Rensning og tubus

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Rensning og tubus

• Dette emne har 13 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af troels. This post has been viewed 43 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Jeg var ude i går for at lege, men der gik ikke så længe inden duggen lagde sig på mit sekundærspejl.

Jeg valgte så at tage et stykke køkkenrulle til at fjerne duggen, og det hjalp i et lille stykke tid. Hertil tænker jeg at det nok ville være godt at rengøre det ordentligt idag.

Kan jeg bruge f.eks. “magic vipes” som til mine briller? eller skal jeg bruge linserensen som jeg købte i fotobutikken?

Og så noget heeeelt andet. Jeg har jo for nyligt købt mig et HEQ5 Pro som jeg er uendeligt glad for, men mer vil altid have mer Smile

Jeg er lidt i tvivl om jeg skal udbygge på min eksisterende tubus, eller om jeg skal kigge efter en anden – Den jeg har er:

http://www.firstlightoptics.com/reflectors/skywatcher-explorer-150pl-eq3-2.html

Jeg har længe fundet ud af at jeg “kun” vil tage billeder – og det går støt fremadWink Men jeg tænker lidt på flere ting:

Jeg kunne godt tænke mig elektronisk fokus – bør jeg bruge penge på det til den?
      – Desuden syntes jeg det er svært at ramme et knaldgodt fokus (der er meget lidt spillerum)

Jeg kunne også godt tænke mig at kunne guide – men uden det bliver volddyrtDead Hvad kan/bør jeg gøre her?

Puha, lang smøre – jeg håber nogen har overskud til at svareBig%20smile

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Det er meget fy-fy at tørre spejle af med køkkenrulle! Brug en hårtørrer i stedet.

Thomas, Bornholm

jakob1234
        Deltager
          • Nova

Ja ok, men gjort er gjort – hvad kan jeg evt. gøre det rent med?

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Spejlet afmonteres og skylles med rent vand. Derefter vaskes det med lunkent sæbevand og en tot vat, som man MEGET skånsomt fører hen over spejlet, næsten uden at trykke på det. Så skylles spejlet med masser af rent vand, afsluttende med demineraliseret vand. Spejlet stilles på højkant og de sidste dråber duppes bort med hjørnet af et rent viskestykke, uden at røre spejlet.

En smule snavs og støv på spejlet har i øvrigt stort set ingen betydning overhovedet. Overvej kun vask, hvis spejlet er virkelig beskidt. En eventuel vask rummer jo altid risiko for ridser eller det der er værre.

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Jakob

Når teleskopet skal bruges til fotografering, så vil jeg sige, at motor-

fokusering er et must.

Hvis du vil bruge din 6″ f:8 Newton til at fotogafere med, så skal du

være opmærksom på, at en f:8 ikke er så lysstærk. Til foto vil jeg

anbefale en f:6 eller mindre.

Guiding kan du klare manuelt, hvis du bruger en pasende guidekikkert –

jeg vil anbefale en åbning på 80 mm eller mere. Endvidere skal du bruge

et trådkorsokular.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Hej Jakob

Brug amatørastronomens hovedinstrument…..en hårtørrer

evt. påmonter varmetråde på sekundærspejlet

Hilsen Claus

jakob1234
                Deltager
                  • Nova

Jensen og claus – takker det er noteret 🙂 Jeg kikker lige på spejlet om det kræver rengøring eller ej.

Torben: Jeg er jo som sagt glad for min kikkert, men jeg har da været lidt i tvivl om jeg oprindeligt havde valgt forkert… Jeg syntes at den framer og forstørrer rigtigt godt og behageligt, men savner bedre fokus styring.

(at den er lidt mere lyssvag end en f6 må jeg så pt. kompensere for med tid eller iso)

Jeg har længe overvejet en af disse to:

http://www.firstlightoptics.com/skywatcher-focusers.html

Eller skal jeg gå efter en helt anden fokuser? Som sagt, er jeg primært interesseret i primefoto, hvor jeg kan skrue min T2 ring direkte på fokuseren.

jakob12342014-09-04 20:30:21

jakob1234
                  Deltager
                    • Nova

Er der virkeligt ingen som har bud på en fokuser der kunne overvejes?

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Hej Jakob

Hos TOC har vi valgt denne:

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12258

Som det fremgår kan man også købe motorfokusering til den.

mvh
                      Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jakob1234
                      Deltager
                        • Nova

Ja, men som jeg læser det passer den kun til 8″ og opefter – min er jo kun 6″

Nogen holdning til de to som jeg har linket til?

Skal jeg evt. købe en af dem, eller løbe skrigende væk?Tongue

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Hej Jakob

Den du har linket til et også beregnet til 8″ og opefter. Men fortvivl ikke, for det hele ligger i den fod
                          som den hviler på – den er tilpasset de omtalte diametre, så det er ikke fordi den ikke kan bruges
                          til mindre diametre, men der skal så laves noget tilpasning, da en mindre diameter vil gøre, at
                          fokuseringen ikke kommer til at hvile på de to skinner på foden – de kan fx. gøres højere.

Jeg ved ikke så meget om Skywatcher-fokuseringen, men den er sikkert udmærket.

mvh
                          Torben

jakob1234
                          Deltager
                            • Nova

Takker – jeg kigger lidt videre 🙂

troels
                              • Planet

Hej Jakob
                              Jeg er ikke ekspert i astrofoto, men jeg mener at have forstået, at det kræver et superstabilt fokusdrev, der kan klare noget vægt (læs: Cryford). Desuden er lav profil og stor diameter (2″) en fordel, hvis ikke en nødvendighed.
                              Alt dette får du til overflod med den nævnte Orion 2″ Low-Profile Dual-Speed Hybrid Reflector Focuser.

Jeg valgte selv at købe sådan en. Ikke fordi jeg skulle fotografere, men fordi jeg drømte om widefield observationer ved lav forstørrelse, som kræver 2″ okularer. Der står godt nok “Omegon” på min. Men den er fuldstændig identisk i udseende og specifikationer. Og den kører som en drøm.

Desværre har jeg måttet opgive udskiftningen igen. Min sekundær-spider er fast monteret i en indvendig afstivningsring, som jeg ikke kan flytte på. Og den sidder i vejen for den større udskæring, der kræves i tubus. Fokuseren er også lidt tung til min Dobson-montering (ca. 800 g.), så jeg forudser lidt problemer med balancen.

Alt i alt har jeg med blødende hjerte (og tegnebog) besluttet at sælge det helt ubrugte fokusdrev igen. Du kan få det for en tusse.

Venlig hilsen Troels

troels
                                • Planet

Jeg kan lige tilføje, at angående tilpasning til en 6″ newton, så er det rigtigt, at basispladen til fokusdrevet vipper en anelse på min tubus. Jeg kunne have løst det med at slibe ca. 1 mm af tykkelsen at tubus ud for midten af drevet. Eller jeg kunne alternativt have lagt en tynd skive (under 1 mm)under de yderste kanter af monteringspladen. Ikke noget problem, hvis man er lidt fingernem. Det afhænger naturligvis også af, hvad din tubus er lavet af.

vh Troels

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Rensning og tubus' er lukket for nye svar.