Ring rundt solen i dag !

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ring rundt solen i dag !

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 282 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei alle !

Mens jeg arbeidet ombord i et skip i dag, kom jeg til å se opp mot solen og la merke til at der var ring rundt !

Det er vel hva man kaller en Halo på engelsk eller hva ?

Den varte mange timer og jeg tok min mobiltelefon frem for å forevige den !

Her er et par bilder av den !

Halo%2011%20Juni

Hva kommer dette fenomen av ? Fuktig luft høyere oppe og sol-lyset reflekteres i vanndråpene ?

Mvh Arne Martin

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Oj! Flott! Thumbs%20Up Men du må passe på øynene og ikke fotografere rett mot solen …i hvertfall ikke se på den når du fotograferer slik. Men det visste du jo allerede selvfølgelig. Det ser bare litt skummelt ut, hvis du skjønner!

Pussig at jeg ikke la merke til dette selv. Det hadde isåfall lysnet litt på en dag som var fylt av en ellers særdeles skitten jobb med søppelkjøring på tilhenger.

Hva er den lyseblå prikken under solen? Shocked

Bjørn T. Jønsson2009-06-11 21:28:17

Mvh,
        Bjørn

Anonym
          • Nova

Hei Bjørn !

Ingen fare med hensyn til å se på den når jeg tok bildene med mobilen !

Displayet fungerer jo som søker og solbrillene var på så det var igrunnen ikke så skarpt lys !

Den blå prikken udret jeg meg også på, men regner med det er en refleksjon i kameralinsen på mobiltelefonen !

Søppelkjøring ja, det skulle jeg også gjort, men tilhengeren fungerer nå som båthenger og da har jeg jo god nok unnskyldning eller hva ? Wink

Mvh Arne Martin

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Ja, da fyller jo hengeren en nyttig funksjon. Wink

Når på dagen er bildene tatt? Kan du se tidspunktene som er lagret i mobiltelefonen? Den blå prikken kan være refleks, men det er jo pussig at den er på begge bildene og ser likedan ut. Støvkorn på linsen, kanskje? Nei, det passer heller ikke… den flytter seg jo… Venus kan det vel heller ikke være, siden den skulle ligge mye lenger til høyre.

Bjørn T. Jønsson2009-06-11 22:51:29

Mvh,
            Bjørn

Anonym
              • Nova

De er tatt 11:29 og 11:25

Den prikken må være noe på linsen, fant den på et annet bilde der den lyste litt midt på en vegg !

Mvh Arne Martin

jesperg
              Deltager
                • Super Nova

Haloen skyldes lysbrydning i sekskantede flade iskrystaller i højtliggende cirrusskyer. Brydningsvinklen gør at haloen er 22 grader i radius. Andre haloer kan forekomme hvis iskrystallerne er f.eks. pyramideformede.

f.eks. denne sjældne 9 grader halo (samt 22 og 46 grader m.v.)

Jesper G.

lehmann
                  • Super Giant

Den blå prik og den violette plamage over solen skyldes lysbrydning i linsen på dit kamera.

Anonym
                    • Nova

Hei Jesper !

Noen flotte bilder der, takk for info også !

Nå kan jeg brilljere om noen på mitt arbeide skulle spørre Wink

Mvh Arne Martin

Anonym
                      • Nova

Hei Lehmann !

Da har vi det bekreftet, jeg tenkte det måtte være noe i den retning !

Mvh Arne Martin
                    Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Ring rundt solen i dag !' er lukket for nye svar.