Rensning af spejle.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Rensning af spejle.

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af Anonym. This post has been viewed 29 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hej – jeg har netop renset mit newtonspejl. Først lidt tryk på direkte fra vandhanen. Dernæst skylning i destilleret vand tilsat en dråbe sulfo. Til sidst blæste jeg de resterende dråber af med en “kold” hårtørrer. Det løse skidt er hermed væk, men alligevel sidder der lidt mere hårdnakket af slagsen tilbage. Når kikkerten sidder fastmonteret i mit obs, vil luftfugtigheden og temperaturen hele tiden skifte. Og netop fugtigheden kan hurtig “klistre” skidtet lidt mere fast på spejloverfladen, selvom om man ikke direkte kan se dug på spejlet! Jeg ved godt at den smule skidt der resterer, ikke har nogen som helst betydning for ydelsen, men alligevel.

Kan spejlbelægningen tåle at være nedsænket så længe i destilleret vand, at det lidt mere fedtede skidt kan nå at blive opløst. Måske en halv til en hel time?

Og der er tale om skidt – et par forsigtige strøg med en fugtet vatpind helt ude i kantens yderste mm. fjernede det! Havde man bare kunne pudse sit spejl som man pudser vinduer!!

Mvh.

Anonym
        • Nova

Jeg har også renset mit efter en guide jeg fandt på nettet. Det blev først lagt i blød i sulfovand i 15 minutter og så tørret over med vådt vat (uden at trykke ret meget), derefter under vandhanen og så til sidst skyllet med demineraliseret vand. Nu er det helt rent og ingen nye ridser 🙂

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Du skal da bare have fat i en 200 bars CO2 flaske:

https://m.youtube.com/watch?v=P6jTxBG4PwE

Mener at have set på TV at de gør det samme på Keck teleskoperne.

Samme princip som sandblæsning, men spejl coatingen kan åbenbart tåle CO2 iskrystallerne.rudibr2015-02-07 12:26:51

/Rudi B. Rasmussen

proshot
          Deltager
            • Giant

Johannes, det er fint nok som madsen siger.

Bare gør det sådan, men pas på at skidtet der sidder fast i spejlet ikke ridser.

Skyld bare efter med demineraliseret eller var det destiliseret vand kan ikke huske, og lad det tørre selv… Kan du ikke få det sidste skidt af, så lad det være. Som du selv siger betyder det intet.

joergen.k
            Deltager
              • Nova

Husk hvis man bruger vat skal det være sterilt vat fra apoteket.

Anonym
                • Nova

Jeg brugte nogle vatrondeller fra konens kosmetiksamling, ingen problemer denne gang 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Rensning af spejle.' er lukket for nye svar.