› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Restaurering af Orange C8
- Dette emne har 30 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 10 måneder siden af jens. This post has been viewed 980 timesjacobsen. This post has been viewed 980 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. marts 2016 kl. 15:36 #145290
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Sidste sommer købte jeg en brugt C8 (orange model) som desværre ankom i ødelagt tilstand.
Den så sådan ud ved ankomsten.
Selve teleskopet (mekanisk) er i fin stand, men optikken er ødelagt.
Jeg har så konfereret med sælger, og han sagde at han ville skaffe mig et nyt optiksæt, gratis. Og søreme om ikke han har holdt sit ord.Idag kom posten med en pakke med dette indhold:
Det er et matchet sæt taget fra en anden C8, ikke et nyt sæt. Jeg kan se at der er starbright coating på korrektoren, og både sekundær og primær ser fine og klare ud.
Så nu skal jeg (bare) have det bygget i den orange tubus… Spændende opgave.
mvh
Jens22. marts 2016 kl. 15:50 #145291
RudiDeltager- Neutron star
Er det metal tubus? Og skal den så ikke isoleres nu du har det hele skilt ad
/Rudi B. Rasmussen
22. marts 2016 kl. 16:41 #145295
Hej Rudi.
Mine andre SCT’er er alle isoleret, men det er med et omslagstæppe. Her ser du det på min C11’er.
Så hvis C8’eren skal isoleres, bliver det noget lignende.
mvh
Jens22. marts 2016 kl. 18:34 #145297
RudiDeltager- Neutron star
Ahh – ok, og tak for inspiration Jens, måske skulle jeg prøve noget lignende. Min lille newton kan jo klare sig med en ski-sok.
/Rudi B. Rasmussen
22. marts 2016 kl. 20:09 #145303
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej Rudi
Det er noget lignende, jeg har eksperimenteret med på min 6″ f/8 newton, jeg har bare brugt et håndklæde, fordi det var forhåndenværende, havde den rette størrelse og enkelt kunne vikles om tubus. En forlængelse af tubus foran sekundæren har også meget stor effekt, fordi det i høj grad holder observatørens varme udåndingsluft ude af strålegangen.
Thomas, Bornholm
22. marts 2016 kl. 20:12 #145304
mortenDeltager- Super Nova
jeg troede du allerede havde en c8, nemlig den jeg engang havde?
22. marts 2016 kl. 20:19 #145305
larsdDeltager- Asteroid
Hej Jens
Har du et link til det omslagstæppe, du bruger?
22. marts 2016 kl. 22:57 #145310
@Morten: Jo, jeg har da en fin C8, som tegner rigtig fint. Om den kommer fra dig, husker jeg ikke. Men den er rigtig god. Desværre passer den ikke på den fine gaffel jeg har til en C8, men det gør den orange tubus.
@LarsD: Det har jeg ikke. Det er nemlig hjemmesyet. Det er min kone som har syet alle mine termiske tæpper. Så du må selv igang
mvh
Jens23. marts 2016 kl. 00:37 #145324
lindhardDeltager- Super Nova
Jens.Jacobsen wrote: Det har jeg ikke. Det er nemlig hjemmesyet. Det er min kone som har syet alle mine termiske tæpper. Så du må selv igang
mvhJens
Hør, Jens, det må da være en smal sag at lave en bestillingsliste med priser på termiske tæpper til de gængse kikkerter, så folk kan bestille.
Så kan Annette også få lidt ud af hobbyen
mvh
Lars23. marts 2016 kl. 00:56 #145327
Uha, den ballade da hun skulle sy til C14’eren, tør jeg ikke tænke på.
Iøvrigt, så har jeg ledt efter en forhandler til thermostof som det jeg har brugt på C11’eren. Men har ikke fundet en. Nogen ideer?
mvh
Jens24. marts 2016 kl. 15:03 #145450
Nå, så fik jeg skilt den gamle C8’er ad. En opfejning af glasskårene var starten på opgaven.
Den knuste korrektor røg i skraldespanden, det eneste jeg gemte var den bid med det originale serienummer på:
Man kan lige se at der står 1227.
Dernæst blev alle dele lagt i poser, så jeg ved hvor de er.
Så kom tubus “i bad”. Helt bogstaveligt.
Efter vask, blev delene stillet til tørring på en avis.
Det gamle hovedspejl skal nu demonteres fra fokusseringsenheden. Jeg skal have fremstillet et værktøj dertil, som passer i de to huller på låseringen.
Markeringerne på bagsiden undrer mig lidt, de ser ikke ud til at passe med nummeret på korrektoren..
Limen er blød og fleksibel, det er som forventet en art silicone. Det bliver det nye spejl også limet med.
Her er låseringen og korkskiven derunder. Jeg laver nok en ny korkskive.
Her er sekundærholderen med pålimet baffel. Den skal pilles af, så jeg kan montere den nye sekundær i holderen.
Generelt er alt i rigtig fin stand for en C8 fra halvfjerdserne. Alle skruer er rustfri, og som nye. Sekundærholder er i metal, den centrale baffel er i metal, selv låget til kikkerten er i metal. Sådan laves de desværre ikke mere..
mvh
Jens25. marts 2016 kl. 19:23 #145480
Jeg lavede lige en prøvesamling af tubus i den gaffel jeg har anskaffet ved en tidligere lejlighed (tak, Lars
)
Passer perfekt!
Derudover har jeg fået skilt sekundærholderen fra hinanden, og har fået taget det gamle sekundærspejl af.
Hele sekundærholderen er i metal, med drejet gevind. Sådanne blev, ifølge en artikel på Cloudynights, kun lavet frem til 77, hvorefter det vist blev limet plastic.
Sekundæren er limet på en metalbagplade med et stykke 2 mm kork imellem. Limen var så stærk at jeg måtte gennemsave korken med en nedstrygerklinge.
Her ses den gamle sekundær, med nummer og alignmentmærke.
Nu skal der tildannes en ny korkskive, som så limes med epoxy på spejl og bagpladen.
For at centrere præcist, har jeg drejet et fixtur i noget MDF.
bagpladen lægges med limsiden opad. Ovenpå lægges korkskiven
Og så lægges sekundæren ovenpå, selvfølgelig med alignmentmærkerne på plads.
mvh
Jens25. marts 2016 kl. 22:46 #145501
chris_hDeltager- Super Nova
Flott arbeid
27. marts 2016 kl. 13:49 #145554
Sekundærholderen er nu samlet og lige lagt til side.
Jeg arbejder nu på primærspejlet. Det viste sig at den store gevindring som sad over primærspejlet, kun lige var fingerspændt. Jeg kunne derfor let skrue den fri.
Det kort som sad ned mod primærspejlet var stærkt medtaget af tidens tand, og smudrede kraftigt. Det blev derfor skrabt af med en lommekniv.
En ny korkring er skåret ud, og limet på ringen med lidt epoxy. Når den er hærdet op, skal korken trimmes med en skarp kniv.
For at gøre mig fortrolig med montagen af et primærspejl, undersøgte jeg det gamle spejl nærmere. Ud over centerskruen, er spejlet også fastholdt med hvid, blød silicone.
For at kunne styre centreringen af primærspejlet, lavede jeg denne centrer-opstilling:
træklodsen til venstre er drejet og slebet på drejebænk, således centerstyret præcist passer på, men stadig kan roteres om centeraksen. Måleuret er så til at sætte mod kanten af primærspejlet, til centrering.
Samlet med det gamle spejl, ser det sådan ud.
Ved centrering kan man ikke rotere primærspejlet som man vil, det skal sidde med “linjen” modsat fokusarmen. Linjen er den streg på bagsiden der er under tallet 1139.
Hvis man blot sætter spejlet vilkårligt ned på centerstyret, vil spejlet ikke være præcist centreret. Det skal efterjusteres. Her ses spejlet ved rotation:
Den ene side:
Den anden:
Så der skal trimmes lidt, inden man lader den nye silicone sætte sig.
Det bliver næste trin.
27. marts 2016 kl. 21:23 #145567
Så er det nye primærspejl sat på og limet med Dow Corning silicone.
Jeg fandt ud af at det var lettere at sætte delene sammen med spejlet nedaf.
Måleuret viser at spejlet nu løber rundt indenfor 1/10 mm. Det er ca som spejlets ruhed på kanten. Der er en blæser igang som puster evt eddikesyredamp væk fra siliconen. Det er den samme silicone jeg har limet sekundærspejle i Newton’er med. Meget stærk.
Det skal nu stå til i morgen.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Restaurering af Orange C8' er lukket for nye svar.