› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Refraktor in spe
- Dette emne har 14 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Är, 9 mÄneder siden af astrojensen. This post has been viewed 165 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
27. maj 2014 kl. 09:14 #118467
outlookDeltager- Super Nova
Da en Antares 105mm f13 kom til salg her i forum slog jeg til. Jeg har pĂ„ det seneste gĂ„et med et Ăžnske om at lave min egen “Skylight” refraktor. Og hvad er det for en svend? Jo, se bare her:
Og dog, jeg gĂ„r ikke hele planken ud, dels fordi jeg har nogle komponenter der vil give stilforvirring, dels fordi omkostningerne trods alt skal holdes i et passende leje. En dughĂŠtte i messing vil veje omkring 1,5 – 2kg! Og hvad vil sĂ„dan en ikke koste og ikke mindst, hvor fĂ„r man lige sĂ„dan et stort messingrĂžr? For slet ikke at tale om sĂžger o.a. Det skal jo for det meste special fremstilles.
I Ăžvrigt ser jeg ingen mening i at bruge messing generelt, der blot vil korrodere og give teleskopet for meget uĂžnsket “patina”. Lad gammel vĂŠre gammel. Jeg ved, at hĂ„blĂžse engelske romantikere, der helst vil leve i den victorianske tidsalder med damplokomotiver og det hele finder det smukt, men optikken er trods alt det vigtigste.Jeg aftalte med Nils, at han blot skulle sende de lĂžse dele som objektivet i cellen, sĂžgeren samt fokuser og forlĂŠnger m.m. Det spinkle rĂžr skulle ikke medsendes, da jeg vil finde et mere robust af slagsen. Det sidste kom fra en overraskende side. Men fĂžrst lidt om objektivet. Det er lavet efter Vixen spec. fra samme leverandĂžr til Vixen i Japan ud fra oplysningerne pĂ„ nettet fx her:Da der sĂ„ledes ikke kan herske nogen tvivl om kvaliteten af objektivet, er der i nogen grad tvivl om hvor meget celledesignet har nedblĂŠndet Ă„bningen. Og ikke nok med det, fordi en anden misforstĂ„else lader vide, at der tilsyneladende er to versioner af objektivet derude. Et med en Ă„bning pĂ„ 105mm og et med en Ă„bning pĂ„ 102mm som man lĂŠser det, men det er faktisk ikke tilfĂŠldet.Det er nok 105mm fra kant til kant, men den frie Ă„bning er 102mm eller 4″ foran har jeg mĂ„lt det til. En “Skylight” bruger i dag en 101mm TeleVue. Ved at mĂ„le pĂ„ objektivsĂŠdet pĂ„ bagsiden med en 100 mm udmĂ„lt plastikstrimmel kom jeg til 99mm fri Ă„bning! Jeg ved ikke hvor tallet 95mm kommer fra som det oplyses af bĂ„de Nils og Thomas.
MĂ„ske passer det pĂ„ f15 versionen, men ihvertfald ikke pĂ„ f13 udgaven, hvis der overhovedet er to versioner af linsecellen. Jeg har altsĂ„ nĂŠsten 100mm til rĂ„dighed og det passer ogsĂ„ med andres forsĂžg pĂ„ at mĂ„le den frie Ă„bning pĂ„ bagsiden ved at flashe ind i fokuseren med kikkerten en tomme eller to fra en vĂŠg. NĂ„, men jeg kan da Ă„nde lettet op, da nedblĂŠndingen slet ikke er sĂ„ voldsom som man skulle frygte.Nu til en ny fokuser som jeg har haft liggende et stykke tid og som skulle stamme fra en 5″ Meade ED refraktor. Den vil jeg bruge i forbindelse med medfĂžlgende forlĂŠnger til Antares teleskopet som det ses pĂ„ billedet her:
Man kan i realiteten blot bruge fokuseren alene for sĂ„ er refraktoren pludselig binoduelig uden OPC. UdtrĂŠkket kan desuden komme helt ud pĂ„ 110mm.Tilbage er endelig rĂžret som jeg skal bruge til kikkerten. Hvor kan jeg dog fĂ„ et Ă100mm og 1000mm langt, stift og robust rĂžr? Ved at sĂžge lidt pĂ„ nettet kom jeg tilfĂŠldigvis forbi en pejseside, hvor der kunne vĂŠlges tilbehĂžr som rĂžgrĂžr og lign. Det var nĂŠsten for godt til at vĂŠre sandt for man kunne fĂ„ et 1000mm langt rĂžr og den ene ende med 100mm indvendigt mĂ„l med en silikone pakning. Den anden ende har ogsĂ„ 100mm, men som udvendigt mĂ„l.
Dvs. i den ende med pakningen passer fokuseren som hĂ„nd i handske og i den anden ende kan rĂžret komme ind til objektivsĂŠdet. SĂ„ jeg ringede til byens pejsebutikker og bestilte et rĂžgrĂžr fra firmaet Termatech. SĂ„ er der nu dĂžmt lĂžbesod? Nej, nej, nok er det lakeret koksgrĂ„ bĂ„d ind- og udvendigt, men det er helt nyt og vejer knap siger og skriver 3 kilo! Mere robust kan det vel ikke blive. Det er nok tungt, men refraktorer fra Ă„rhundredskiftet var heller ikke nogle letvĂŠgtere. Men her kan i se et forelĂžbig billede af teleskopet delvis samlet for publikum, men projektet er kun in spe, da det fĂžrst skal stĂ„ fĂŠrdig til den nye sĂŠson i efterĂ„ret.Alle komponenter enten er eller kommer en eller to klasser op i kvalitet i forhold til originalen, der knap kunne holde sammen pĂ„ det hele. Tilbage er vel egentlig hvad vi skal kalde det fĂŠrdige teleskop. SpĂžgefugle vil nok kalde den for “KakkelovnsrĂžret”, men med respekt for projektet kunne det fx ogsĂ„ vĂŠre: “Black Ghost” eller “The Charcoal refractor” eller mĂ„ske endda “Night Stalker”?outlook 2014-05-27 19:23:05
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting27. maj 2014 kl. 09:28 #118468
astrojensenDeltager- Neutron star
Det er faktisk mit gamle teleskop, du har kĂžbt. Jeg mĂ„lte Ă„bningen med laser flere gange og havnede hver gang pĂ„ en Ă„bning pĂ„ 94mm – 95mm. Man kunne heller ikke se foliestykkerne i linsen i billedet, nĂ„r man sĂ„ pĂ„ en kraftigt defokuseret stjerne. Det skal man kunne, hvis de stikker ind i lysgangen. Man kan se dem foranfra, nĂ„r man ser pĂ„ objektivet, som i dit billede foroven, men altsĂ„ ikke bagfra, ergo sker der nogen nedblĂŠnding af objektivet.
Men om denne sÄ sker af en blÊndering lÊngere inde i teleskopet, skal jeg lade vÊre usagt, for det undersÞgte jeg aldrig. Er dette tilfÊldet, vil du naturligvis undgÄ dette problem, ved at bygge dit eget rÞr. Det originale rÞr var heller ikke meget bevendt. Tyndt som papir.
IĂžvrigt er det et godt objektiv, der tĂ„ler meget hĂžje forstĂžrrelser. Jeg har bare allerede min gamle 85mm Zeiss og fĂžlte ikke, at forskellen var sĂ„ stor, sĂ„ jeg brugte ikke Antares’en sĂ„ meget, at det kunne retfĂŠrdiggĂžre, at den lĂ„ pĂ„ skabet og samlede stĂžv. Jeg havde hĂ„bet, den kunne nĂžjes med min Vixen GP montering, men i praksis skulle der en EQ-6’er til, for at holde det lange rĂžr nogenlunde stabilt med hĂžje forstĂžrrelser og sĂ„ kunne jeg ligesĂ„ godt bruge 85’eren.
Thomas, Bornholm
27. maj 2014 kl. 14:47 #118471
Ja, ja, Thomas. Jeg er godt klar over, at du har haft det mellem hÊnderne. Derfor kÞbte jeg det ogsÄ med sindsro da du sagde go for kvaliteten af linsen. Men jeg lyver ikke nÄr jeg skriver, at den frie Äbning bagtil er 99mm. I Þvrigt er det objektivet bagfra pÄ billedet. NedblÊndingen til 95mm kan kun vÊre sket af en blÊndering i teleskopet, hvilket for Þvrigt heller ikke er nogen sjÊldenhed.
Den skal monteres pĂ„ min ES Twilight II som er en heavy duty alt-az montering. Den kan med lethed klare bĂŠstet. Jeg regner med, at kanonen kommer til at veje et sted mellem 5,5 – 6kg med alt tilbehĂžret.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting27. maj 2014 kl. 14:52 #118472
mogensDeltager- Super Nova
Det var en lang fĂŠtter
27. maj 2014 kl. 19:04 #118475
Men jeg lyver ikke nÄr jeg skriver, at den frie Äbning bagtil er 99mm.
Har jeg da pÄ nogen mÄde, indikeret dette?
NedblĂŠndingen til 95mm kan kun vĂŠre sket af en blĂŠndering i teleskopet, hvilket for Ăžvrigt heller ikke er nogen sjĂŠldenhed.
Som jeg selv var inde pÄ.
Thomas, Bornholm
27. maj 2014 kl. 19:22 #118476
@Mogens
Den ser faktisk stÞrre ud end den er. Uden dughÊtte er den godt 1,2m.@ThomasTja, det var ikke for at virke bebrejdende, men man kan ikke sÄdan betone det skrevne ord og at det kan give anledning til kontroverser har vi jo set fÞr.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting27. maj 2014 kl. 20:02 #118478
Godt ord igen.
Thomas, Bornholm
29. maj 2014 kl. 08:58 #118505
Optiktesteren Wolfgang Rohr i Tyskland faldt engang ned af stolen over en Skywatcher Equinox 120 og sagde: “Den kĂžber jeg” fordi den viste exceptionel farverenhed. Indtil det viste sig, at en blĂŠndering havde forskubbet sig og nedblĂŠndet teleskopet. SĂ„ nĂ„r folk melder ud om et rigtig godt eksemplar af en standardvare, sĂ„ kan det altsĂ„ vĂŠre en blĂŠndering, der er Ă„rsagen!
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting29. maj 2014 kl. 09:26 #118506
Den historie kendte jeg ikke, men ja, ganske enig. I dette tilfÊlde er forskellen dog ret begrÊnset ~95mm vs 100mm, sÄ forskellen kan nÊppe vÊre sÄ stor. I Þvrigt ER der lidt farvefejl i objektivet, men ikke i noget stÞrre omfang.
PrĂžv at mĂ„le objektivets frie Ă„bning med det nye rĂžr, det kunne vĂŠre ganske interessant. Du kan bruge en laser, som du lyser ind i et okular med, ned gennem Ăžjelinsen. Okularet skal vĂŠre fokuseret til uendelig. Den lysende plet, der kommer ud af objektivet kan projiceres op pĂ„ en vĂŠg eller et stykke papir og mĂ„les med en lineal, det var den metode, jeg brugte. Alle, der har mĂ„lt deres Antares refraktorer (med originaltubus), er kommet frem til en Ă„bning pĂ„ 94mm – 96mm. Der er sikkert en smule unĂžjagtighed i de forskellige mĂ„linger.
Thomas, Bornholm
29. maj 2014 kl. 19:20 #118515
Da det er en akromat er der naturligvis mere eller mindre farve. Den opfylder dog Sidgwick standarden som er f12 for en 4″. Men mere vigtigt er “figuren” af linsen. Og den skulle vĂŠre god pĂ„ dette objektiv efter sigende 1/8 wave har jeg lĂŠst et eller andet sted. Og det har stĂžrre prioritet end lidt farve. De andre Seidelske aberrationer er jo osse her under kontrol ved dette f forhold.
I Ăžvrigt sĂ„ har jeg da teleskopet var “samlet”, dvs blot sat sammen uden skruer og lign. kunnet se foliestykkerne i objektivet sĂ„ der er ikke nogen nedblĂŠnding i det nye rĂžr. RĂžret har en indvendig diameter pĂ„ 98mm, men da sĂŠdet hvor objektivet sidder er 10mm hĂžjt og da der jo sker en brydning af lyset i objektivet fra det indtrĂŠder og trĂŠder ud igen sĂ„ sker der ingen yderligere nedblĂŠnding her. Ved evt baffling skal man naturligvis vĂŠre omhyggelig.outlook 2014-05-29 19:22:03
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting29. maj 2014 kl. 21:02 #118516
Aha! Da du kan se foliestykkerne (hvad jeg som nÊvnt ikke kunne) sÄ kunne alt tyde pÄ, at nedblÊndingen udelukkende skyldes en fejlplaceret blÊnde i det originale rÞr. Det er nok vÊrd, at skrive sig bag Þret!
Thomas, Bornholm
30. maj 2014 kl. 08:54 #118536
Ja, jeg kan godt se dem, men kun det yderste af dem sÄ der sker en nedblÊnding, og det er objektivsÊdet der er Ärsag til det, men altsÄ kun til de 99 mm. NedblÊndingen til de 95mm mÄ sÄledes vÊre forÄrsaget af en forkert placeret blÊndering i den originale tubus.
Men hvad, det var en refraktor med et godt objektiv stykket sammen af nogle dÄrlige komponenter for at holde omkostningerne nede, idet der sikkert ikke var et marked, hvis refraktoren var dyrere.outlook 2014-05-30 08:58:34
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting30. maj 2014 kl. 09:15 #118538
De var nu ellers ret dyre som nye, omkring $800. Det er ogsÄ derfor, de er ude af markedet nu, de kunne ikke konkurrere med Syntas ED100.
Thomas, Bornholm
30. maj 2014 kl. 20:17 #118551
De kan stadig fÄs i Kanada sÄ vidt jeg kan se. I linket er den endda dyrere, kanadiske dollars forstÄs! En Synta ED100 f9 er nu heller ikke en lille karl. Den har naturligvis en bedre farvegengivelse, men det betyder ikke sÄ meget her. Jeg gÄr mere efter data som her:
Nok er det en f15, men de samme kvaliteter tror jeg ogsÄ, dette objektiv besidder. Jeg fÄr da syn for sagen, nÄr det engang fÄr first light i sit nye hylster.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting30. maj 2014 kl. 20:27 #118553
NĂ„eh, jeg synes nu ikke, en 100mm f/8 ED er sĂŠrlig stor, men det er jo alt efter hvad man er vant til.
Jeg havde Antares’en oppe pĂ„ 742x pĂ„ nogle planetariske tĂ„ger og det gik fint, stjernerne var stadig runde og veldefinerede. MĂ„nen vil dog nok blive en anelse bleg ved den forstĂžrrelse!
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Refraktor in spe' er lukket for nye svar.