
                Deltager
                  • Giant

Hei Øystein og takk! Jeg prosesserer i PixInsight som du vet, så jeg mikset Ha inn i rødt og Lum med PixelMath ved først å trekke R ut av fargekalibrert RGB og så lage en relativt stjernefri kombinasjon av rødt og Ha slik :

RGB/K: ((HA * R_bandwidth) – (R * HA_bandwidth)) / (R_bandwidth – HA_bandwidth)
                  Symbols: R_bandwidth=100, HA_bandwidth=5

-og så booste det kombinerte bildet inn i rødkanalen på rgb-bildet:

R/K: $T + ((CombImg – Med(CombImg)) * BoostFactor)
                  G: $T
                  B: $T
                  Symbols: BoostFactor=1.0

Deretter gjentok jeg prosessen for Lum-eksponeringene separat og merk at båndbredden er 300 for L-filteret og 100 som for fargefilteret. Ha filteret jeg bruker er 5nm. Hadde litt problemer med at de store stjernene som ble igjen etter kombineringen av Ha og Lum og fjernet resten av stjernene ved å bruke MorphologicalTransformation på bildet beskyttet av en stjernemaske. Lum ble boostet slik:

RGB/K: $T + ((CombImg – Med(CombImg)) * BoostFactor)
                  Symbols: BoostFactor=1.0

Deretter normal LRBG-prosedyre.

mvh Ginge

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Meget flot optagelse med gode farver på på både tåge og stjerner.

mvh
                    Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

ginge
                    Deltager
                      • Giant

Mange takk, Torben!

G

rune.cb.
                      Deltager
                        • Super Nova

Flott tåke dette. Fin dybde og mange detaljer i tåken.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

ginge
                        Deltager
                          • Giant

Hei Rune og takk. Enig, det er et takknemlig objekt å fotografere og et som ikke krever alt for mye klarvær ved nymåne for å få et akseptabelt resultat. Vær og arbeid kan samarbeide litt med månen nå så det blir mer muligheter ved nymåner før de lyse nettene kommer og tar oss.

G

rune.cb.
                          Deltager
                            • Super Nova

Det er ikke så veldig lang tid igjen av sesongen og utsiktene på yr.no ser ikke så veldig gode ut. Planen for min del var å fotografere denne tåken med nytt teleskop (Explore Scientiific ED APO triplet) etter nyttår, men da var det jo skyet vær i mange uker (med 2 – 3 unntak). i tillegg har det vært for kaldt til at unntakene fristet, så denne sesongen har vært elendig. Med f/7 trenger jeg mørk himmel, dvs. ikke månelys.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Rosette og NGC 2244' er lukket for nye svar.