ALLE ØNSKES EN RIGTIG GLÆDELIG JUL!!!
Med dette udråb in mente var jeg tidligt oppe i morges og så Saturn dingle under Løven, så hvorfor ikke lige prøve at fange den selvom ringen ikke længere er i vinkel… Luften var transparent og visuelt i ro, så stadig forbløffet over hvor skarp den C80ED tegner prøvede jeg at tage den op på omkring 270x forstørrelse. Og selv om lufturoen nu gjorde sig mere gældende var Saturn skarp og rund med ringen som en streg på tværs og flere måner som små hotpixel’s. Baggrunden var nu ikke mere sort, men stadig acceptabel. Utroligt som den kunne tage forstørrelse, ja, nærmest bad om det. Jeg ville lige se om et billede også kunne gengive det jeg så, men nej, det var svært at få den fokuseret. Men her et forsøg i s/h:
Her kan man kun se nogle udposninger på gaskæmpen, den skal nok stretches lidt.
Prøvede også Venus dagen før med et IR pass filter i håb om at få nogle øvre skyformationer at se, men det var lettere sagt end gjort så man må nøjes med fasen. Jeg har nemlig kun ca. 45 minutter til at klare det i før Venus forsvinder om bag nogle træer og det er altså ret svært at få Venus i fokus med 6x-7x barlow så her er den barlow’et 3x i IR:
I øvrigt så var aftenen før scenariet med Saturn også bare fantastisk med det markante Orion og hundestjernen lige i øjet, så det blev også til lidt Messier hop fra M42 over M41, M45, Hyaderne, M46, M47, M50, M78, M93 og M1 lige som en bolide lyste op en 10 gr over den sydøstlige horisont, hvis det da var sådan én… Så nu tror jeg at jeg vil fejre julen. Og dermed endnu en gang ønskes I en god jul og ditto gaver…
outlook2008-12-23 15:42:02
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting