@Morten Der er faktisk 6 mikrokameraer i CIVA instrumentetsom har taget billedet. Umiddelbart ser det ud som at der kun er to.
De fik telemetri her til morgen og jeg tror de stadig analyserer. Man kan jo håbe at de 3 “isbor” er blevet aktiveret sent nok eller ikke er aktiveret endnu. Iaften kl 19.27-2340 kommer næste download vindue (pokkers at de ikke har Rosetta i Kometostationær bane)
@Lars – hvilken twitter kanal har du de 2km fra ???? – synes det lyder lidt meget da der så vidt jeg hørte var 2 timer mellem nedslagene. Kender vi gravitationen på landingsstedet – læste at Philea “vejer” 35gr på kometen.
hmm, har lige forsøgt at lave en beregning hvor jeg har taget udgangspunkt i at undvigelseshastigheden ved overfladen er 0.5m/s² , antagelse om cirkulær komet med radius 1km og masse 3-5×10^13kg (baseret på oplysning om at en brevvægt ville vise 35gr for Phileas vægt)- så kan den ikke have hoppet mere en 38-66m op da den ellers ville undslippe kometen. Har taget udgangspunkt i energibevarelse ved frit fald fra hvile og sluthastighed lig undvigelseshastighed ved nedslag på overfladen.
Der er dog lavet mange antagelser.
Skal lige finde ud af at regne på fald tid 1 time og hvad faldhøjde så kan have været.
igår havde de også hans kollega med – en ældre dame der på spørgsmålet om “hun kunne lide kometen nu da hun så den efter 40år?” – grinede højlydt og svarede – “Ja – jeg elsker den ! – den ligner en støvle..”