Restaurering af Orange C8

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Restaurering af Orange C8

• Dette emne har 30 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 10 måneder siden af jens. This post has been viewed 981 timesjacobsen. This post has been viewed 981 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
  • Forfatter

jonas.c
    Deltager
      • Super Giant

Härligt ATM-arbete! Det riktigt kliar i fingrarna för att sätta igång igen! Big%20smile
      /Jonas

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Jens, kan du lave en serie billeder af fokus-mekanismen af hovedspejlet?
        Det glider vel frem og tilbage på et rør, der sidder ind i gevindringen og spejlets centerhul, som jeg har forstået det.
        Hvordan med fedt/smørelse?

Som du ved påtænker jeg at skille min C11’er ad og montere “flocking” + servicere spejl, korrektor og sekundær efter behov. Så jo mere jeg kender på forhånd, jo bedre forberedelse, des lettere burde det gå Embarrassed
        Den grundlæggende opbygning er vel den samme som C8’eren tænker jeg.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Lars.

Jeg skal tage nogle billeder. Fokusmekanismen er meget simpel. Der sidder et fastmonteret rør på Tubus, som det lidt større rør som spejlet er monteret på, glider frem og tilbage på.

Der er en god side her
          http://astroshed.com/observatory/c11saga/c11saga.htm

En ting er dog anderledes ved den gamle C8’er. Der er de to rør tilpasset hinanden så fint, at der ikke er noget af de kina-goo smurt på. Jeg ved så heller ikke hvor meget mirror-flop den har, men Lars Lindhard’s meget gamle C8’er har heller ikke fedt, og den flopper så vidt jeg husker, ikke ret meget. Så hvis man er omhyggelig i fremstillingen, vil det ikke være nødvendigt. Så der er ikke noget smørelse på, rørene er rene, men poleret så de passer sammen.

Jeg ville ikke smøre noget på, og slet ikke vaseline i tykke lag, som ham fyren i tråden.

mvh
          Jens

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Nå, nu er optikken sat i.
            Jeg er lige ved at kollimere C8’eren, men det tegner ganske godt. Fin optik.Smile

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Kollimering imod en kunstig stjerne.

Kikkerten var ikke særlig skæv “fra samlebåndet”

Jeg må sige at jeg var spændt på om jeg havde orienteret optikken korrekt, og om jeg havde vendt korrektoren med den rigtige side fremad. Men alt ser korrekt ud. Der er meget fine og ensartede ringe på den kunstige stjerne, og ikke skyggen af astigmatisme.

Alt ser godt ud.

Så nu ser det ud til at hjertetransplantationen er gået godt.

Næste trin er at tjekke gaflen, den virker lidt løs i det.
              Jeg har også en original orange drive korrektor som jeg skal have sat igang. Der har jeg så en opgave med at finde en strømledning, den gamle er kun 2 cm lang.
              Er der mon nogen der har et tips til hvor man kan finde en sådan i europa? (Har prøvet Ebay). Stikket hedder PH-163

mvh
              Jens

chrland
                • Asteroid

Det ser ud til at du kan finde et kabel på dba: http://www.dba.dk/stikprop-netledning-med-et/id-1001036757/

chrland2016-03-30 00:05:23

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Søreme om kablet ikke var til salg endnu. Artiklen må vel være et år gammel.
                  Men nu er det indkøbt, og jeg er ved at kigge på den gamle drive corrector.

Tak for tippet.

mvh
                  Jens

lindhard
                  Deltager
                    • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: Søreme om kablet ikke var til salg endnu. Artiklen må vel være et år gammel.Men nu er det indkøbt, og jeg er ved at kigge på den gamle drive corrector.Tak for tippet.mvhJens

Fantastisk hvis du får alt det gamle skram ..øh udstyr til at fungere igen.

mvh
                    Lars

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Så havde jeg first light (second light) på den gamle C8’er.

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

En lille opdatering.

Jeg har arbejdet lidt mere med den gamle C8’er. Jeg har også sammelignet dens størrelse med min C5’er, som også er fra 70’erne.

C5’eren er ifølge læsning af serienummer (og hvad man kan læse på Cloudynights) fra 1977. De har begge sekundærholdere helt i metal.
                        På C8’eren opdagede jeg at sekundærholderen kunne bevæge sig et par mm frem og tilbage i hullet i korrektoren. Den nye korrektor er en lille bitte smule tyndere end den gamle. Derfor har jeg lavet en skive i papir, som er lagt imellem. Desuden har jeg fikseret sekundærholderen med tre små dråber silicone, af den type som bruges til at lime sekundærspejle til newton teleskoper. Samtidig har jeg omhyggeligt centreret sekundærholderen, så den nu er i midten af korrektoren, indenfor 1/10 mm.
                        I den omgang oplevede jeg at den centrale del af sekundærholderen, den med spejlet på, kom løs. Pludselig havde jeg den i hånden!. Ikke en rar oplevelse. Det viste sig at den gamle lim var fuldstændig væk. Så den fik et par dråber epoxy på omkredsen og blev sat i igen. Nu holder den forhåbentlig de næste 40 år.

Jeg har også brugt noget tid på at fjerne løs maling og slibe min gamle trefod+wedge op. Den havde det med at flage maling af i tide og utide.

Desuden har jeg restaureret en fin, gammel Celestron Drive corrector. Den kørte ikke helt som den skulle, faktisk slet ikke. Nogle nye dele i den, ny frekvensgenerator chip, og et par nye kondensatorer, så kører den igen. Nu er den justeret ind til 50,00 Hz.

Slutteligt har jeg fået monteret et originalt piggy-back beslag på C8’eren. Så nu er den snart ved at være der.

Spørgsmålet er blot hvad årgang man skal sige C8’eren er? Tubus fra midt 70’erne, optik fra omkring 2005, så vidt jeg forstod, og gaffel velsagens fra 80’erne. Et rigtigt sammenskudsgilde!

mvh
                        Jens

juel
                        Deltager
                          • Moon

Det er måske det, man kalder “tidløst design”?

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

First light, var det da du fyrede din blitz af?

Hvordan performer den så?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

viggo.t
                            Deltager
                              • Super Giant

Skønne billeder af et par dejlige damer.

Jeg vil mene, at en 8″ SC er noget af et ideelt instrument: Rimelig pris, rimelig hurtig afkølingstid, rimelig god optik med en pæn kontrast,meget nem at håndtere, meget nem at transportere, holder kollimeringen godt, coatninger holder nærmest evigt, en fin indkikshøjde, alle okularer kan komme i fokus med alle kombinationer af barlows etc. Man går aldrig fejl af en 8″ SC. Der er selvfølgelig også downsides.

mvh Viggo

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Viggo og i andre.

Her er lige et par billeder fra her til aften, hvor jeg tjekkede kollimeringen efter limning af sekundærholderen.

Jeg har fået sat piggyback beslaget på og fået drive korrektor med..
                                C8’eren sidder på mit bordstativ, som egentligt er indkøbt til C5’eren. Men det er fint med C8’eren.

Her er selve drive correctoren, som skulle have nogle nye komponenter og en justering. Jeg har nu indstillet slow til ca 44 Hz og fast til ca 57 Hz. Er det ikke nok, kan jeg hurtigt skifte de to modstande. Elektronikken er ret simpel. Jeg overvejer om man skulle eftermontere det kredsløb jeg fik lavet tidligere på året, transformatorene er fuldt kompatible.

Ud over det, var det blot en god afvaskning der skulle til. Håndkontrollen var noget nasset og desuden lidt bulet, men alt lod sig fikse.

PPå tubus har jeg monteret et Piggyback beslag, jeg tror jeg fik det af Lars Lindhard, tak for det. Det passer perfekt. Det bliver sjovt at tage setuppet med f.eks til Kompedal, og måske endda lave noget piggyback.

Og hvordan tegner den så? Jo, jeg har jo kun prøvet den en nat endnu. Men optikken er god, viser fine og jævne diffraktionsringe. Der er ikke skygge af astigmatisme. Det kan være at der er en smule over eller underkorrektion, men man kunne snildt se GRS på jupiter, så optikken er ikke helt ringe. Og så er coatningerne jo ganske nye, optiksættet er så vidt vides fra omkring 2005 eller 6. Så det er med fine coatninger på korrektoren (begge sider!) og friske coatninger på primær og sekundær (kun 10-12 år Smile) Så med lidt omhu kan den holde mange år igen.

mvh
                                Jens

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Juel wrote: Det er måske det, man kalder “tidløst design”?

Det er det netop! Selve typen er jo godt 40 år gammel, måske 45 år. Det siger jo noget om vedholdende design, når man kan isætte et relativt nyt optiksæt i en tubus fra omkring 76-77′ og så passer det bare.

Og så er den orange farve jo smuk. Jeg har altid godt kunne lide netop denne reklame for C8’eren:

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
                                • Emnet 'Restaurering af Orange C8' er lukket for nye svar.