› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Renovering af observatorium
- Dette emne har 17 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 474 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. juni 2014 kl. 22:51 #118754
nightskyDeltager- Neutron star
HejsaEr pt. i gang med en større renovering af observatoriet og det er nu nået til anden uge.Info: Mit observatorium er bygget på taget at min murede carport og værksted. Der er simpelthenhevet nogle tagplader af på sydsiden, savet nogle spær over og voila 9 m2 prime-site observationsdæk.Teleskopet står på den nederste halvdel af en gammel el-mast fra tyverne (vejer flere hundrede kilo) masten står oven på 1,5 m3 beton som er gravet ned under flise niveau i carporten.ca. 4 meter oppe er der svejset nogle kraftige jernplader på som igen har en justerbar jernflange hvor monteringer på sættes fast.Det er en virkelig stabil konstruktion som ikke har målbare vibrationer og som falder til ropå 1-2 sekunder hvis man sparker på den. Meget nemmere end beton søjler, mindst lige så stabil og det kan fjernes igen på en times tid uden synlige spor tilbage.Taget er et rulletag med 7-8 grader hældning (for lidt til den valgte tagtype) To bjælker forbinder observationsdækket med hovedbygningens (huset) tag, hvor taget kan rulle på. Bjælkerne ligger løst på taget med et par pads af træ, så intet indgreb på husets tagkonstruktion.Her en video fra i dag hvor jeg har malet ydervæggene + nogle billeder. Måske kan det være til inspiration.http://www.youtube.com/watch?v=KZdDa-hC1ak
Nightsky 2014-11-01 19:29:11 8. juni 2014 kl. 00:10 #118756
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Lars.
Fint indslag. Det må gerne komme i flere afsnit. Ex. hvordan du optager, billedbehandler etc. Too much to ask? Sikkert, men det er da et indspark.PS: Er det din hund man hører?mvh Viggo.8. juni 2014 kl. 08:49 #118757
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Lars.
Jeg håber da at du har taget optik ud af observatoriet under maling??
Tørrende maling afgiver nogle ubehagelige dampe og opløsningsmidler. Der er så vidt jeg ved eddikesyre i vandbaseret maling. Oliebaseret maling er meget værre.
Inden maling skal træværket jo slibes og have grundingsolie. Slibestøvet og grundingsolien er heller ikke noget man vil udsætte optik og kikkertdele for.
Jeg er selv ved at lægge an til en sommerrenovering, hvor hele observatoriet skal males udvendig, og kuplen skal have nye lukkere. Så jeg skal snart igang med krydsfiner og stiksav.
Skriv endeligt noget mere!
mvh
Jens8. juni 2014 kl. 12:41 #118761
Hej Jens
Optikken bliver pakket ind eller flyttet når det indvendige skal males. Monteringen bliver
pakket ind i plastik.Udvendig er der slebet let med groft sandpapir og så er der kommet en omgang oliebaseret
maling på. Ingen grundmaling kun en enkelt omgang god hvid maling påført med pensel for
at komme ind i så mange sprækker og hjørner som muligt.Nu forsættes der med bjælkerne og så starter det indvendige som er vandbaseret maling.
Så skal der trækkes nyt strøm (4 x12v, 2x5v, 2 par til senere brug), har fået en god længe
kabel med mange ledere til 230v.8. juni 2014 kl. 17:16 #118770
Opdatering #2
Den udvendige vedligeholdelse forsætter, det største af fladerne
er nu slebet og malet med
god oliebaseret maling. (Så kom der lige et
vinduesparti ind mellem opgaverne – det
skyldes sikkert WF – så først nu skal
bjælkerne males)På den nye video ses bjælkerne og til min ru er der et
stykke som er meget råddent.
Åbenbart en sektion af limtræ som ikke har samme
kvalitet som resten af bjælken. Skal
have fundet ud af at skifte det uden at
skifte hele bjælken.Limtræsbjælkerne blev købt i Jem og Fix for nogle år siden.
De er specifikt bestilt til
udendørsbrug og prisen var der også derefter.Ja tak og min bare r_v siger jeg bare, allerede efter det
første år begyndte problemerne at
vise sig.Læren er at de folk der er ansat i Jem og Fix ikke aner
noget som helst om tømmer, selv
dem på hovedkontoret.ny video
http://youtu.be/qr_XN_c7Q2UOg denne som en hyldest til næste weekend og Danmarks største sportsmand “ever”
http://youtu.be/_3u_14CXSDgNightsky 2014-06-08 19:29:46 9. juni 2014 kl. 22:12 #118814
Kom videre i da. Indervæggene på observationsdækket er snart malet færdig med en god
vandbaseret grå maling med træbeskyttelse. Når fugten efter en nats observationer sidder
på
sidder giver det måske anledning til mug og rod, så derfor noget med trækbeskyttelse i.I øvrigt noget krads stads, så taget vil være rullet af nogle timer for at få luftet ud.
Fik også lavet en midlertidig reparation af det spær som taget ruller. Som tidligere nævnt var
der gået rod i en af limtræssektionerne og det betød at skinnen som taget kører på kunne
sænke sig et par millimeter.Hammer og mejsel fik fjernet stykket med råd og ind til frisk træ på begge sidder. Derefter et lille
stykke nyt træ til at bære skinnen. Det har en fin styrke, men ser bestemt ikke elegant ud.
Så nogle nye spær er på tegnebrættet, denne gang ikke limtræ.Endnu en kort video
http://youtu.be/JEstO9Wc78UNightsky 2014-06-09 22:40:59 1. november 2014 kl. 16:45 #123774
Så er der mere arbejde.
For et stykke tid siden fik jeg uventet, af genboen, nogle plader ståltag ganske gratis, i præcis
den farve og type som jeg netop havde bestilt. Til mit store held kunne ordren annulleres og
vupti en masse gode kroner sparet.Så jeg har nu gået og ventet på et par dage med tørt vejr hvor jeg har selv tid, så rulletaget
kan blive skiftet på observatoriet.I dag var jeg så op og checke taget da det undrede mig at der ikke kom vand i et par spande
som står på observationsdækket. (Der er/var et par små huller)Til min gru så jeg 2 store søer på taget. Taget er sunket voldsomt de to steder og er ved at
mørne op. Da jeg rettede bulerne på plads kom der selvfølgelig et par store huller.Så nu skal det altså være, taget skal skiftes. Så tag venligst en forespørgsel om tørt vejr
med i jeres aftenbøn, jeg mangler i den grad et par dage med tørt vejr.PS. Der er lovet regn i aften, så heller ingen chancer i denne weekend.
PPS. Det larmer som en i h.lvede når man bruger sin stiksav på disse plader.
Kvalitetsståltag til rigtig fin prisNightsky 2014-11-01 15:46:57 1. november 2014 kl. 20:15 #123780
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Lars
Skal vi ikke rette renovation til renovering?
Jeg kan se, at du ikke har tænkt dig at smide det hele udmvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
1. november 2014 kl. 23:18 #123788
Ser godt ud, Lars.
Kan se at et tordenvejr ser ud til at være trukket hen over jer her til aften.
Godt du valgte at vente.
mvh
Jens9. november 2014 kl. 20:24 #124118
Juhu, en stor dag her på Nightsky Observatory. Taget er blevet skiftet og alt omkring
rulletaget virker som det skal.Her er nogle billeder fra dagens arbejde.
Det var nødvendigt at bygge en ramme til at trække tagpladerne op på rulletaget med.
Det gamle tag er fjernet, puha det var ringe, og det er kørt genbrug som bunkerolie.
Første plade er ved at blive monteret.
10 m2 god kvalitetsståltag er ved at være monteret.
Sådan, alt er i skønneste orden, klar til eventyr blandt stjerne og galakser.En lille youtube video
[TUBE]m7F5dhz4Hz0[/TUBE]9. november 2014 kl. 20:27 #124119
astrojensenDeltager- Neutron star
Thomas, Bornholm
9. november 2014 kl. 20:32 #124121
niveDeltager- Super Nova
Hej Lars . Så er du klar til vinter med regn og rusk
9. november 2014 kl. 20:36 #124124
Hej Lars.
Dejligt at se at det endeligt lykkedes for dig, at få en tørvejrsdag uden alt for meget vind!
Flot resultat!
mvh
Jens9. november 2014 kl. 20:48 #124126
lindhardDeltager- Super Nova
Det ser fint ud, Lars.
Så mangler vi bare klart vejr.
mvh
Lars10. november 2014 kl. 01:23 #124153
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Lækkert at du fik det færdigt, Lars!
Det er sku da heldigt at vi ikke har storm, sne og frost, som vi burde have haft efter kalenderenUtroligt at det gamle tag var så råddent.
Så mange år har det heller ikke på bagen…Har du gjort noget for at undgå råd i det nye tags træspær?
Der dannes let meget kondensvand under sådan et underafkølet tag af metalplader, tænker jeg !? -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Renovering af observatorium' er lukket for nye svar.