› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Rosetta i fin form
- Dette emne har 218 svar og 27 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 1 mÄned siden af mikael_joe. This post has been viewed 7402 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
15. november 2014 kl. 02:18 #124478
nightskyDeltager- Neutron star
Jeps det er dĂŠlme mega fedt at man kan fĂžlge forskellige twitter feeds. Man skal bare lige finde rundt i alle de feeds.
F.eks. denne fra https://twitter.com/esaoperations
You & your team rock! RT
@Philae2014: I will use all my remaining energy to “communicate” between@ESA_Rosetta & myself with@ConsertRosetta15. november 2014 kl. 04:00 #124479
Frank LarsenModerator- Super Nova
Fandt at det var nemmest pÄ telefonen med Twitter app. SÄ kommer alle tweets samme sted.
Men nu er det slut, med mindre at det er lykkedes at rotere ud i Solen sÄ batteriet kan oplades. NÊste mulige transmission kl 11.30 den 15/11
15. november 2014 kl. 09:18 #124482
Anonym- Nova
Er den helt dÞd eller regner de med at den vÄgner pÄ et tidspunkt?
MĂ„ske skulle de sĂžge penge sammen med Duracell til nĂŠste mission. Mon ikke de vil give et godt belĂžb for at fĂ„ en kanin pĂ„ en komet som bare bliver ved og ved… đ
15. november 2014 kl. 09:28 #124483
outlookDeltager- Super Nova
Jeg ved ik rigtig om jeg ska grine eller grÊde. Duracell skulle ha indgÄet som backup..
Utroligt man ikke tager hÞjde for den slags inden man sÊtter sÄdan et projekt i vÊrk og det er endda en halv snes Är siden!
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting15. november 2014 kl. 10:42 #124487
Frank LarsenModerator- Super Nova
@Madsen,
De tabte forbindelsen inden transmissions vinduet var overstÄet. SÄ lande ren er gÄet i dyb dvale. HVIS der falder nok lys pÄ solpanelerne skulle den kunne vÄgne og forsÞge at varme batterierne op og derefter lade dem op, hvorefter der skulle kunne kommunikeres.
Men der er mange hvis ‘er
I Ăžvrigt blev PI’en spurgt i gĂ„r hvad de ville gĂžre om hvis de kunne. Svaret kom prompte… Et stĂžrrer batteri.
Men det er jo et kompromis.. Der var 100kg til rÄdighed og de ville have sÄ mange instrumenter med som muligt.
De havde jo et backup batteri med…men det skulle lige lades op fĂžrst.
Tror problemet er at man nok havde forventet et mere fladt landskab.
15. november 2014 kl. 10:55 #124488
Anonym- Nova
FrankLarsen wrote: @Madsen,
De tabte forbindelsen inden transmissions vinduet var overstÄet. SÄ lande ren er gÄet i dyb dvale. HVIS der falder nok lys pÄ solpanelerne skulle den kunne vÄgne og forsÞge at varme batterierne op og derefter lade dem op, hvorefter der skulle kunne kommunikeres.
Ok. Men jeg syntes jeg lĂŠste at den ville fĂ„ ca 1 time lys pr. “dag”, sĂ„ mĂ„ de da vide om det er nok til at den langsomt kan lade sig op og mĂ„ske vĂ„gne igen om en mĂ„ned, lave lidt eksperimenter, gĂ„ i dvale igen osv…
For Ăžvrigt er det en irreterende kommunikationsform de har valgt. Twitter er fin, men skal de nĂždvendigvis skrive ligesom en 16 Ă„rig ? MĂ„ske er det for at tiltrĂŠkke den yngre mĂ„lgruppe…
madsen 2014-11-15 09:57:12 15. november 2014 kl. 11:05 #124489
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Men lige nu er kometen 3,4 AU fra solen, hvilket kun giver groft sagt 1:10 af sollyset her hos os. Eller mindre hvis man kommer til at fÄ skygge pÄ sine solpaneler.
Om ikke ret lang tid, 7-8 mĂ„neder, er kometen i perihel, hvilket giver en afstand pĂ„ 1,2 AE til solen, og dermed ca 8x mere effekt i solens lys…
Og dvale er jo ikke “dĂžd” for sĂ„dan en hyggelig lille vaskemaskine..
Der er sikkert meget mere science at fÄ ud af den.
Blot trĂŠls med ankrene, men det var vist forventet, jvfr en opdagelse gjort hod Copenhagen Suborbitals.
http://ing.dk/artikel/esa-skrev-til-danske-raketbyggere-om-eksplosiv-problem-paa-philae-172274
Utroligt man ikke havde testet nitrocellulose i vacuum??
mvh
Jens15. november 2014 kl. 12:03 #124490
Anonym- Nova
Jens.Jacobsen wrote: Men lige nu er kometen 3,4 AU fra solen, hvilket kun giver groft sagt 1:10 af sollyset her hos os. Eller mindre hvis man kommer til at fĂ„ skygge pĂ„ sine solpaneler.Om ikke ret lang tid, 7-8 mĂ„neder, er kometen i perihel, hvilket giver en afstand pĂ„ 1,2 AE til solen, og dermed ca 8x mere effekt i solens lys…Og dvale er jo ikke “dĂžd” for sĂ„dan en hyggelig lille vaskemaskine..
PrĂŠcis, de burde da give lidt info om der er hĂ„b for at den vĂ„gner igen pĂ„ et tidspunkt nĂ„r den kun er skindĂžd…
15. november 2014 kl. 13:36 #124494
nightskyDeltager- Neutron star
Lidt imponerende at man kan designe en lander som Philae og rent faktisk fÄ den til at lande
og lave science. SÄ en lille opremsning over nÄet af det der skal til og nogle af de mange ubekendte
der er. Det er helt vildt hvor svÊrt det mÄ vÊre at designe sÄdan en lander.Bare den kompleksitet af udvÊlge et landingssted, fÄ Rosetta til at pege det rigtig sted hen,
flyve med den rigtige hastighed i forhold til P67, tage hensyn til rotationen og sÄ sende Philae
af sted pÄ det rette tidspunkt.Denne fra i nat:
âWe still hope that at a later stage of the mission, perhaps when we are
nearer to the Sun,
that we might have enough solar illumination to wake
up the lander and re-establish
communication, â added StephanAll science data from First Science Sequence successfully downloaded
Nightsky 2014-11-15 13:03:03 15. november 2014 kl. 14:08 #124496
edbbobDeltager- Super Nova
Jeg giver Lars ret. Det var en vellykket mission, og der er ufatteligt mange ting som kunne gĂ„ galt, allesammen med “fatale” konsekvenser. Alligevel lykkedes det at fĂ„ Phil ned pĂ„ kometen og bore i den. Det er helt vildt godt gĂ„et!
Det spÊndende bliver nu at se, hvor mange data ESA nÄede at fÄ, og frem for alt, hvad de data viser.
16. november 2014 kl. 12:50 #124553
johnny.b.aDeltager- Super Giant
@Johhny
Twitter… Smart!
Hej Morten
Jeg havde egentlig droppet Twitter da jeg syntes jeg havde nok i Google+ men jeg oprettede en konto for at fÞlge landingen. Twitter viser virkelig hvor effektivt det er ved begivenheder som disse og jeg beholder nu min konto. Jeg skal selvfÞlgelig ogsÄ fÞlge den forestÄende opsendelse af Orion kapslen her den 4 dec.
Mvh
@JBAobs
Johnny B A 2014-11-16 12:19:56 16. november 2014 kl. 15:16 #124568
@Johnny
Det er noget af en “funky” montering du har.
16. november 2014 kl. 15:37 #124573
@Morten
Hehe tak, funky er vist meget passende da RA snekkehjulet lavet af en pladetalerken fra en teknics pladespiller
Mvh
Johnny
Johnny B A 2014-11-16 14:49:13 16. november 2014 kl. 15:39 #124574
16. november 2014 kl. 18:52 #124585
Lidt comedy fra MUPUS teamet
Mvh
Johnny
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Rosetta i fin form' er lukket for nye svar.