ripples / rynker i spektra

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER ripples / rynker i spektra

• Dette emne har 12 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af Frank Larsen. This post has been viewed 96 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Hejsa,

er på det seneste
      blevet opmærksom på flere finurligheder i nogle af mine spektre optaget med
      ALPY 600. Bl.a. finder jeg flere profiler forurenet med “ripples” i områder,
      hvor linjer/bånd i følge reference
      spektre ikke burde findes. Ripples ses i området ca. 400-600 nm (ca. pix
      200-500). De gør data ret umulige at arbejde med, såfremt de ikke kan
      korrigeres væk (har ikke forsøgt at flatte eller at dividere med standard
      spektre, da jeg kun har tilhørende darks Clown Embarrassed).

De viste
      “ripples” har alle en fast “periode” på 25 pixels, er i
      fase objekterne imellem, og ses kun i profilen af spektrets helt centrale og
      lysstærke rækker. Min antagelse er, at de enten skyldes blendede
      absorptionsbånd forårsaget af Telluric lines (som har flere bånd sammenfaldende
      med de her viste ripples), eller interferens af reflekteret lys internt i
      spektroskopet. Er der et bud på årsag og
      forslag til hvordan jeg kan forsøge at korrigere?

Nedenfor
      profiler af et par objekter, som viser tydelige eksempler på
      “ripples”.

NB: rene
      u-transformerede/u-korrigerede rå-profiler

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Hej Mogens,

Mon ikke nærmere det er fringes ?
        Det er relateret til din grating, spalte og kamera.

Har du prøvet at lave en flat?

http://www.astrosurf.com/aras/fringing/opus/

De burde kunne håndteres med en flat (spektrum af en halogen lyskilde)

FrankLarsen2017-02-02 11:52:11

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Hej Frank,
          tak for input;

du har
          muligvis ret (fringe/ripples bruges vist synonymt)- men som jeg skriver, har
          jeg kun tilhørende darks. Har allerede tygget dit link igennem + en hulens
          masse andre input i diverse fora og papers; og er nu helt klar på
          nødvendigheden af flats og tilhørende optagelser af standard spektre!! Det
          tages der højde for herefter og får så at se, om ripples/fringes også optræder
          på flats?

Hilsen Mogens B.

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Så vidt jeg husker fra en Asepkt konference, er det ikke altid at flats kan fjerne sådanne ripples. Problemet er at ripples kan være placeret forskelligt afhængigt af lyskilden.

Hvis jeg husker rigtigt, det skyldes ofte optiske effekter der opstår på selve sensoren.

Nightsky2017-02-02 12:37:41

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Hej Lars,

det ser ud
              som om der efterhånden er konsensus om, at fringes især kan skyldes interferens
              fra refleksioner i glasset over censoren- men også at sky-glow eller Telluric
              lines kan danne tilsvarende ripples- som jo så ikke er genereret intern i systemet.
              Og ja, UhaUha , ripples kan ikke altid korrigeres væk. Håber IKKE, det er en dominerende egenskab
              ved min ALPY dims Ouch

Ingen af de
              her viste ripples kan anes på selve optagelserne af spektret- og kun gennemsnittet
              af de mest lysstærke og centrale dele (pixel-rækker) af spektret giver anledning til fringes.

Mogens B2017-02-02 14:04:30

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Hvis spalten i systemet er placeret samme sted hver gang, vil ripples vel også være det!?
                Men ja – det dominerende er noget reflektioner internt i sensoren – Jeg ved det er et specielt stort problem på bagsideoplyste CCD’er i IR.

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Men hvis spalten er fastholdt, så burde de være tilstede også i dit instrumentresponse som du bør lave hver aften alligevel ud fra en standard stjerne.

mhansen
                  Deltager
                    • Nova

Jeg tror også du skal forsøge dig med at gennemgå hele rækken af data reduktioner. Jeg ved godt at det betyder DIY eller indkøb af flere ALPY dimser, men et kalibreringsmodel med HeNe og Halogen lamper er efter min erfaring med professionelle teleskoper essentielt.

MHansen2017-02-02 21:28:01

Mogens.Bildsøe
                    Deltager
                      • Nova

Hej Frank og Michael,
                      tak for jeres input- Frank, det er netop min intension: Et spektrum af en standard stjerne med ca. samme airmass som science objektet skal optages ved hver session!!
                      Og Michael: Jo ALPY kalibreringsmodulet står højt på ønskelisten, og vil sikker komme; måske allerede tidlig forår. Men jeg synes jo at der hele tiden skal skaffes/købes nye og absolut nødvendige dimser for at få skidtet til at fungere – får det aldrig ende Confused??

Hilsen Mogens B.

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Mogens, du er langt fra den eneste der har problemer med fringes/ripples. Vil tro at rigtig
                        mange, måske de fleste, inkl. f.eks. Buil, Lothar, Robin har kæmpet/kæmper med dette.

Jeg kiggede lige i mine Aspekt notater. Desværre blev det nævnt dengang at disse fringes nogle
                        gange flytter sig over tid, sikkert grundet meget små ændringer i det optiske tog, f.eks. fordi
                        temperaturen ændrer sig en smule. Selv meget store og dyre spektrografer i den professionelle
                        verden har set dette.

Du får nogle links til inspiration:
                        Denne meget grundige undersøgelse peger klart på kameraet.
                        http://www.astrosurf.com/aras/fringing/schlatter/ripple.htm

Conclusion

The observed fringes appearing in the spectrum of a continuous source are caused by the
                        wavelength selective action of the glass plate or filter covering the sensor chip. In the visible
                        part of the spectrum, a glass plate of 1 mm thickness leads to a fringe period of 1 Å. Therefore
                        the fringes appear only in spectrographs with a resolution greater than a few thousand.

The effect of the ripples on measured spectra may be removed in the calibration process by
                        flat-fielding. Since the ripple amplitude depends on the geometry of the light path entering
                        the spectrograph, it is very important that the instrumental setup remains the same for
                        taking the spectra and the flat-fields.

A few questions remain to be answered. For instance some spectrograph-camera combinations
                        don’t show any fringes at all. This may be due to slight variations in the adjustment of the
                        optical path: fringes are disappearing when the sensor is tilted with respect to the optical
                        axis of the spectrograph. But this has to be verified in more detail.

http://www.astrosurf.com/aras/fringing/opus/
                        Slutter af med:
                        1. Spectrograph’s setup:

As C. Buil showed in OHP 2007, fringe patterns depend on LHIRES3’s main mirror setup and
                        may desapear when neon lines are as close to vertical as possible. But this has consequences:
                        more important geometrics deformations and perhaps less light concentrated on ccd.

J. Ribeiro tilted his main mirror and fringes appear with less stretch.
                        O. Thizy suggests to tilt a bit the grating position.

2. Software’s solution:

C. Buil and V. Desnoux have described a method in OHP 2007’s spectro star party (bottom
                        of the page) and OHP 2009 to deal with ripple patterns by extracting the “high frequency”
                        component of the flat-field.

Take a flat-field during the same night as you acquire other spectra:

Do a blur filter or Gaussian filter on flat-field in order to get only the low frequency variations:

Extract the high frequency intensity’s variations by dividing the original flat-field by the
                        low frequency flat-field:

Divide all spectra by the low frequency flat-field;

Do a wavelength calibration of the high frequency flat-field in order to determine the horizontal
                        offset to apply on it;
                        Divide all spectra by this new high frequency flat-field.

As B. Mauclaire and V. Desnoux showed in their tests, this method can be applied only if:

A neon spectrum has to come with the flat-field;
                        Flat-field must show that ripples’ position and pseudo-period do not vary with time (make
                        tests during 20 mins for example);
                        Flat-field are taken the same night.

En anden
                        http://wsdiscovery.free.fr/astronomie/spectro/experiences/fringes/index.html

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

Nightsky wrote:
                          A few questions remain to be answered. For instance some spectrograph-camera combinations
                          don’t show any fringes at all. This may be due to slight variations in the adjustment of the
                          optical path: fringes are disappearing when the sensor is tilted with respect to the optical
                          axis of the spectrograph. But this has to be verified in more detail.

Interressant. I mine hjemmebyggede har jeg ikke haft åbentlyse problemer med fringes – sikkert fordi opløsningen normalt har været R<1000, men selvom jeg i enkelte tilfælde forsøgsvis har været oppe i R>2000 har jeg ikke observeret det (af hvad jeg husker) – jeg har også næsten altid haft et tilt for sensoren eller noget af optikken for at mindske nogle aberationer.

Mogens.Bildsøe
                          Deltager
                            • Nova

Hejsa igen,

Frank, har
                            du tjekket om dine spektro-flats er helt uden ripples? og hvilket kamera
                            benytter du?

Lars’ sidste
                            link (http://wsdiscovery.free.fr/astronomie/spectro/experiences/fringes/index.html) er ret
                            interessant- linkets Altair-profil med ripples er jo stort set identisk med de tilsvarende altair-ripples i min postede
                            graf, og de ligger stort set i fase de to grafer imellem! Er i tvivl om der til
                            linkets to grafer (med/uden ripples) er benyttet to forskellige kameraer (+/- micolensed)? Eller, er alle b/w kameraer microlensed? Ellers ku’ microlensed
                            kameraer måske være særlig “disponeret” for fringeing (
                            via microlense arrayet)?

Mogens B2017-02-03 11:33:03

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

nej, det har jeg tjekket. Som sagt har jeg bare ikke bemærket det så det udelukker ikke at jeg kan grave fringes frem.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'ripples / rynker i spektra' er lukket for nye svar.