Retskrivning

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Retskrivning

• Dette emne har 12 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 4 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 129 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star
      Der var lige en, som gjorde opmærksom på denne side, som jeg godt vil dele med jer.

Hvornår skal ord sættes sammen, og hvornår skal de ikke?

En god huskeregel: Hvis man kan sætte enten “en” eller “et” foran, så er det eet ord – nemt er det.

Og så er der ordene, som ikke skal sættes sammen.

Her er et udvalg:

I dag

I morgen

I går

I morges

I alt

I gang

I stedet

I øvrigt

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Tak for link. Jeg er faktisk medlem i Astronomer mot orddeling (AMO), der jeg har tittel “AMO-sjef 1492”. AMOs netside anbefales for at kikke på sprogblomster og sjove skrivefejl.

Den medst alvorlige(?) skrivefejl i Norge er måske vores uddanningsforbund, der har skrivefejl i sin logo …

Foto: Aftenposten

(Særskrift der deles over to linier skal have bindestreg)

Billedet er lånet fra denne artikkelen.

Bjørn T. Jønsson2012-10-14 22:06:28

Mvh,
        Bjørn

palle.b.
        Deltager
          • Nova

Ja der kan vel ikke være plads til folk der er ordblinde ol.

i et forum som dette.

jeg er sikkert en af dem der skriver noget forkert af og til jeg kan også have problemer med tegnsætning O.S.V.

jeg syntes dog at jeg skriver på en forstålig måde, men skal det være fejl frit. Ja så vil det tage mig meget

lang tid, selv med et lille indlæg.

Skal jeg så holde mig væk, for ikke at ødelægge sproget / Fornærme nogen ?

( der tages forbehold for stave & taste fejl )

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Skriv bare løs Palle. De fleste af os laver stave og slåfejl. Selv har jeg f.eks. aldrig lært at sætte komma. Torben er jo en venlig mand, så jeg er sikker på han ikke mener det så slemt Wink.

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Palle

At man ikke er en ørn til at bogstavere skal bestemt ikke afholde en fra at skrive indlæg til Astro-forum. Budskabet er det vigtigste, ikke sproget – og hvis budskabet ikke kommer igennem, så er det sproget Wink

Jeg sendte link dels pga. underholdningsværdien og dels for få folk til at tænke på de uvaner, som de har tillagt sig i forbindelse med det danske sprog.

Jeg hørte i radioen, at folk som især går op i sproget skal findes blandt herrer på over halvtreds – og sådan en er jeg tilfældigvis, så bær over med mig.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

teejay
              Deltager
                • Super Nova

En liten avstikker ift rettskriving…. Tall og bokstaver er en annen artig kombinasjon

Mathematics:

This comes from 2 math teachers with a
                combined total of 70 yrs. experience.
                It has an indisputable mathematical logic. It also made
                me Laugh Out Loud.
                This is a strictly mathematical viewpoint..it goes like
                this:

What Makes 100%?

What does it mean to give MORE than 100%?

Ever wonder about those people who say they are giving
                more than 100%? We have all been to those meetings where
                someone wants you to give over 100%.

How about achieving 103%?

What makes up 100% in life?

Here’s a little mathematical formula that might help you
                answer these questions:

If:

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

is represented as:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
                23 24 25 26.

Then:

H-A-R-D-W-O-R-K

8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%

and

K-N-O-W-L-E-D-G-E

11+14+15+23+12+5+4+7+5
                =
                96%

But ,

A-T-T-I-T-U-D-E

1+20+20+9+20+21+4+5 = 100%

And,

B-U-L-L-S-H-I-T

2+21+12+12+19+8+9+20 = 103%

AND, look how far ass
                kissing will take you.

A-S-S-K-I-S-S-I-N-G

1+19+19+11+9+19+19+9+14+7 = 118%

So, one
                can conclude with mathematical certainty, that while Hard
                work
                and Knowledge will get you close, and
                Attitude will get you there, its the Bullshit and Ass Kissing that will put you over the top.

Now
                you know why some people are where they are
                !

teejay2012-10-15 12:22:14

TeeJay

chris_h
                Deltager
                  • Super Nova

Den er det lenge siden jeg har sett, Tom! Still funny!

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Ja den forklarer jo rigtig meget!

Thomas, Bornholm

joergen.k
                    Deltager
                      • Nova

Der er ingen medlemmer, der skal være bange for at skrive her på forum.

For der er ikke ret mange der kan sætte kommaer,udråbstegn! og andre grammatiske tegn 100 % korrekt, selv stavefejl er en almidelighed,vi er jo kun mennesker.
                      Stor respekt for medlemmer der er ordblinde og har det svært med at skrive indlæg,bliv endelig ved.
                      med forbehold for skrivefejl tastefejl forkert tegnsætning osv.Thumbs%20Up

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

Tak for info Torben.

Det er nyttigt med retskrivningsinformation, så kan man jo bruge det eller lade være.

Jeg har altid selv været lidt ordblind, har f.eks. svært ved at finde ud af om der skal d i ord. Jeg har dog skrevet så meget i mit liv at jeg efterhånden har lært det, men det var svært tidligere. Selvom vi i dette forum skriver frit fra leveren med slå og stavefejl, så er det da ikke noget problem at Torben gør os venligt opmærksom på hvad der er korrekt. Med mit kendskab til Torben er det simpelthen utænkeligt , at der går overlærer Taustrup (på en dårlig måde) i moderationen.morten2012-10-15 18:14:07

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

Bjørn T. Jønsson wrote: Tak for link. Jeg er faktisk medlem i Astronomer mot orddeling (AMO), der jeg har tittel “AMO-sjef 1492”. AMOs netside anbefales for at kikke på sprogblomster og sjove skrivefejl.

Den medst alvorlige(?) skrivefejl i Norge er måske vores uddanningsforbund, der har skrivefejl i sin logo …

Foto: Aftenposten

(Særskrift der deles over to linier skal have bindestreg)

Billedet er lånet fra denne artikkelen.

Jeg har på et tidspunkt arbejdet i Norge. Opgav at skrive på NOrsk fordi jeg ikke kunne finde ud af hvilke af de 4 sprog der var passende på et givet tidspunkt. Nynorsk folkene kunne være ret emotionelle omkring skrivningen..

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeg staver ski også efter gehør, er også 1000% tone døv 🙂 men sjovt nok med den liste Torben har lavet, måske efter den artikel der lige har været i bladene for tiden, jeg blev lidt overrasket over hvilken ord der er delt og hvilken der er i et, så, listen er fin for mig, kom bare med flere eksempler, så kan jeg lære lidt Big%20smile

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

morten wrote: Jeg har på et tidspunkt arbejdet i Norge. Opgav at skrive på NOrsk fordi jeg ikke kunne finde ud af hvilke af de 4 sprog der var passende på et givet tidspunkt. Nynorsk folkene kunne være ret emotionelle omkring skrivningen..

Det er også mit indtryk at nynorsk-folkene er slik du beskriver. Det kommer antageligt af at de er i midretal og således har mindreverdskomplekser(?) Så skal man vide at vi i Norge har haft en bitter sprogdebat i 150 år nu, der har kostet en haug penge og tondevis med blæk …

Ellers forstår vel de fleste normænd dansk skriftsprog. Muntlig er det værre med! Det erfarede du sikkert også da du var her.

Det norske “riksmål” er det der ligger nærmest dansk, da det er conservativt i sin natur. Rigsmålet har f.eks. “efter” og “nu”, og kun en-endelser. Jeg selv skriver “bokmål” til vanligt.

En af mine kephæste er at en del massesubstantiver skal blive egennavn. F.eks. tirsdag og november burde været egennavn, efter min mening, og skrives med stor forbogstav. Således også carbon og hydrogen. Men det er ingen debat rundt dette.

En anden kephæst er at samle dansk, norsk og svensk til et skandinavisk skriftssprog, og fjerne skriftlig nynorsk. Jeg tror vi ville tjent meget på det, blandt andet i preserveringen af vor kultur.

Mvh,
                              Bjørn

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Retskrivning' er lukket for nye svar.