› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Restaurering af fotometriske filtre.
- Dette emne har 9 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af jens. This post has been viewed 332 timesjacobsen. This post has been viewed 332 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. december 2016 kl. 00:06 #155139
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Jeg har i anden tråd fortalt om mine test af fotometriske filtre.
Anledningen til at jeg besluttede at teste mine filtre, var at jeg måtte tage mine gamle fotometriske filtre ud af filterhjulet, da de nu var så forfaldne at de ikke længere kunne bruges. Især B og V filtret så forfærdelige ud.Da filtrene nu så forfærdelige ud, var jeg langt henne i
overvejelserne om at skrotte dem, og erstatte dem med Baaders filtre. så jeg kunne jo lige så godt eksperimentere lidt..De gamle filtre er lavet efter den klassiske opskrift, med forskellige lag af Schott filterglas.
Her ses beskrivelslen:
http://www.ulo.ucl.ac.uk/docs/AAVSOPaper2.pdfI papiret nævnes netop oppolering som en måde at redde filtret på. Problemet er at skille glasskiverne fra hinanden..
Så hvo intet vover, intet vinder.
Da filtrene kan skrues ud af holderen, valgte jeg at tage V og B ud (de så værst ud), og forsøge mig med dem. For at skille de to lag i V filtret fra hinanden, benyttede jeg et trick jeg har lært af mesteren i Aalborg, Erik Persson.
I en gryde med vand, og varm langsomt op.
Efter lidt tid kunne de to glas skilles ad, og limen imellem glassene kunne skrabes af med en negl. Det viste sig at det især var limen der var krakeleret.
Her er de to glas til V filtret, man kan godt ane hvor meget krakelering der sidder på dem:
Og her de tre til B filtret:
Med lidt ceriumoxid, og en lille polerlap, forsøgte jeg så at polere krakeleringen ud af glassene. Polerlappen blev presset plan mod et stykke plant glas.
Det har selvfølgelig en indvirkning på glassets tykkelse at blive poleret op igen, men næppe mere end nogle få mikrometer. Så jeg tog chancen…
Efter nogle få minutters polering så V filtrets glas således ud:
Fuldstændigt klare, ingen antydning af sløret.
Og B filtret:
Også perfekt rent, ingen antydning af slør.
Jeg har nu samlet de to filtre i deres filterholder igen, men har ikke limet de to glas sammen. På V filtret kan man ane en smule newtonringe. Jeg vil nu teste dem på stjernerne om reparationen har været succesfuld. Hvis Newtonringene giver problemer (hvad jeg ikke tror, da de kun ses i refleks, ikke i transmission) vil jeg lade filtrene være uden sammenlimning. Giver det problemer, så bliver de enten kittet med kanada-balsam, eller med optisk olie. Under alle omstændigheder, så vil jeg gerne kunne polere dem igen, såfremt (når, burde jeg hellere sige) de krakerlerer igen.
Mit Rs og Is filter blev så også poleret igen, de var nemmere, da det var den yderste flade der var krakeleret. Så det tog kun nogle få minutter..
Så lige nu har jeg et fuldt sæt filtre, så godt som nyt. Hurra! Mange penge sparet.
mvh
JensJens.Jacobsen 2016-12-04 23:08:04 5. december 2016 kl. 09:59 #155150
Frank LarsenModerator- Super Nova
Fedt!!.
Det eneste problem jeg har haft er V-filtret som får en sæbe agtig overflade på det ene glas. Der har jeg opdaget at vidunder midlet – spyt! – opløser det (og nemmere end rent vand). Det har nu i en årrække været fast øvelse i starten af sæsonen at tage filtret ud af det s ring og rense det – ellers er det ubrugeligt.
5. december 2016 kl. 12:43 #155159
Hej Frank.
Jeg kan sagtens tage lap og cerium med på lørdag, hvis du vil have poleret filtret?
mvh
Jens5. december 2016 kl. 15:02 #155163
Overfladen er meget fin, så det skulle ikke være nødvendigt.
Men jeg skal have flyttet filtrene over i SBIG’en her en af afteneer i denne uge – så der vil jeg lige tjekke om et af de andre kunne bruge en tur.De er ikke så gamle som dine – mener at det er mindre end 8 år siden at Lars købte dem i USA.
5. december 2016 kl. 15:29 #155166
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
FrankLarsen wrote:
De er ikke så gamle som dine – mener at det er mindre end 8 år siden at Lars købte dem i USA.Til gengæld har jeg et AstroDon O3 filter, som jeg købte ved samme lejlighed.
Det er fuldstændig krystaliseret.Måske kan det reddes?
Det var i hvert fald et ret dyrt sæt filtre, så det ville glæde mig, hvis det kunne.5. december 2016 kl. 16:14 #155167
Giv det til Frank hvis i kommer i kontakt. Så kan han tage det med på Lørdag. Så ser vi på det.
Alternativt, smid det i en konvolut og send det.
mvh
Jens6. december 2016 kl. 14:01 #155216
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jens.Jacobsen wrote: Giv det til Frank hvis i kommer i kontakt. Så kan han tage det med på Lørdag. Så ser vi på det.
Alternativt, smid det i en konvolut og send det.
mvh
JensHej Jens,
Tak for tilbuddet
Det ryger i en kuvert, når jeg engang finder det igen.24. december 2016 kl. 12:48 #155886
Hejsa.
Efterhånden er de fleste ting kommet til lidt udvidede forsøg med sammensatte filtre.
Immersionsolien, med index 1.515 er ankommet, og har en meget passende viskositet. En dråbe på filterglasset kan sagtens “masseres” rundt mellem glassene, så der ikke er luftbobler, og den fedter ikke og sviner ikke.
Jeg har også fået 3 mm kapton tape i hus, og den kan godt forsegle kanten af filtret, ser det ud til. I øvrigt ser det ikke ud til at olien vil “lække” fra kanten. Meget betryggende.
Jeg lavede et første forsøg med et gult og blåt filter jeg pillede ud af det filtersæt jeg købte i kina, hvor jeg skulle bruge ringene fra. Det ene filtersæt er perfekt til formålet, netop beregnet til 25 mm glasfiltre, så det er som skabt til filtre fra Thorlabs. Meget meget fint.
Da det gik så godt, besluttede jeg mig for at forsøge mig med mit kasserede Schuler Johnson UV filter. Det filter er iøvrigt lige blevet lidt mere interessant, da det er velegnet til Venus fotos. Mere om det senere.
U filtret har lagt en del tid uden at jeg ville gøre noget ved det, især fordi det ser ud som sådan:
Dette filter er i en sammenpresset filterring, og kan ikke skilles ad med gevind. Så jeg havde ikke andet valg end at save ringen igennem. Ærgerligt, men ok.
Efter at have savet den inderste ring igennem, kunne filtret nu tages ud, og det faldt efterfølgende nærmest fra hinanden. Igen var det limen imellem filterelementerne der var gået til. Bagerst i billedet ses iøvrigt mit første forsøg med at oliere det blå og gule filter. Det giver så et grønt resultat…
På delelementerne af U filtret ses tydeligt limresterne. Igen gav jeg dem en tur i en gryde med varmt vand, op til kogepunktet, og så køle af til de kunne tages op. Så kan rest-limen smuldres af med fingrene.
Efter et par gange, ser glassene således ud:
Jeg var lidt i tvivl om hvilken rækkefølge glasset skulle samles i igen, men et tjek på “opskriften” var ligetil:
Man er ikke i tvivl om hvad der er hvad
Efter samling (med mit dertil lavede filterværktøj) ser filtret nu sådan ud:
Så kan det så komme ned i sin æske..
24. december 2016 kl. 14:50 #155889
Sådan – Jule ATM.
24. december 2016 kl. 16:39 #155892
Hej Frank.
Netop. Tiden skal jo gå med noget.
Resultatet med immersionsolien er så godt, at jeg imorgen (hvis der ikke er for mange “nissemænd” i hovedet, kaldes tømmermænd resten af året) regner med at kaste mig over det gamle Schuler V og B filter, og give dem oliekuren også.
mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Restaurering af fotometriske filtre.' er lukket for nye svar.