Renovering af observatorium

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Renovering af observatorium

• Dette emne har 17 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 475 times
Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

herligt

Du har da en fin horisont Lars.

vh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

johnny.b.a
      Deltager
        • Super Giant

Fint arbejde Lars , lad os håbe vi snart får noget klart vejr.

Mvh

Johnny

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Lars M,
          Det gamle tag var ikke rådnet op – bitumenpladerne var næsten opløst nogle steder og
          andre steder prorøst og lige ved at smuldre.

Træværket er i rigtig fin stand og tør. De par steder hvor der kom vand ind på træet, er
          træet nærmest konserveret i opløsningen af vand og tjære fra bitumenpladerne. 🙂 Jeg
          tror ikke det bliver et problem med råd grundet kondens på tagpladerne eftersom træet
          er frit på undersiden og der er anti-dug filt på. Jeg har mere fokus om jeg kan tørre
          denne anti-dug filt og gulvtæppet, så luftfugtigheden i obs. kan holdes langt nok nede.

Men dælme rart et kom på plads, i dag styrtregner det IGEN, og det ser ud til at der skal
          falde en del regn.

Næste skridt er at få det hele ordentlig tørret igennem (anti-filten var blevet våd) og
          derefter få det ny filtgulvtæppe på.

Når det er sket skal ventilationen, jeg suger luft i via teleskop masten (pier), ændres og
          sættes til at køre pr. automatik.

Torben,
          Jeps det er en fin horisont, i nogle retninger kan jeg gå ned under 10 grader, hvilket jeg har haft rigtig stor glæde af.

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
        • Emnet 'Renovering af observatorium' er lukket for nye svar.