rengøring af ccd

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER rengøring af ccd

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mr. This post has been viewed 225 timesmox. This post has been viewed 225 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

jesperu
      • Giant

Hej

Jeg har en del støv-doughnuts på mine billeder som jeg har regnet mig frem til må komme fra støv på glaspaden foran min ccd på mit qhy6pro. Har nogen her tjek på hvordan man kan fjerne dem uden at gøre mere skade end gavn? Jeg har sådan en støvpen som jeg har fået fra astro-Erik engang jeg købte noget dims oppe hos ham og den er netop til at fjerne støv på optik. Men den ser godt nok lidt voldsom ud til formålet.

–jesper

x72
        • Asteroid

Hej Jesper

Jeg har været til en demo hvor en fra http://webshop.goecker.dk/ rensede ccd,er – det så ret lovende ud, men jeg har ikke prøvet det selv. Rensesettet koster 265 kr.

Torben

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Jeg bruger en børste fra Matas til 25 kr, den er lavet til makeup og er af naturhår – virker perfekt hver gang.

rigo
          Deltager
            • Super Nova

Du skal have fat i en billige “blå” diode lommelygte (haralnyborg har en til en 50er) med den kan du se ALT støv. Og så ellers tag en øre renser og fang de små fnug med. Hvis der meget så skal du have en linsepen.

Og så ellers fremover tag aldrig cam af scoopet mere end højst nødvendig, hold det som et lukket system

jesperu
              • Giant

ok – tak skal I have. Jeg går i krig med rengøringen med det samme så det er klart til i aften. DMI og 7timer

lover klart vejrSmile

–jesper

mr.mox
                • Nova

Et stykke englehud-tape kan gøre det i et snuptag

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'rengøring af ccd' er lukket for nye svar.