› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Refraktor
- Dette emne har 17 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 11 mÄneder siden af boa. This post has been viewed 220 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
16. marts 2015 kl. 17:33 #130151
boa- Moon
Hej guys
Jeg skal til at anskaffe mig et nyt teleskop.
Da jeg bor i lejlighed i kÞbenhavnsomrÄdet, og derfor bliver nÞdt til at kÞre ud til mÞrkere steder, er det vigtigt det ikke vejer for meget og er nemt at sÊtte op. (Grab & Go).
Jeg havde derfor tĂŠnkt mig det skulle vĂŠre en refraktor. Evt. pĂ„ en AZ-4 steel mount. Det virker som om AZ mount’ene er nemmere at bruge og de vejer en del mindre end EQ-modellerne?Mit spg. er derfor om jeg skulle vĂŠlge et alm. Skywatcher Startravel 120 f.eks eller gĂ„ op i kvalitet til et (mindre) Skywatcher Evostar ED80 Pro eller mĂ„ske endda Esprit?.
Det vil kun skulle bruges til visual brug. I fĂžrste omgang i hvert tilfĂŠlde…Jeg er klar over at til astro-foto vil en doublet eller triblet vĂŠre at foretrĂŠkke, men til visual? Vil jeg opleve skarpere og bedre “syn” igennem en doublet eller triblet end i den billige?
Takker…
Bo
16. marts 2015 kl. 20:33 #130161
outlookDeltager- Super Nova
I newbie’s glemmer altid at skrive, hvad i skal bruge den til. Er den til stjernepartier og tĂ„ger og galakser med et stort felt eller er den til MĂ„nen, planeter og dobbeltstjerner? NĂ„r du skriver doublet sĂ„ er det nok en ED du mener. For en ganske alm. akromat som den Startravel jo er, er ogsĂ„ en doublet, men altsĂ„ ikke en ED.
Du kan godt fĂ„ en refraktor, der dĂŠkker det hele, men det koster! Men du peger jo selv pĂ„ en Esprit og i den forbindelse vil jeg ikke gĂ„ under 4″ eller lad os bare sige 100 mm i Ă„bning. Den kan du ogsĂ„ med fordel bruge til astrofoto senere, for sĂ„ vil du ogsĂ„ fĂ„ brug for en EQ montering.SĂ„ spĂžrgsmĂ„let er om ikke du skulle vĂŠlge en EQ med det samme, nĂ„r du alligevel pĂ„tĂŠnker at starte pĂ„ astrofoto senere. SĂ„ kan du Ăžve dig i at manĂžvrere den inden du gĂ„r over til det mere krĂŠvende astrofoto. Men naturligvis er en AZ montering noget billigere i anskaffelse i fĂžrste omgang.Og ja, du vil med en ED typisk opleve et om ikke skarpere, sĂ„ ihvertfald et mere farverent syn af himmelobjekterne uden de for en akromat sĂ„ typiske farvefejl.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting16. marts 2015 kl. 21:42 #130171
boa- Moon
Hej Leif
Tak for svar
Jeg ville nok bruge den til lidt af det hele. Nok mest tÄger, Andromeda og den slags, men planeterne og mÄnen skal jeg da ogsÄ kigge lidt pÄ, ogsÄ selvom det mÄske ikke er det den er bedst til.
Det vigtige er at den er nem at hÄndtere, sÊtte op, og at den ikke skal kollimeres. (alt for tit).
Som jeg lÊste herinde et sted. Det bedste teleskop er det du fÄr brugt. Er det alt for tungt og besvÊrligt at transportere og sÊtte op, og jeg skal vente halve timer pÄ det kÞler ned osv, sÄ fÄr jeg det nok ikke brugt sÄ tit. Det skal vÊre til at smÊkke bag i bilen,
kÞre ud et sted, tage monteringen pÄ skulderen med den ene hÄnd og teleskopet i den anden hÄnd, og sÄ sÊtte det op relativt hurtigt og nyde et par timer i den danske sommernat.
Det er ikke prisen pÄ en EQ som afskrÊkker, men mere at den vejer temmelig meget sÄdan en EQ5, og det virker som om det er minimum hvis teleskopet skal stÄ stabilt + at det er minimum hvis der mÄske engang skulle monteres motorer og tages lidt fotos.
Ja, en 100mm Esprit ville vÊre super, meeeeen den er hundedyr sÄdan en fÊtter. Dobbelt sÄ dyr som en 80mm Esprit.
NĂ„r du ikke vil gĂ„ under en 4″ gĂŠlder et sĂ„ ogsĂ„ en en ED refraktor som f.eks Skywatcher Evostar ED80 PRO? Er en 80mm for lille generelt?
Mvh
Bo
16. marts 2015 kl. 22:04 #130176
NÄr du helst vil se pÄ tÄger og galakser sÄ er det Äbning du skal se pÄ ( i Þvrigt ogsÄ til planeterne mht detaljer) og sÄ skal det vÊre en lysstÊrk dvs en kort refraktor i forhold til Äbningen ligesom den Startravel du henviser til. Den er bare ikke sÄ god til planeterne og MÄnen for den sags skyld, da en sÄ kort akromat vil have betydelig farvefejl ved de forstÞrrelser der skal til pÄ planeterne.
Du kan naturligvis fĂ„ billigere ED’er eller apo’er end Esprit’en. Hos Teleskop-Service i Tyskland er der flere og gode modeller ogsĂ„ doubletter i 4″ omrĂ„det fra omkring 800 Euro og op efter. Ligesom du ogsĂ„ kan kĂžbe AZ monteringen dĂ©r ved samme lejlighed.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting16. marts 2015 kl. 23:43 #130182
tommyfDeltager- Neutron star
Boa wrote: Hej Leif
Det er ikke prisen pÄ en EQ som afskrÊkker, men mere at den vejer temmelig meget sÄdan en EQ5, og det virker som om det er minimum hvis teleskopet skal stÄ stabilt + at det er minimum hvis der mÄske engang skulle monteres motorer og tages lidt fotos.
Mvh
Bo
En Eq5 er nu ret let,,, er gammel Eq6 ejer đ men prĂžv at se efter en Celestron VX, den er meget let og performer rigtigt flot..
17. marts 2015 kl. 07:12 #130189
RudiDeltager- Neutron star
Nu siger du “grab and go”, mit setup er nĂŠrmere “grab and go back and forth a couple of times”
Jeg har en EQ-5 med en lille newton pĂ„. Det kan godt lade sig gĂžre at lĂžfte hele setuppet hvis det lige skal drejes eller flyttes et par meter. Men hvis det skal flyttes lĂŠngere vĂŠk skal det deles op i mindst tre dele: teleskop, kontravĂŠgt og montering. Dertil kommer sĂ„ for mit vedkommende: powertank, tilbehĂžrskuffert, DSLR og PC. Dvs i alt 7 dele. Nogle af delene kan man godt bĂŠre to af gangen, men nĂ„r jeg f.eks sĂŠtter grejet op ude i haven, sĂ„ involverer det mange ture ud og ind i huset igen. De gange jeg har haft grejet med i bilen, har jeg parkeret fĂ„ meter fra det sted det skulle sĂŠttes op for ikke at skulle slĂŠbe for meget. SĂ„ efter min mening bliver et setup med en EQ-5 aldrig et rigtigt “grab-and-go”.
Edit: og velkommen til en rigtig spĂŠndende hobby
rudibr 2015-03-17 06:15:36 /Rudi B. Rasmussen
17. marts 2015 kl. 17:02 #130228
boa- Moon
Hej Leif
Lader til det skal vĂŠre en 100mm, og helst med god optik.
Jeg har kig pÄ 2 til fornuftige priser.
Den fĂžrste en Skywatcher Evostar 100ED- PRO
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2488_Evostar-100-ED—100-900mm-ED-APO-mit-Koffer—Okularzubehoer.htmlog den anden fra kikkert-teleskophuset Astro 102 ED-optic
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/astro-102-ed-optic-67/Evostar’en er mĂ„ske lidt bedre til planeter, men har lidt dĂ„rlige optik, og Astro’en mĂ„ske lidt bedre pĂ„ DSO og har bedre optik. Virker til de begge er kvalitetsprodukter, og man fĂ„r meget teleskop for pengene.
Jeg vil kun beskÊftige mig med visual i fÞrste omgang, sÄ det bliver pÄ en AZ-4 steel montering havde jeg tÊnkt mig. Den skulle vÊre nem at sÊtte op, og relativt let. Jeg kan altid sÊlge den og kÞbe en EQ montering hvis jeg skulle fÄ lyst til astrofoto senere. Tror begge teleskoper kan bruges til det.
Lyder det som fornuftigt med en af de teleskoper? MĂ ske den ene bedre end den anden? Evt. andre?
Tak for venlige svar
Bo17. marts 2015 kl. 17:05 #130229
boa- Moon
Hej Tommy
Jeg kan kun se den montering findes med goto osv? Det vil jeg ikke i fĂžrste omgang. Det skal bare vĂŠre nemt, og vil gerne navigere rundt pĂ„ stjernehimlen selv. Tror det er en god mĂ„de at lĂŠre den pĂ„ đ
Bo
17. marts 2015 kl. 17:07 #130230
boa- Moon
Hej Rudi
Tak, og det bekrĂŠfter mig bare i, at det skal vĂŠre en AZ-4 montering i fĂžrste omgang.
Den kan jo blive solgt hvis jeg skulle fĂ„ lyst til astrofoto senere, eller mĂ„ske et stĂžrre teleskop đBo
17. marts 2015 kl. 17:22 #130231
boa- Moon
NĂ„Ă„, ser lige nu at Astro’en er alm. ED-linse refraktor ogsĂ„. Troede fĂžrst den var triplet.
SĂ„ de 2 har nogenlunde samme optik, men Astro’en er F7, og Evostar’en er F9
SĂ„ ret ens egentlig.
Bo
17. marts 2015 kl. 18:05 #130233
natteravnDeltager- Main Sequence
Boa wrote: NĂ„Ă„, ser lige nu at Astro’en er alm. ED-linse refraktor ogsĂ„. Troede fĂžrst den var triplet.
SĂ„ ret ens egentlig.
Bo
til visuelt brug behĂžver du nĂŠppe en triplet. Skywatchers ED’er har et sĂŠrdeles godt ry. Du for meget for pengene!
En 4″ refraktor er et godt sted at starte og som du sikkert vil fĂ„ meget glĂŠde og fornĂžjelse afnatteravn 2015-03-17 17:07:27 17. marts 2015 kl. 18:11 #130235
pv- Moon
Har man ikke behov for go-to, fotografering osv.
kan Vixen Porta ogsÄ anbefales som en simpel og solid alt-az montering.
http://www.vixenoptics.com/mounts/porta2.html
Findes i 2 udgaver, herunder en mini.
Per17. marts 2015 kl. 18:24 #130237
Boa wrote: NĂ„Ă„, ser lige nu at Astro’en er alm. ED-linse refraktor ogsĂ„. Troede fĂžrst den var triplet.
SĂ„ ret ens egentlig.
Bo
AltsĂ„ ret ens vil jeg ikke kalde dem. Den ene er en f9 og er en lang refraktor og egnet til isĂŠr planeter, MĂ„nen og dobbeltstjerner. Den anden er en bedre all rounder qua sine f7 og dermed mere hĂ„ndterlig og transportabel. Den er derfor bedre egnet som grab’n go til dine primĂŠre mĂ„l som tĂ„ger og galakser og kan ogsĂ„ klare en tur til MĂ„nen og planeterne indimellem.outlook 2015-03-17 17:24:25
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting17. marts 2015 kl. 20:53 #130252
finnrDeltager- Main Sequence
Jeg anskaffede det netop den omtalte
Astro 102ED i efterÄret 2014 og monterede det pÄ Skywatcher AZ4 med stÄlben.
Jeg havde brug for et grab-and-go teleskop, som jeg kunne tage med til ÞdegÄrden i
Sverige, og jeg orkede bare ikke at slĂŠbe min 8â Celestron CPC800 i
gaffelmontering med â den vejer 21 kg, og stativet vejer yderligere ca. 10 kg.Astro Ed 102 har ogsĂ„ vĂŠret solgt som
Asto-tech 102-ED, du kan flĂŠse en anmeldelse her,
og sÄmÊnd som Orion, se ogsÄ
her og yderligere her.Det lever indtil nu op til forventningerne.
Der er ingen synlig farvefejl ved astronomisk brug â mĂ„ske lidt, hvis retter
den mod en skarp, sneklĂŠdt tagryg en solskinsdag. Focusâeren er rigtig lĂŠkker. Lakeringen af tubus
er noget besynderlig, med et boblemÞnster, der fÄ den til at se ud, som om den
havde stÄet ude i regnvejr (det ses ikke pÄ fotos af den!). Den kommer i en
vÊldig nyttig kasse. Kasse og tubus vejer 9,7 kg, og det er altsÄ uden diagonal
og okular (men med en rĂždpunktsĂžger, som kan ligge i kassen)!Planeter er i rigtig flotte i dette teleskop,
men DS0ârne er ikke pĂ„ hĂžjde med det, man ser i en 8â. I sĂŠr kuglehobene forekommer
mindre oplĂžste.AZ4 stativet (yderligere 9 kg) er
overordentlig solidt. Jeg vaklede lĂŠnge mellem dette og Vixens Porta-mount.
FĂžrstnĂŠvnte har gradskalaer, sidstnĂŠvnte har finskruer. Det blev AZ4, der nok
er det solideste. Azimuthal-gradindstillingen viste sig at vĂŠre fejltrykt, den
lÞber den gale vej! Det lÞstes ved at skille monteringen ad og vende bÄndet med
gradskalaen pÄ hovedet! Og det kan
faktisk bruges til at finde objekter. Hvis monteringen ikke er stillet skĂŠvt
op, passer altitudeskalaen. Azimuthskalaen justeres ved at pege teleskopet mod
et kendt objekt og slĂ„ dette objekts Ăžjeblikkelig alt-az koordinater op i âSkysafariâ
eller lignende app pÄ tablet eller smartphone. Azimuth-gradbÄndet kan sÄ
forsigtigt skubbes, sĂ„ det passer. â Derefter kan man bruge skalaerne til at
opsĂžge andre objekter med koordinater man fĂ„r fra astro-appâen.Man flytter tubus vha. Ă©t hĂ„ndtag, og
det fungerer ikke helt sĂ„ godt som en god Dobsonian â Der er en del âbackwashâ,
sÄ man skal flytte lidt forbi det sted, som man egentlig vil se pÄ, sÄ svipper
tubus lidt tilbage. Det krĂŠver en del FingerspitzgefĂŒhl at tracke Jupiter ved
200X! MĂ„ske skulle jeg alligevel have valgt en lĂžsning med finskruer! Men ellers
er det en overordentlig robust montering, der kan bruges til mange ting â jeg fik
ogsÄ en vinkelbÞjle til den, sÄ jeg kan montere en prismekikkert eller et
kamera.Hvis du nu skulle have et begyndende
anfald af aperturfeber, er der jo ogsĂ„ en anden mulighed: En 8â dobsonian vejer
ikke meget mere end 102Ed, og kommer ogsÄ i to stykker à ca. 10 kg. Men den fylder
en hel del mere, og skal selvfĂžlgelig kollimeres hyppigt. Man kan fĂ„ dem med âpush-toâ
sĂžgecomputere, der fungerer ganske udmĂŠrket (men selvfĂžlgelig ikke tracker) til
rimelig penge.Go’ fornĂžjelse, FinnR
18. marts 2015 kl. 15:34 #130293
boa- Moon
Hej Leif
Ja, men Astro’en er ogsĂ„ omkring en tusse dyrere, og har tilsyneladende dĂ„rligere optik. Jeg har checket nogle af dens kloner, TS, Starwave og hvad de ellers hedder, og det lader til de alle har dĂ„rligere linser end Evostar’en som har FPL-53.
Jeg ved godt det mÄske nok betyder mest til astrofoto, men kunne jo alligevel betyde lidt bedre farvekorrektion pÄ mÄnen og planeterne.
Det er da ikke sĂ„ nemt at vĂŠlge, men begge giver sikkert valuta for pengene…
Bo
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Refraktor' er lukket for nye svar.