Robo fokus

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Robo fokus

• Dette emne har 11 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 135 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

mejer
    Deltager
      • Super Nova

Hej alle.

En robo fokus, til at styre primær spejlet, på min 14″ lx200r, ville det være en god ide.
      Der sidder i forvejen en motoriseret micro fokusser ved okularholderen. Men man bliver lidt idiot af at løbe op og ned i obsen for at dreje på den store fokuserings knap.

Indprogrammere man i robofokus, hvornår spejlet ikke kan komme længere frem eller tilbage i tubus. Eller stopper motoren selv ved modstand.

Mejer

mejer
      Deltager
        • Super Nova

Har fundet svaret i en gammel tråd.
        SORRY for ulejligheden

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Og du er bedst tjent med en boks fra Qcam Henrik, selekter er det vist den hedder, den passer bedre til den lange vandring din sct har.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Vil give Tommy ret, få en Seletek og drop at bruge den din microfokuser..

Dog vil jeg anbefalde dig at bestille en motor der giver 6000steps pr omgang, til den.

mejer
            Deltager
              • Super Nova

Den i snakker om, selekter. Er den ikke kun til micro fokussering og ikke til hovedspejlet??

Mejer

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Den er nu tiltænkt begge… Dog skal du selv ud og finde et par tandhjul der passer, samt en monterings skinne.

Hvis du anskaffer dig en 6000 step/omdrejnings motor, og et tandhjul der passer over din spejlfokusknap samt et tandhjul til motoren og et bælte. Så behøver du ikke mere end det til en Seletek ! Men du kan vælge at sætte din microfokuser til den også, men det vil være overkill. Selv med en standard 3600 steps motor vil din fokus ikke bleve ringere af det!

Dog vil du måske kunne hente en bitte bitte smule på at bruge en 6000steps.. Selv har jeg en 3600 steps motor på.

Og den hedder Seletek.

mejer
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Michael.

Kan man styre Seletek, via MaxIm DL, lige som man kan med robofokus.

Mejer

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg er helt stoppet med FokusMax, min fokus er jo ens fra gang til gang, næsten, så jeg checker lige i maxim mens jeg kører et par steps op og ned til minimum fwhm via robofokus software modulet, så sparer jeg et program væk, og fokus har været ok.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Jeps man kan, dog vil jeg ALTID anbefalde fokusmax.

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Kommer måske igang igen, men ikke lige nu, lige nu er det bare manuelt….

mejer
                        Deltager
                          • Super Nova

Nå, men en snak med MS, endte endnu en gang med at koste penge.Wink
                          Har bestilt Seletek med tempføler.

Spændt på at arbejde med det. Der bliver en del finpudsning med udveksling og beslag fabrikation.

Mejer

Mejer2009-07-03 20:03:06

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Ville også have haft en, men fandt en lille usb seriel konverter så kan jeg bruge min gamle robofokuser stadig, men er nu mede på kun 3 ledninger i alt, en usb 1 strøm 1 håndkontrol.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Robo fokus' er lukket for nye svar.