Remote med dator nr2 – hur ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Remote med dator nr2 – hur ?

• Dette emne har 19 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af timo. This post has been viewed 1059 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

timo
    Deltager
      • Giant

Hej,

har någon erfarenhet av att styra teleskopet från en andra dator så man kan sitta inne i värmen ?

Vilka program kan ni rekommendera ?

Har inte tänkt använda trådlöst utan troligtvis blir det vanlig korsad kabel.

Min sambo Susanne vill gärna se lite mer av mig om kvällarna Angry

Hilsen

Timo

noodles
        • Super Giant

Hej

Jeg har aldrig prøvet det, men jeg er ret sikker på at man kan gøre det over fjernskrivebord/fjernsupport i Windows.

Mvh Simon

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Hej Timo

Jeg har leget lidt med det og min erfaring er at det fungerer udmærket
          med Remote Desktop / Fjernskrivebord mellem 2 Windows XP maskiner. Det
          kræver dog mindst 100Mbit forbindelse og en ret hurtig komputer hvis
          det ikke skal gå for meget ud over perfomance.

Personligt bruger jeg dog normalt kun 1 komputer og forbinder laptop
          til teleskop gennem et enkelt USB2 kabel på omkring 12m (2x5m aktive
          repeatere + 2m kabel + 7ports USB2 HUB + 4ports USB-RS232) – det
          er tilstrækkeligt til at jeg kan sidde inde i varmen foran fjernsynet.

Al elektronik og 220V adaptere er samlet i en IP68 plastkasse.

Jeg bruger:

Win XP Home

Carte Du Ceil / Skychart til at styre min LX200 samt motorfokus,

phdguide til at guide (QCam + ST4)

Maxim DL og/eller DSLRfokus til optagelser med SXVH9 eller Canon350D

FrankLarsen2008-11-26 11:20:58

jacobb
            • Nova

Hejsa Timo

Jeg har i en del år brugt Realvnc og det virker upåklageligt også over trådløst netværk.

http://www.realvnc.com/products/download.html

Og hvis man vil styre sin Windowsmaskine med Realvnc fra en Mac (som jeg gør) så er der Chicken of the vnc

Mvh

JacobJacobb2008-11-26 11:24:23

timo
            Deltager
              • Giant

Tack för alla svar !

Det finns lite olika möjligheter förstår jag.

Tror ni att Windows remote fungerar mellan XP och Vista ? Datorn inomhus har Vista ?

Jag kan också köpa licens för realvnc då det behövs om man har Vista.

Timo

bjoern.andersen
                • Main Sequence

hej,

Du får peget på noget jeg tror mange meget gerne vil lære meget mere om. Det der med at kunne sidde inde i varmen og lade teleskopet om at have det koldt er jo “forjættende”.

For de af os som ikke just er “verdensmestre” udi i teknologien omkring at få lange usb-forbindelser til at virke, ville det være muligt at lokke dig (andre som ved noget om dette) til at lave nogle detaljerede skitser med angivelse af de enkelte komponenter som indgår.

(F.eks aner jeg ikke hvad en “aktiv repeater” er for noget???)

Jeg har selv ca. 10 m fra “varmen til teleskopet” så jeg ville blive mere end glad hvis en behjertet sjæl ville bruge et par minutter på at hjælpe.

Med hensyn til at koble flere PC’er sammen via “fjernskrivebord” = sort tale for migCry

gert
                Deltager
                  • Giant

Hej Frank, nu kan jeg se at du har lx200 og qcam som guider. Hvordan forbinder du, jeg har lige sat mit op og kan ikke få det til at virke. Er ideen ikke, at man forbinder qcam til computeren via usb og qcam og montering direkte med st4?

mvh. gert

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Jeg har tit haft brugt RealVNC, så kan jeg også lige tjekke hvordan det går fra min PDA via en mobil forbindelse. RealVNC kræver nemlig ikke vildt meget, sålænge man ikke drømmer om at få alle farver med, og det er jo ikke nødvendigt her. Man skal jo bare se om objektet er der, og sætte guide op og sådan noget. Så er 4 farver jo rigeligt.

Gert – Du skal også have et USB fra Qcam til PC.

gert
                    Deltager
                      • Giant

det har jeg også, men så burde man vel kunne se det Qcam’en “ser” i phd guide, ikke?

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Hej Gert

Jo – PC er forbundet med QCam5 gennem USB og QCam5 er forbundet med CCD porten på min oldgamle LX200emc med et ST4 kabel.

Phd viser ingenting før du har trykket connect cam og dernæst enten
                        trykker på loop camera, eller start guide knappen (hvilket også kræver
                        at du har klikket på en stjerne før programmet guider).

I Phd skal du under telescope menuen vælge – “connected to camera”. Jeg
                        kan ikke helt huske hvilket kamera man skal vælge (Orion Guider eller
                        Q-Guider eller noget i den stil)

(så vidt jeg husker – har ikke programmet foran mig her)

Bjørn:

Jeg skal se om jeg ikke kan skrive op hvilke komponenter jeg anvender,
                        hvor de er købt og tage et billede af hvordan det er sat sammen – det
                        er nu meget simpelt.

FrankLarsen2008-11-26 14:00:38

ksondergard
                        Deltager
                          • Giant

Hej Timo

Jeg har gjort det med Windows RDP (Remote Desktop Program) og det virkede fint, også selvom min “indendørs” computer er en MacBook Pro og den “udendørs” er en Dell Windows…

Hastigheden kan måske spille en rolle især ved wireless netværk, jeg vil anbefale dig minimum en 802.11g eller endnu bedre 802.11n

Lykke til

Mvh

Kent

gert
                          Deltager
                            • Giant

Hej Frank, tak/mvh. gert

bjoern.andersen
                              • Main Sequence

Tak for hjælp til en særdeles uvidene sjæl. Hvis du laver en liste – ryger den direkte i lommen og så afsted til Computercity i Næstved.

Jeg vil skrive alle disse specialudtryk ned så jeg ikke virker som totalt ignorant når jeg skal snakke med de unge gutter i forretningen.De har jo bare styr på alt dette, bortset fra at de ikke forstår dansk.Smile

gais
                                • Main Sequence

Kör “PC anywhere” från Symantec.

Använder jag dagligen på jobbet. Ett bra och stabilt program där du speglar den andra datorns skärm och tangentbord.

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Mattias – RealVNC gør det samme, og kan også overføre filer. Men koster 1/100 af PC-Anywhere.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'Remote med dator nr2 – hur ?' er lukket for nye svar.