roll off obs

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER roll off obs

• Dette emne har 22 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 606 times
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Undskyld men det var ikke for at jeg skulle gentages, tror jeg trykkede forkert.

Undskyld

mvh Finn

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Hej Morten,

Dampspærren for at forhindre jordfugt i at trænge op i observatoriet – du ønsker et tørt miljø til dit teleskop.

Isolering under dampspæren fordi du om foråret i teorien kan få kondens ovenpå dampspærren der jo er grænselag mod det koldere rum under gulvet. Det vil give grobund for skimmelsvamp i det skidt der uværgerligt vil samle sig ovenpå den.

Isolering af søjlen fordi den vil holde på kulden og blive kondenseringsflade i dagtimerne = fugt i obset. Kraftig udluftning vil bare tilføre mere fugtig luft og give mere kondens.

Det første år havde jeg bare lergulv i obset og var plaget en hel del af fugt som kondenserede på undersiden af mit tag.

Denne vinter har jeg fået lavet gulv og med nogenlunde tæt dampspær og taget har været knastørt. Dog har søjlen drevet af vand i perioder.

Jeg har dog valgt ikke at isolere under mit gulv og istedet sørge for rigelig udluftning. Rådet om isolering fik jeg først efter at gulvet var stortset færdig.

Anonym
          • Nova

Hvad vil man bruge til at isolere gulvet med? (flamingo?)

Og hvad vil man bruge til søjlen? (noget tyndt og fleksibelt?)

Kan man få små affugtere/varmepumper som er til at betale for fattigrøve?
          madsen2014-04-29 14:21:34

michaelr
          Deltager
            • Super Giant

Hej Morten

Jeg ville isolere og gøre mit observatorie så lufttæt som muligt. Så kan du styre fugt og temperatur fuldstændigt. Ellers er du afhængig af den omgivende temperatur og fugt, som ofte er høj. Fugt og optik og elektronik er en dårlig cocktail. Med et isoleret obs med hvide flader kan du også bedre styre varmeophobning om sommeren. Jeg har isoleret søjler osv imod varemudstråling om natten. Jeg kan klart se på planetbillederne om jeg og min pc er i obset eller udenfor.

Når jeg er færdig en vinternat er der ofte is mange steder på teleskop og i observatoriet. Jeg lukker ned, sætter varme på og 1/2 time forskudt sætter jeg fugtfjerneren til at starte. Næste morgen er alt knastørt.

Bondo gør det samme. Parkerer teleskoper og monteringet i et kontrolleret miljø, hvor temp og fugt er styret

morten
            Deltager
              • Super Nova

Hej Michael

Du har simpelthen varme i dit obs?

M

michaelr
              Deltager
                • Super Giant

Hej Morten

Ja, men den bruges kun til varme/tø obset op, så affugteren kan fungere/affugte. Styret af to simple ure, så tænder og slukker for hhv varme og affugter, lidt forskudt. Så kan jeg jo se, at virker da vandbeholderen skal tømmes jævnligt. Jeg har ikke varme på ellers. Tværtimod forsøger jeg at holde varmen ude og hvide flader. Jeg har varme på optikken.

Anonym
                  • Nova

Kunne man måske bruge leca til isolering under gulvet?

http://www.energihjem.dk/leca-isolering/

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Sagtens – har ydermere den fordel at mus og rotter næppe synes det er så fedt at lave hule i som rockwool og polystyren.

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
                  • Emnet 'roll off obs' er lukket for nye svar.