› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Reparation af tidlig Celestron C8
- Dette emne har 5 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 12 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 143 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. marts 2015 kl. 23:21 #129636
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Efter et lille uheld sidste år på Starparty, var en fin, gammel Celestron C8 blevet skæv i tubus.
Selve den forreste del af kikkerten var blevet slået ud af alignment, endda så meget at kikkerten ikke kunne foldes ind i gaflen mere. Heldigvis var optikken uskadt, og det blev vurderet at C8’eren skulle have et lille eftersyn.
Kikkerten blev afleveret i Egeskov i sidste uge, og da min kone var på arbejde i weekenden,var der jo ro og fred til at pusle med reparationen.
Et billede viser omfanget af skævheden, man kan ligefrem se at tubus peger “til venstre”.
Og lidt lavere:
En visuel inspektion af tubus viser også hvor meget den var slået ud af spejlcellen.
Jeg målte efter med en skydelære, og på den ene side var der 278 mm mellem topring og spejlcelle, på den anden 281 mm..
Her ses forskellen.
Jeg vurderede at den mest skånsomme måde ville være at spænde kikkerten sammen gennem centrum, istedet for at spænde på kanten. Men i bunden er gevindet til okularholderen, og der måtte laves et værktøj, som kunne presse på selve spejlcellen. Men først skulle optikken pilles ud:
Her er tubus uden optik:
Her ses de optiske dele, lidt støv men ellers ikke noget at komme efter:
Og sekundæren:
Her skulle man måske lade et par ord falde angående alderen og behandlingen af kikkerten. Jeg har tidligere haft lejligheden til at rense kikkerten efter mange års røg. Kikkerten har boet i et rygerhjem, og da vi fandt serienummeret på C8’eren, kunne vi til vores forbløffelse konstatere at den var meget gammel.
Faktisk er kikkerten dateret til 2 kvartal 1972, og det er så 43 år gammel! Det var altså dengang statsministeren hed Jens Otto Krag!! Den kan iøvrigt ses i C8-registreret med serienr 690.
http://www.cloudynights.com/topic/402734-celestron-c8-registry/page-10
Man kan deraf udlede at mange års brug ikke ser ud til at være et problem for en Schmidt Cassegrain, og coatninger tilsyneladende godt kan laves så de holder mere end et par år! Iøvrigt er der ikke en eneste del lavet af plastic på C8’eren, alt er i aluminium, glas eller rustfrit stål.
Tilbage til C8’eren. Jeg lavede et værktøj til at presse tubus sammen, på min lille drejebænk. Simpelthen et stykke sammenlimet krydsfiner med et 12 mm hul i centrum, til gevindstangen, og en fals hvor gevindet til okularholderen kunne være i.
Jeg satte gevindstangen igennem tubus, med et solidt stykke træ på enden af tubus, begyndte jeg at spænde tubus sammen.
Jeg gav, inden sammenspændingen begyndte, lige den del der var udenfor, en tynd film af araldit.
Uden den store dramatik gled tubus fint sammen igen, da jeg spændte møtrikkerne og lagde tryk på tubus:
Den samlede tubus efter montage af optikken ses her:
Her til aften lavede jeg så lige en grovkollimering af optikken på en kunstig stjerne.
Her ses et billede efter den første kollimering:
Og et tættere på fokus:
Nu venter C8’eren blot på klart vejr, så kan den få lov til at samle lyset fra stjernerne igen. Jeg har allerede fundet stativet fra min C11’er frem
mvh
Jens8. marts 2015 kl. 23:38 #129640
astrojensenDeltager- Neutron star
Spændende. Kan godt huske den fra MAF.
Thomas, Bornholm
9. marts 2015 kl. 00:24 #129642
lindhardDeltager- Super Nova
Det kan jeg også..
mvh
Lars9. marts 2015 kl. 00:46 #129644
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Den slår min alder med ~½ år
De gamle “Orange tubes” skulle efter sigende være optisk ganske gode…
Der blev ofret lidt mere tid på produktionen dengang.9. marts 2015 kl. 16:56 #129665
viggo.tDeltager- Super Giant
Flot foto-føljeton Jens. Jeg tror jeg kender en der bliver glad, og som vist nok har fået nyt stativ
10. marts 2015 kl. 08:11 #129687
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Ja, billeddannelsen kan der ikke klages på – godt arbejde Jens
Det undrer mig, at tubus er samlet ved sammenpresning og ikke med gemene
skruer.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Reparation af tidlig Celestron C8' er lukket for nye svar.