› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Restaurering af en Unitron
- Dette emne har 16 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 9 mÄneder siden af BjÞrn SandÄker. This post has been viewed 266 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
23. maj 2009 kl. 14:18 #16613
jeppeDeltager- Super Giant
Efter en lang vinterpause er jeg nu endelig kommet videre med restaureringen af min gamle 3″ Unitron. Jeg havde jo for mange Ă„r siden som stor skoledreng en sĂ„dan 3″ Unitron, som jeg solgte igen. Det har jeg lige siden ĂŠrgret mig over, sĂ„ da der pludselig en dag sidste Ă„r dukkede en brugt op, slog jeg til med det samme.
DesvÊrre var den i en noget miserabel stand, sÄ der er gÄet mange aftener med at udbedre diverse skader, slibe og male. Der var dog ogsÄ nogle dele til trefoden, der var var helt forsvundet, og da jeg ikke selv har adgang til en drejebÊnk, gik jeg i gang med at sÞge pÄ nettet. Jeg fandt Unitrons hjemmeside (de eksisterer stadig), og skrev til dem. De laver ikke lÊngere teleskoper og har ikke gjort det i rigtig mange Är. Men de har stadig en kasse stÄende ude pÄ lageret med diverse smÄdele. SÄ efter at have sendt dem billeder og mÄl pÄ det, jeg manglede, modtog jeg her i sidste uge en kasse fra Unitron med de fleste af de manglende dele. Resten mÄ jeg se at fÄ lavet pÄ en eller anden mÄde.Herunder er et billede af kassen med reservedele fra Unitron. Jeg synes det indgyder respekt, at et firma stadig er i stand til at levere reservedele til en montering, som de stoppede produktionen af for 25 Är sidenDet hÞrer dog med til historien, at Unitron var meget lang tid om at reagere, og fÞrst sendte da, da jeg fortalte dem, at jeg kom fra en importregistreret teleskopforhandler, men alligevel23. maj 2009 kl. 15:04 #16616
BjÞrn SandÄkerDeltager- Neutron star
Dette prosjektet lyder spennende! Men kan vi ikke se flere bilder, Jeppe? BĂ„de av Unitronen og hva som er inne i kartongen?
Mvh,
BjĂžrn23. maj 2009 kl. 15:41 #16617
Lige nu er der desvĂŠrre ikke sĂ„ meget at vise. Alt er splittet ad for at blive renset, smurt osv. Men jeg skal nok poste et par billeder, nĂ„r jeg fĂ„r samlet Unitron’en igen.
Inde i kassen lÄ bolte, mÞtrikker og en speciel plade, der sÞrger for at benene pÄ trefoden ikke kan bÞje for langt bagover.23. maj 2009 kl. 17:25 #16619
Her er en collage af billeder, der er taget den 3. maj sidste Är pÄ AstrotrÊffet, som Astronomisk Selskab PrÊstÞ afholdt. Jeg havde lige hentet teleskopet inden trÊffet, sÄ det var faktisk fÞrste gang, den blev sat op. Billederne er ikke helt skarpe, da de er taget fra en video.
24. maj 2009 kl. 09:12 #16632
andreas- Super Giant
Det lyder spĂŠndende, glĂŠder mig til at hĂžre hvordan projektet kommer til at lĂžbe af. Og mon ikke du kan finde hjĂŠlp til de dele der ikke kan fremskaffes fĂŠrdige.
mvh
Andreas31. maj 2009 kl. 20:36 #16939
Jeg benyttede mig af det gode vejr til at fÄ givet Unitron-monteringen en omgang fedt. Det gamle fedt var stÞrknet ind til noget, der nÊrmest mindede om modellervoks, sÄ det var pÊnt svÊrt at fÄ af. Men med lidt hjÊlp af giftige kemikalier lykkedes det alligevel.
Her er fÞrst et billede, inden affedtningen begynder:Efter affedtningen gav jeg den en ny omgang fedt. Efter rÄd fra Mogens her pÄ forum, benyttede jeg mig af teflon-fedt fra Finish Line. Det virker virkelig godt, og kan varmt anbefales!Efter at have givet monteringen ny fedt malede jeg et par smÄskader pÄ selve monteringen, hvor malingen var slÄet af, med sort hÞjglans. Farven og glansen var valgt af den lokale malerbutik, da jeg for noget tid siden slÊbte monteringen ned til dem, for at fÄ deres bud pÄ den prÊcise glans og tone.Her er et billede af den fÊrdigrestaurede montering. NÊste step er selve tubus, der kommer senere:31. maj 2009 kl. 21:23 #16940
hoestDeltager- Nova
Hej Jeppe
Kors i hytten hvor er den blevet flot den er jo som ny igen31. maj 2009 kl. 21:34 #16943
tommyfDeltager- Neutron star
Meget flot…….
31. maj 2009 kl. 21:41 #16948
nightskyDeltager- Neutron star
Dejligt at se en old timer blive gjort fin igen. Simpelthen en fornĂžjelse at se…
MÄske du kan tage den med til MAF Starparty, sÄ kan vi lave en Bino-viewer.
Vi kan stille op med sĂžsteren til din.
MÄske fÄr denne sin reinkarnation som H-alpha Sol teleskop med et Coronado SM40 filter pÄ.
Og her er lidt af de fra gemmeren…
En prisliste
Fra den gang momsen stadig var til at betale.
Nightsky 2009-05-31 21:41:51 31. maj 2009 kl. 21:54 #16951
tommyfDeltager- Neutron star
Virkeligt sjovt at se det der Lars, og sikken priser đ
31. maj 2009 kl. 23:35 #16952
Rigtig mange tak for de pĂŠne ord
– og virkelig sjovt at se den gamle brochure. Jeg kan se, at min Unitron har produktnr. NS 131.
Jeg kunne helt sikkert godt finde pÄ at tage den med til MAF. Det kunne da vÊre skÊg at se den ved siden af jeres.
1. juni 2009 kl. 22:06 #17016
spatzekDeltager- Super Giant
Uh.. har bare haft en fantastisk dag med mit Daystar H-alpha filter og AR1019, der har vĂŠret helt imponerende.
Jeg kan huske, at jeg stod og savlede over den store 4″ Unitron nede i Optisk Import i midten af 70erne. PĂ„ samme tidspunkt kĂžbte jeg en Unitron 114 (60 mm), der bar emmede af kvalitet. Jeg har forĂžvrigt kikkerten endnu. Senere observerede jeg en del med Steen Holst Larsens 4″ Unitron. Den kĂžbte jeg forĂžvrigt i 1984 til RundetĂ„rns Observatorium, der kun brugte tubus sammen med den store 6″.Opstillingen bruges idag af Jacob Friis med sin 127mm AP refraktor. Jacob har virkelig restaureret opstillingen pĂ„ fornemmeste vis.Jeg har kendskab til en 5″ Unitron refraktor her i landet.Findes der nogen 6″?2. juni 2009 kl. 12:06 #17033
outlookDeltager- Super Nova
Der var pĂ„ et tidspkt. en pĂ„ QXL der ville sĂŠlge sin Unitron 114 til en lidt for hĂžj pris, men han kom dog ned pĂ„ godt en tusse, men der var ingen der kĂžbte den. MĂ„ske ikke lige det rette sted at gĂžre det. Jeg overvejede faktisk at kĂžbe den, men ville hellere kĂžbe en 3″ i givet fald, hvis prisen var rigtig. 3″ er ligesom dĂ©r hvor det hele starter med en refraktor.
Det der Daystar filter er vel en T-scanner. Er det en 0.7 Ă eller bedre? Jeg var osse ude med PST’en og sĂ„ rent faktisk pletten eller omgivelserne skifte intensitet som om der var udbrud af en eller anden slags eller osse var det bare Ăžjeflimmer..
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting2. juni 2009 kl. 14:00 #17036
henrikDeltager- Nova
Jeg har en 60mm Unitron der er i fin stand og med alt udstyret; el-motor, okularrevolver osv. Men det er lidt sjovt at min EQ montering tydeligvis ikke er den originale til 60mm’eren, men er den der var beregnet til 76mm modellen. Den blev oprindeligt kĂžbt med AZ monteringen.
Yep; det er mekanisk kvalitet i topklasse.
UdtrĂŠkket, coating, sĂžger og okularer kan slet ikke mĂ„le sig med den moderne standard, men optikken, monteringen og finish… *mums*
Mvh Henrik
Henrik 2009-06-02 14:01:08 2. juni 2009 kl. 14:25 #17039
spatzekDeltager- Super Giant
De her lidt hĂžje priser skyldes nok, at priserne pĂ„ Unitron i USA nĂŠrmest er gĂ„et amok. Og sĂ„ tror nogen, at det samme gĂŠlder her i Europa, hvor “Polarex” var langt mere udbredt generelt end i USA.
Mit Daystar filter er et 0.6Ă ATM model. AltsĂ„ en temperaturreguleret model. Minder i ydelse en del om KAFs filter.Jeg er ikke sĂ„ vild med T-scanner princippet, hvor man tilter hele stakken for at fĂ„ et “omrĂ„de” der kan vise h-alpha. Specielt disse filtres begrĂŠnsede temperaturomrĂ„de mener jeg er et problem i det danske klima.Mit Daystar er et af de sidste filtre Del Woods nĂ„ede at lave, inden hans helbred svigtede. Stakken skulle “bare” testes. SĂ„ mit filter er en slags hybrid mellem det nuvĂŠrende Daystar og sĂ„ Del Woods oprindelige firma.SĂ„ vidt jeg ved, lavede det nye firma formlen for enhederne i stakken om, sĂ„ output blev det samme, men med noget mindre lys igennem. Det betyder det positive, at det giver mindre belastning pĂ„ blokkere og andre enheder, men der er altsĂ„ ogsĂ„ ulemper ved fremgangsmĂ„den. Jeg vil i virkeligeheden ikke ane, hvad jeg skulle vĂŠlge. -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Restaurering af en Unitron' er lukket for nye svar.