Refraktor til dobbeltstjerner?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Refraktor til dobbeltstjerner?

• Dette emne har 22 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af jens. This post has been viewed 613 timesjacobsen. This post has been viewed 613 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

natteravnen
    Deltager
      • Main Sequence

Går lidt i overvejelser om køb af mindre teleskop til visuelt brug ifb. med observation af dobbeltstjerner og er kommet til den konklusion, at en refraktor er bedst egnet og har derfor valgt Maksutov fra.

Sidstnævnte har jeg ellers været tæt på at investere i grundet den kompakte konstruktion og lange brændvidde, men står nu i et dilemma med brændvidden.

Hvad er bedst fra et spænd mellem F/5 til F/10?

Hilsen

Jens

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Det er vel teleskopets diameter der sætter den øvre opløsningsevne i buesekunder.

Se Dawes Limit

Og så reduceres denne grænse yderligere af linsernes/spejlenes kvalitet (eller mangel på samme).

Så hvis du kender mindste separation på de dobbeltstjerner du vil observere kan du regne minimum teleskopdiameter ud.

/Rudi B. Rasmussen

natteravnen
        Deltager
          • Main Sequence

Hej Rudi.

Dette er jeg godt bekendt med og kender de teoretiske beregninger (i praksis fungerer dette dog ikke da vi ofte opererer med en Pickering på mellem 3 og 7).

Det jeg vil frem til, er selve brændviddens indflydelse hvor jeg godt er klar over at en F/5 er lidt mere lysstærk ved samme okularbrændvidde end en F/10, men til gengæld ved en F/10 får man bedre fokusvandring ved højere forstørrelse.

Det er en kombination af disse tre (fokus/opløsningsevne/lufturo) der måske der kan gives noget erfaring – om dette overhovedet har betydning.

Jens.

Natteravnen2017-07-14 11:33:58

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Ok Jens, det regnede jeg også med. Bare du tager lidt mere end f forholdet med i betragtning, en iPhone 7 kan med sit f/1,8 linse jo næppe opløse nogen dobbeltstjerner

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Rudi og Jens….

Et tillægsspørgsmål;

Vil du måle på dobbeltstjernerne, og derved have den mindste bøjningsskive eller er du mere interesseret i visuelle betragtninger for at nyde stjernernes skønhed?

Jeg ser de mindste dobbeltstjerner i C11 eller C14’eren, så der skal altså en ordentlig fætter til den højeste opløsning..

Men et meget smukt og roligt indtryk, selv med urimelig høj forstørrelse, får jeg i en 100 mm f/10 refraktor. Blot en almindelig Akromat, men af god kvalitet.

På de lysstyrker langt de fleste dobbeltstjerner har, ses farvefejl ikke, eller er ubetydelig.

mvh
              Jens

Jens.Jacobsen2017-07-14 12:10:52

natteravnen
              Deltager
                • Main Sequence

Hej Jens.

Jeg går primært efter binære systemer, dvs. fra ca. 4″ og tættere. På sigt tænker jeg at foretage målinger af separation og vinkel på udvalgte systemer.

Jeg er i besiddelse af både en 10″ og 14″ newton, men er lidt udfordret pga. holderen til sekundærspejlet (spikes).

Op gennem 70’erne og 80’erne brugte jeg udelukkende refraktor og det savner jeg nu og da som alternativ til de to øvrige.

Mine overvejelser går på Bresser Hexafocus 127mm eller 152mm og for begge er der mulighed for at vælge mellem 2 brændvidder.

Hilsen

Jens

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg tog uden problemer billeder af Epsilon Lyrae, sep ca 1-2″, tilbage i august 2015 med en lille 5″ newton.

tråd

Men jeg har ikke prøvet hvor nøjagtig jeg ud fra billederne kan måle seperation og vinkler.

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Til observation af dobbeltstjerner med en refraktor er f/forholdet i sig selv ikke super kritisk, det er den optiske kvalitet derimod, hvis man vil gå efter de udfordrende par. Det kan sagtens være en akromat, men man står sig ved at vælge en med lang brændvidde, da farvefejl og sfærokromatisk aberration ellers hurtigt vil påvirke ydelsen negativt. Med en apokromat er man friere stillet, men den er til gengæld også langt dyrere.

Der findes umådelige mængder dobbeltstjerner, men de fleste klassiske par kan observeres med en 100mm. Hvis det er den rent æstetiske oplevelse, man er ude efter, behøver man ikke større kikkert og allerede en 80mm rækker langt.

Thomas, Bornholm

spatzek
                    Deltager
                      • Super Giant

Jeg har en Bresser 127L, dejlig kikkert med super skarp optik til prisen. Nålespidse stjerner. Kan anbefales.Spatzek2017-07-14 17:58:01

natteravnen
                      Deltager
                        • Main Sequence

Astrojensen wrote: Til observation af dobbeltstjerner med en refraktor er f/forholdet i sig selv ikke super kritisk, det er den optiske kvalitet derimod, hvis man vil gå efter de udfordrende par. Det kan sagtens være en akromat, men man står sig ved at vælge en med lang brændvidde, da farvefejl og sfærokromatisk aberration ellers hurtigt vil påvirke ydelsen negativt. Med en apokromat er man friere stillet, men den er til gengæld også langt dyrere.

Der findes umådelige mængder dobbeltstjerner, men de fleste klassiske par kan observeres med en 100mm. Hvis det er den rent æstetiske oplevelse, man er ude efter, behøver man ikke større kikkert og allerede en 80mm rækker langt.

Thomas, Bornholm

Hej Thomas.

Tak for dit råd.

Jeg ønsker dog at fastholde en akromat da brugen ikke umiddelbart vil retfærdiggøre den merpris. Indrømmet er jeg mest varm på en kort brændvidde da den fylder det mindre.

Ud fra dit udsagn synes en F/5 at være et fint valg hvilket er en ret væsentlig information.

Hilsen

Jens

Spatzek wrote: Jeg har en Bresser 127L, dejlig kikkert med super skarp optik til prisen. Nålespidse stjerner. Kan anbefales.

Det lyder ret lovende.

Tak for dit bidrag, jeg er ikke bekendt med Bressers kvalitet og har selvfølgelig set på andre mærker, men har en tro på at Bresser leverer samme standard som andre mærker i samme prisklasse – vel vidende at pris og kvalitet følges ad.

Hilsen

Jens

Anonym
                          • Super Nova

Nydelsen af dobbeltstjerner bliver bedre hvis stjernerne er helt punktformige uden for meget “krøl”. Det er alt andet lige nemmere at opnå med høje f-forhold. Så det er måske derfra det kommer at de lange akomatiske doubletter fungerer så godt til dobbeltstjerner?

Bressers nye 90mm f13.3 refraktor kunne være interessant at prøve, og koster ikke alverden.

Lidt dyrere: Frank Theys har vist endnu et par Istar 100mm f/12 linser på lager. Jeg kan bekræfte at den uden problemer splitter epsilon double-double.

Anders

Acnielsen2017-07-14 19:42:32

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeg ønsker dog at fastholde en akromat da brugen ikke umiddelbart vil retfærdiggøre den merpris. Indrømmet er jeg mest varm på en kort brændvidde da den fylder det mindre.

Ud fra dit udsagn synes en F/5 at være et fint valg hvilket er en ret væsentlig information.

Så har du misforstået mig. Måske var jeg for teknisk, hvilket jeg beklager. Jeg vil IKKE anbefale en f/5 akromat i nogen som helst størrelse, end ikke en 60mm, til dobbeltstjerneobservation. Dertil er den alt for plaget af sfærisk aberration og farvefejl. Skal det være kompakt, må det hellere være en newton.

Ved en akromat gælder det, at jo længere, des bedre. Skal den være rimelig kompakt, er det bedre at holde sig til små åbninger på 60 – 80mm og et f/forhold på omkring 10, gerne højere. Ved større åbninger må man i reglen acceptere en vis forringelse i billedkvaliteten, hvis teleskopet skal være blot nogenlunde transportabelt. En 5″ f/10 er rimeligt OK.

Personligt foretrækker jeg væsentligt længere f/forhold. Min 63mmm er f/13.3 og min 80mm er f/15. Min 85mm Zeiss apokromat er f/19. Alle tre er fremragende til dobbeltstjerner. Jeg havde en 100mm f/8 apokromat til låns, der var fremragende til dobbeltstjerner, men den var meget følsom for selv små temperaturændringer og gav ikke altid så gode billeder, som man skulle tro.

Bresser laver, ud over den 90mm model, som Anders nævner (og som ikke er særlig god, rent mekanisk, med temmelig liberal anvending af plastic…), en 100mm f/13.5 model, med meget bedre mekanik. Optikken skulle efter hvad jeg har hørt, være ganske fortrinlig og teleskopet er ikke dyrt, omkring et par tusind kr for en tubus med søger og lidt tilbehør i rimelig fornuftig kvalitet.

Thomas, Bornholm Astrojensen2017-07-14 19:53:11

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Frank Theys har vist endnu et par Istar 100mm f/12 linser på lager. Jeg kan bekræfte at den uden problemer splitter epsilon double-double.

Det skulle den sandelig også meget gerne kunne, for det kan min 63mm Zeiss uden problemer, blot forholdene er nogenlunde tålelige.

Thomas, Bornholm

natteravnen
                              Deltager
                                • Main Sequence

Acnielsen wrote: Nydelsen af dobbeltstjerner bliver bedre hvis stjernerne er helt punktformige uden for meget “krøl”. Det er alt andet lige nemmere at opnå med høje f-forhold. Så det er måske derfra det kommer at de lange akomatiske doubletter fungerer så godt til dobbeltstjerner?

Bressers nye 90mm f13.3 refraktor kunne være interessant at prøve, og koster ikke alverden.

Lidt dyrere: Frank Theys har vist endnu et par Istar 100mm f/12 linser på lager. Jeg kan bekræfte at den uden problemer splitter epsilon double-double.

Anders

Hej Anders.

Det er en verden fyldt med subjektive erfaringer, men en 90mm har jeg faktisk aldrig haft i mine overvejelser.

Ingen tvivl om okularerne spiller en rolle. Min test gennem et år mellem Hyperion og Nagler/ES viser en lille fordel ved Nagler (der viser sig at være ret betydelig) når dobbeltstjerner skal splittes fordi Hyperion (i en Newton) skaber et lidt mere uldent billede hvilket viser sig fatalt når vi går helt ned i de bittesmå detaljer ved højere forstørrelse.

Men klart . . . der skal jo være en forskel mellem et okular til 900 kr. og et til 5.000.

Astrojensen wrote: Så har du misforstået mig. Måske var jeg for teknisk, hvilket jeg beklager. Jeg vil IKKE anbefale en f/5 akromat i nogen som helst størrelse, end ikke en 60mm, til dobbeltstjerneobservation. Dertil er den alt for plaget af sfærisk aberration og farvefejl. Skal det være kompakt, må det hellere være en newton.

Ved en akromat gælder det, at jo længere, des bedre. Skal den være rimelig kompakt, er det bedre at holde sig til små åbninger på 60 – 80mm og et f/forhold på omkring 10, gerne højere. Ved større åbninger må man i reglen acceptere en vis forringelse i billedkvaliteten, hvis teleskopet skal være blot nogenlunde transportabelt. En 5″ f/10 er rimeligt OK.

Personligt foretrækker jeg væsentligt længere f/forhold. Min 63mmm er f/13.3 og min 80mm er f/15. Min 85mm Zeiss apokromat er f/19. Alle tre er fremragende til dobbeltstjerner. Jeg havde en 100mm f/8 apokromat til låns, der var fremragende til dobbeltstjerner, men den var meget følsom for selv små temperaturændringer og gav ikke altid så gode billeder, som man skulle tro.

Bresser laver, ud over den 90mm model, som Anders nævner (og som ikke er særlig god, rent mekanisk, med temmelig liberal anvending af plastic…), en 100mm f/13.5 model, med meget bedre mekanik. Optikken skulle efter hvad jeg har hørt, være ganske fortrinlig og teleskopet er ikke dyrt, omkring et par tusind kr for en tubus med søger og lidt tilbehør i rimelig fornuftig kvalitet.

Thomas, Bornholm

Jeg havde i sin tid en 60mm F/15 hvilken klarede arbejdet rimeligt – dog med visse begrænsninger da både linser og okularer var af temmelig beskeden kvalitet.

Mit prisleje er på ca. 5.000 for en OTA og okularer er ikke begrænsningen.

Men spørgsmålet er så om jeg alligevel skal se på en Maksutov da jeg her opnår højere F-forhold trods de små 30% lystab. Her kan jeg så gå op i en 150mm som kompensation.

Det er dog en kombination af linse og spejl hvilket jeg ikke har erfaring med, ellers er status med jeres bidrag i denne tråd, at jeg går efter en refraktor med brændvidde på mindst F/10.

Tak til jer begge for megen brugbar information.

Hilsen

Jens

Anonym
                                  • Super Nova

Nåh-ja, jeg mener selvfølgelig Bressers 102/1350. Det er den der ser ud til at have en god fokuser. Havde lige glemt at Bresser både har en 90’er og en 102’er i f/13.

Afstanden imellem de to epsilon dobbeltstjerner er fra 2,3″- 2,6″. Så i følge Dawes Limit burde lige akkurat en 50mm kunne splitte dem.

Dvs både en 63mm og en 100mm har god margin.

AndersAcnielsen2017-07-14 21:10:41

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'Refraktor til dobbeltstjerner?' er lukket for nye svar.