Retvende diagonal

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Retvende diagonal

• Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af diego. This post has been viewed 92 timessartori. This post has been viewed 92 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

diego.sartori
      • Main Sequence

Hej

Måske jeg lider af defekt lednings føring men min hjerne nægter pure at finde rundt på himlen når tingene jeg ser i okular er omvendt af hvad jeg ser på stjerne kortet i bogen.

Oven i det problem kommer så at når man observerer mod Vest eller Øst er navigation ikke længere lige op eller til siden, nu er det en blanding af op og til siden med en EQ mount.

Disse faktorer og min hjerne nægter bare at samarbejde og det gør det ekstremt svært at finde fra en stjerne til en anden.

Måske jeg bare er en af de få der ikke kan bearbejde data på denne måde men uanset hvad jeg prøver så farer jeg vild deroppe efter et kort stykke tid.

Som en evt løsning har jeg kigget lidt på denne Baader 90° Amici Prism – 2x T2 connection.

Det er meningen at denne skal bruges sammen med min Mak og den Refraktor Kent har til salg og som jeg læser det så behandler de to teleskop typer billedet ens og derfor ville dette være en løsning til begge, har jeg forstået det korrekt?

Vil jo meget nødigt miste billed kvalitet men jeg forestiller mig at dette produkt er ganske god kvalitet og derfor ikke vil påvirke billed kvaliteten negativt.

Med min defekte hjerne kan jeg jo godt værdien i en GoTo løsning, men det må vente, vil ikke give op hvis nu denne diagonal kan hjælpe.

Er jeg den eneste der har det svært med det her og er der nogle af jer der bruger eller har prøvet denne diagonal?

Undskyld den lange post

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Diego

Det kan være meget svært at sammenligne spejlvendte billeder med et stjernekort og det kræver for de fleste temmelig lang tids øvelse. Jeg kan godt gøre det, men da jeg fik en Zeiss okularrevolver med amiciprisme blev stjernehopning 100 gange nemmere. Stjernehopning kræver i det hele taget nogen øvelse. Har man dog først den, så kan det gå lige så hurtigt som med GOTO.

Den amicidiagonal du linker til er af meget høj kvalitet og har Zeissprisme, iøvrigt det samme som i min Zeiss okularrevolver. Jeg kan bruge høj forstørrelse uden synlig forringelse af billedkvaliteten. Kun ved meget kritisk planetobservation kan der erkendes en anelse bedre billeder i mit normale Zeissprisme.

Husk dog, at det viste prisme kræver yderligere to adaptere for at komme til at virke. En adapter til at montere det på teleskopet, enten 1.25″ eller 2″ og så en okularholder.

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p480_Adapter-von-1-25–Steck-auf-T2-Aussengewinde.html

eller

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p481_Baader-Adapter-2–auf-T2–fuer-2–Steckhuelse—Fokaladapter.html

Og så en 1.25″ okularholder. Jeg kan anbefale denne:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p584_Baader-Adapter–T2-innen-auf-1-25–innen—Microfokussierung.html

Baaders grej kan virke dyrt, men de er de eneste, mig bekendt, der fremstiller en amicidiagonal, der kan bruges til høj forstørrelse.

Thomas, Bornholm

diego.sartori
          • Main Sequence

Hej Thomas

Glad for at det ikke kun er mig der har det lidt svært med højre venstre i omvendt orden 🙂

Som jeg forstår det så må jeg næsten skulle have begge de adapterer da jeg jo har købt Kent’s 100ED og på den er det vist en 2″ fokuser der sidder på.

Virker rigtigt lækker den okular holder du anbefaler, interessant med micro fokuserings mekanismen.

De ryger på listen sammen med diagonalen.

Et ekstra spørgsmål, til min 100ED vil jeg gerne investere i en fokuser med 1/10 micro transmission og mit spørgsmål er ganske simpelt om denne fokuser er overkill?

Steeltrack 2″ Refractor focuser

Mener denne adapter skal købes til

Eller er en som denne nok?

Med samme Baader adapter.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

En god fokuseringsmekanisme er ALDRIG overkill og Baaders SteelTrack er superlækker. Du vil elske den. Den er meget bedre en den GSO du linker til.

Der er 2″ fokuser på ED100 og den fungerer vist fint, men Baader Steeltrack vil alligevel være et fremskridt.

Thomas, BornholmAstrojensen2012-05-01 08:58:06

diego.sartori
              • Main Sequence

Den kommer med på ønske listen.

Så må tiden vise hvor længe der skal gå før den kan realiseres.

Tak for svaret Thomas

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

No problems. Glæder mig til at høre mere om din ED100. Jeg tror, du vil få megen glæde af den. Selv går jeg og venter på nyt fra Markus Ludes, der for tiden har gang i forstadierne til produktion af en serie 140mm f/7 og 150mm f/8 ED halvapokromater til “husmandspriser”. Projekteret pris for 140mm f/7 er 3500 Euro, for 150mm f/8 objektiv i fatning, noget mindre. Det er meningen, at 150mm f/8 skal tilbydes som objektiv alene, med fatning der passer til Sky-Watcher 150mm f/8 akromat, så man direkte kan ombygge den til en ED halvapokromat!

Thomas, Bornholm

diego.sartori
                  • Main Sequence

Er det her hans butik eller er det den forkerte Ludes jeg har søgt mig frem til?

http://www.apm-telescopes.net/index.php?x8bf02=a0c7470e904be97b56213d21893d9bc9

Lyder som en spændende projekt og så endda til “menneske” penge.Diego Sartori2012-05-01 10:14:21

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Eller her: http://www.apm-telescopes.net/index.php?x8bf02=a0c7470e904be97b56213d21893d9bc9

Undskyld at jeg smutter ind i diskutionen med et opfølgingsspørgsmål, men passer Baader Steeltrack fokuser til f.eks. en Meade Newton 6″ – uden manuel tilpasning?

Mvh,
                    Bjørn

henrik
                    Deltager
                      • Nova

Hej Diego

Jeg vil give Thomas ret i at et retvendt billed egør det meget lettere at orientere sig på himlen.

Men det GÅR lidt ud over kvaliteten og lysstyrken, fordi lyset skal reflekteres 3-5 gange i en retvende-diagonal. Desuden kan du ikke bruge meget vidvinklede okularer i dem, fordi prismet har en begrænset størrelse.

Jeg har selv prøvet Baaders som også er ret fed: Kvalieten er ikke meget dårligere end med en spejldiagonal (men lidt altså). Men grænsen for okulartets brændvidde/synsfelt går ved ca. 30mm ved 70graders synsfelt.

Det kan jo også gå ud over orienteringsevnen, hvsi man ville have et stort vidvinkel okular..

(Bare lige et “enig, men…”)

Mvh Henrik

diego.sartori
                        • Main Sequence

Ja Bjørn, det vist et bedre link end mit 🙂

Tak for indsparket Henrik, der er vel næsten ikke andet for at prøve, er super svært at forestille sig hvordan tabet af lys vil opleves.

Indtil videre har jeg kun prøvet okular op til 70 graders synsvinkel og godt tilfreds med den oplevelse, så det er tabet af lys der “bekymrer” lidt, men forestiller mig noget i retning af det tab jeg oplever med en billig Barlow, er det helt ved siden af?

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Ja, det er den Markus Ludes.

Der er to reflektioner i et 90° amiciprisme* og jeg kan ved sammenligning med en almindelig 90° Zeissdiagonal ikke se nogen forskel i billedklarhed. Derimod er billedet klarere og skarpere i Zeiss-amiciprismet end i en 90° Kineser-diagonal!

Der vil som sagt være en smule kvalitetstab ved meget detaljerede planetiagttagelser, men ved deep-sky har jeg aldrig kunet fastslå andet, end at mit Zeiss amiciprisme giver særdeles fine billeder.

Thomas, Bornholm

*) et ulige antal reflektioner vil give et spejlvendt billede. Et lige antal et retvendt billede, som dog godt kan være roteret i forhold til horisonten. Nul tæller som et lige tal her.

diego.sartori
                            • Main Sequence

Jeg er solgt på ideen og må bare igang med at lægge til side, længere er den ikke 🙂

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Retvende diagonal' er lukket for nye svar.