Rensning af linser?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Rensning af linser?

Viser 10 indlĂŠg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Anonym
      • Super Nova

Hejsa,

Efter snart 2 Ärs flittig brug af mine refraktorer i en forstad til KÞbenhavn, sidder der nu en del snavs pÄ den yderste linse. Skal jeg bare lade mÞget sidde, eller hvordan ville i rense det? Jeg er selvfÞlgelig hunderÊd for at lave ridser i glasset og ÞdelÊgge coatningerne. Kan jeg bruge det samme middel som jeg fÄr hos optikkeren til at pudse mine briller?

Hilsen,

Anders

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Ja, det vil jeg tro, men hÊng mig ikke op pÄ det. Brug en gummiblÊser fÞrst og dernÊst en linsepensel eller mÄrhÄrspensel for at fjerne evt. stÞv og partikler.

Brug sÄ vatkugler vÊdet med demineraliseret vand eller destilleret vand. Kom aldrig vand direkte pÄ linsen, men vÊd vatkuglerne og blÞdgÞr skidtet med dem.

DernĂŠst “dupper” du med kuglerne og skidtet fĂžlger for det meste med. Eller du “fejer” sĂ„ vĂŠk fra linsen med kuglerne uden at trykke.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

joergen.k
        Deltager
          • Nova

og vil lige indskyde sterile vatkugler fra apoteket, der er alt for meget skidt i almindelig vat har jeg erfaret.

Anonym
            • Super Nova

Tak for svarene.

Jeg prĂžver mig frem med noget apoteker vat.

Mvh

Anders

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Jeg ville bruge destilleret vand, da det ogsÄ er fri for mikroorganismer

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Det er dog LANGT dyrere

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

Her er umiddelbart det billigste jeg kunne finde destilleret

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

NÄr nu snakken falder pÄ rensning af optik, sÄ gjorde en ven mig opmÊrksom pÄ en ny mulighed: First_Contact_Polymer_optics_cleaning.pdf

Han lÊser selv med her pÄ forum, sÄ han har sikkert ikke noget imod at jeg videresender dette, det minder lidt om en rensemetode for vinylplader der var tilbage i 80erne

hilsen Claus

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

UPS glemte lige noget om ophavsrettigheder hĂ„ber ikke jeg ……

clauskaf
                      Deltager
                        • Nova

Det er sĂ„ heller ikke ligefrem “billigt” Polymer

Viser 10 indlĂŠg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Rensning af linser?' er lukket for nye svar.