Rensning og justering af EQ8

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Rensning og justering af EQ8

• Dette emne har 2 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 5 år, 6 måneder siden af jens. This post has been viewed 725 timesjacobsen. This post has been viewed 725 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Som noget af det sidste i sommerens “downtime” er jeg ved at rense min EQ8 for kinesisk “sæbe-fedt”.
      Som man kender det fra f.eks EQ6’ere er drevene på storebror også smurt med noget rødligt, sæbelignende stads. Dette er ikke særligt velegnet til vores til tider kolde klima.

Der skal også lige en justering af drevene til, så den går optimalt..

Lidt billeder:

Dec-drevet. Bemærk den meget større snekkehjul end på f.eks EQ6:

Og den tilhørende snekke med rødt klister:

RA snekkehjulet regner jeg ikke med at blotlægge, men istedet at rense tænderne.

Bemærk de store mængder rødt fedt..

Og den tilhørende snekke.

De eneste problemer jeg har stødt på, var at dec-snekken var for hårdt spændt, således kuglelejerne klemte på snekken. Jeg har løsnet dem lidt, og det hjalp meget. Jeg regner med at kuglelejerne har overlevet, ellers er det til at have med at gøre at skifte dem. Det er standard 608 lejer.
      Snekken på Ra kunne ved håndbevægelse mærkes at “hakke ” lidt i det, hvilket er et tydeligt tegn på for løs tilspænding. Det kan nemt fikses.

Så med lidt omhu, skulle det blive bedre end nyt!

mvh
      Jens

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Er ved at rense det røde lim af drevet. Meget stift!

Læste også lige denne om snekkedrev.

https://www.machinerylubrication.com/Read/1080/worm-gears

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hejsa.

For at kunne tjekke drevene hele vejen rundt, om de har nogle stramme steder eller andre problemer, var jeg nødt til at køre mange omgange med drevene.
          Med hånden blev det hurtigt en træls omgang, så et stykke slange og en boremaskine hjalp godt til.

Samtidigt kunne jeg så stramme drevene lige en tand ekstra og så køre mange gange rundt, for at lave en form for tilkørsel af drevene.

Under denne test syntes jeg at dec-drevet havde et sted hvor det godt kunne gå lidt bedre. Da jeg så havde kørt godt rundt med dec-drevet var det faktisk næsten væk. Frem og tilbage en 10-20 gange…

Så nu er EQ8’eren tilbage på sin pier:

Alt virkede som det skulle, og jeg syntes at drevene kører mere behageligt. Også at tilspændingen af snekkerne blev bakket en lille smule, hjalp på hvor jævnt de kunne dreje i deres huse.

Alt i alt syntes jeg ikke at EQ8’eren var mere besværlig at skille af end f.eks en EQ6. Bevares, flere skruer og en tungere opstilling, og man skal være lidt forsigtig med encoderkredsene. Men den er ikke svære at rense og justere end EQ6’eren.
          mvh
          Jens

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.