› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › refractor vs. reflector
- Dette emne har 33 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 8 måneder siden af thomas. This post has been viewed 974 timesrehling. This post has been viewed 974 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. juni 2015 kl. 09:42 #134213
thommyDeltager- Giant
En Maksutov-Cassegrain har faktisk en kontrast der kan matche en APO (af den dyre slags). Det skyldes det specielle optiske design, samt det faktum, at f-forholdet er så stort. Det er yderligere ret let at lave en god Mak-Cas, så det behøver ikke at koste en bondegård. Så nej – at der er en linse i designet udover de to spejle degraderer ikke billedet. De er vel egentlig mest beregnet til visuelt brug, men jeg har da set flere gode optagelser med dem.
Men alternativerne er nu også gode: Jeg har en gammel f/11 60mm refraktor (min konfirmationsgave) som stort set ikke giver farvefejl, selvom det er en akromat. Så hvis du vælger at gå refraktorvejen skal du bare vælge en god akromat med et højt f-forhold. Du skal så bare være opmærksom på, at teleskopet bliver langt – dvs. ikke så transportabelt!
Hvis du vælger en Newton skal du helt klart vælge en f/8, som det også er blevet sagt af andre ovenfor. Jeg tror alle tre muligheder vil være ret jævnbyrdige til dit formål!
19. juni 2015 kl. 10:48 #134216
henrikDeltager- Nova
Nu har jeg gode erfaringer med dem alle
Selv en lang akromat giver farvefejl; Den længste jeg har prøvet var Antares 100mm f/15 – både god og lang, men alligevel lidt.
Ja Maksutoverne er også rigtigt gode;
De lange newtons overgår dem i pris/åbning og nedkølingstid.
Maksutoverne fylder til gengæld meget mindre og skal ikke kollimeres
Her er min Explorer150PL og 130PDS til størrelsessammenligning
Mvh Henrik
Henrik 2015-06-19 10:53:38 19. juni 2015 kl. 11:29 #134217
RudiDeltager- Neutron star
En Maksutov-Cassegrain kan også sagtens have chromatic aberration, især når man lige kikker gennem thermo vindue :
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=10765
/Rudi B. Rasmussen
19. juni 2015 kl. 18:18 #134226
thomas.rehlingDeltager- Planet
Tak for alle jeres svar, det giver et mere nuanceret billede af alle de parametre som spiller ind. uhh der er meget at lære endnu, men det er jo så sindsygt spændende, heldigvis 🙂
Jeg har læst samtlige nybegyndertråde omkring køb af teleskop, jeg har meldt mig ind i den lokale astronomiforening (NOVA) og meldt mig ind i observationsgruppen, der er bare desværre ikke må meget aktivitet i den gruppe (ikke kun på grund af de lyse nætter 🙂 Jeg har kigget gennem to teleskoper i mit liv 1) Den famøse Makron fra aldi til 600 kr, 2) en 16″ Schmidt-Cassegrain fra Meade (den som står på Montebelloobservatoriet) så har faktisk ikke kigget i noget mellem de to prisklasser… Jeg kommer til at tage teleskopet med mig rundt i fx sommerhus, hvorfor et Maksutov-Cassegrain på eq-3 er tiltalende. Det er kun til planeter og månen, og slet ikke deep-sky foto.
Så alle modeller at deres fordele og ulemper. Vil denne Skywatcher Skymax-127 Maksutov Cassegrain, kunne mache Explorer 150PL?
19. juni 2015 kl. 18:57 #134227
landboDeltager- Nova
Thomas Rehling wrote: Tak for alle jeres svar, det giver et mere nuanceret billede af alle de parametre som spiller ind. uhh der er meget at lære endnu, men det er jo så sindsygt spændende, heldigvis 🙂
Jeg har læst samtlige nybegyndertråde omkring køb af teleskop, jeg har meldt mig ind i den lokale astronomiforening (NOVA) og meldt mig ind i observationsgruppen, der er bare desværre ikke må meget aktivitet i den gruppe (ikke kun på grund af de lyse nætter 🙂 Jeg har kigget gennem to teleskoper i mit liv 1) Den famøse Makron fra aldi til 600 kr, 2) en 16″ Schmidt-Cassegrain fra Meade (den som står på Montebelloobservatoriet) så har faktisk ikke kigget i noget mellem de to prisklasser… Jeg kommer til at tage teleskopet med mig rundt i fx sommerhus, hvorfor et Maksutov-Cassegrain på eq-3 er tiltalende. Det er kun til planeter og månen, og slet ikke deep-sky foto.
Så alle modeller at deres fordele og ulemper. Vil denne Skywatcher Skymax-127 Maksutov Cassegrain, kunne mache Explorer 150PL?
Hvis du kun vil Måne & planeter vil jeg mene det er det helt forkerte mount du tænker på. Der skal du over i en alt/azimut GoTo mount som denne http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3570_Skywatcher-Skymax-127-SynScan-GoTo-Maksutov-127-1500mm.html Et sådanne mount er IKKE velegnet til et mekanisk langt instrument som en Newton og du bør sikre dig at opstillingen kan køres helt i zenit så du ikke en dag kommer til at stå og vente et halvt døgn på noget du vil se, og dermed er forsvundet når det kommer inden for synsvidde.
Vil dog ikke mene omtalte Maksutov-Cassegrain bare kommer op i nærheden af en f/8 Newton med hensyn med og tegne skarpt. Det grundet en Maksutov-Cassegrain kun “ser” lys med ca 65% af spejlets overflade hvor den omtalte lange Newton har næsten 90% og “se” med. Det tager mig bekendt af kontrasten, ligegyldigt om folk vil det eller ej.
Men igen, det er absolut ikke sikkert alle er enig med mig. Derfor vil jeg stærkt anbefale du får set gennem en masse forskelligt isenkram inden ……..
Og det kunne være du mellem det forskellige isenkram fandt noget der var til salg brugt.
Landbo 2015-06-19 18:59:21 19. juni 2015 kl. 19:19 #134228
Men hvorfor er det at jeg skal undgå EQ-mounts? Jeg vil helst undgå alt elektronik med enten lange forlængerledninger, eller tunge batterier, og jeg har det bedst med manuelle knapper jeg kan dreje på. med en EQ-3 kan jeg vel senere købe en mindre newton explorer 130p til deepsky obs, og bruge samme mount. Eller er der noget jeg har overset? 🙂
19. juni 2015 kl. 20:19 #134229
landboDeltager- Nova
Thomas Rehling wrote: Men hvorfor er det at jeg skal undgå EQ-mounts? Jeg vil helst undgå alt elektronik med enten lange forlængerledninger, eller tunge batterier, og jeg har det bedst med manuelle knapper jeg kan dreje på. med en EQ-3 kan jeg vel senere købe en mindre newton explorer 130p til deepsky obs, og bruge samme mount. Eller er der noget jeg har overset? 🙂
To grunde. Første er den er sværer og sætte op. Det betyder måske ikke så meget når du vil styre den manuelt på håndhjulene. Ved bare fra min ungdom det er fa***** irreterende og skulle dreje på to hjul for at følge et objekt. Holder man så en lille pause for og gå ind og varme fingerne kan man begynde forfra med og finde objektet.
Det er nu begrænset hvor meget strøm en az goto mount forbruger. Et sæt genopladelige HNMI batterier kan sagtens holde det meste af en nat.
Men NULL elektronik er du simpelthen den fødte Dobson mand da den bare skal “smides” på jorden og styres “mellem” to fingre mens man observerer. Den jeg linkede til i mit tideligere indlæg kan snilt transporteres på bagsædet af en lille bil.
Men som sagt er der mange aspekter i det. Prøv og kigge dig frem, er det bedste råd der kan gives.
19. juni 2015 kl. 21:01 #134230
spatzekDeltager- Super Giant
Hej Thomas
Som udgangspunkt er alle de kikkerter der er i spil gode. Om man foretrækker at arbejde manuelt eller med motor, ja, der er jo igen en personlig holdning.
Men vi skal jo uddele en første plads. Og da jeg er gammel visuel observatør og har kigget i et væld af teleskoper, også i de typer og størrelser der nævnes, så vil det uden sammenligning (pris/kvalitet) være Orion 6″ f/8 der klart vinder slaget. Eneste optiske konkurrent vil være dyre apokromatiske refraktorer fra 5 tommer størrelsen, og de koster en krig.
Skywatcher 6″ f/8 er så næste skud i bøssen.
Så kommer en god langbrændviddet akromatisk refraktor. Min egen 5″ f/9,4 Bresser er super god til prisen, men kræver en større opstilling end en EQ3 og den kromatiske aberration er stadig synlig på lysstærke objekter. Det er min erfaring, at det er meget forskelligt, hvor meget man er generet. Selvom man ikke er farveblind, så kan der sagtens være stor forskel i farveopfattelsen fra venstre til højre øje.
En Maksutov eller en SCT vil altid komme ind på en 3 plads rent optisk, selvom de generelt er ganske fine. Det skyldes den centrale obstruktion og nedkølingen af tubus med optik, der er mere kritisk her. Den store fordel er kompaktheden i forhold til transport.
Som du kan fornemme, så går vi alle rundt og må skære hjørner, det gælder både i forhold til økonomi og det praktiske med at håndtere instrumenterne. Jeg har i dag f.eks. et observatorium, og andre gør noget lignende eller finder på andre snedige planer, så man ikke slæber en pukkel til.
NOVA er en fremragende astronomiforening, men med fokus på foredragsvirksomhed. Der er andre konstellationer/foreninger, der har mere fokus på praktisk astronomi.
Held og lykke
20. juni 2015 kl. 09:56 #134236
thommyDeltager- Giant
Jeg er fuldstændig enig i, at en 6″ f/8 er et rigtig godt planetteleskop – ingen tvivl. Den har en god kontrast, den er nem at kollimere, nedkølingstiden er kort og den er billig! Eneste ulempe er vel størrelsen. Den kræver også en mere stabil montering fordi den er lang. Den er også mere vindfølsom end en mak-cas, men hvis du kan finde et sted i læ gør det jo knap så meget.
Jeg skal lige sige, at jeg aldrig har ejet en Mak-Cas, kun kigget i en. Jeg har altid været mest til Deep sky, og der er en Mak-cas ikke førstevalget. Mit første teleskop var førnævnte 60mm f/11 refraktor som gjorde god fyldest i mange år – og den blev brugt meget, fordi den var hurtig at sætte op. Det ømme punkt var monteringen, hvilket gjorde at billedet hoppede og dansede ved stor forstørrelse. Det kan godt betale sig at ofre lidt mere på en god montering.
Til en begynder vil jeg altid sige at det bedste teleskop er det teleskop der bliver brugt! Du må overveje hvor vigtigt det er for dig, at du nemt kan flytte teleskopet omkring. Hvis det er af lavere prioritet vil jeg tilslutte mig Lars’ førstevalg, ellers en god Mak-Cas. Jeg ved altså ikke om Skywatchers er så gode – prøv at søge efter nogle tests/reviews. Orions er sikkert gode, men de er altså også noget dyrere.
/Thommy
21. juni 2015 kl. 17:21 #134252
Tak til alle for jeres respons. Er ikke så hurtig på tasterne, da jeg har eksamenslæsning og en baby til langt over begge øre!
Jeg har læst alle jeres inputs, og der ER bare meget at tage højde for, og uanset hvad man vælger, må man gå på kompromis.
Jeg vælger en skymax 127, bl.a. fordi jeg kommer til at transportere den meget rundt til sommerhus og i en bil med barnevogn og tasker osv. Og det bliver med motor, for som Leif siger: irriterende at skulle følge et objekt med to drejepinde. Dobson havde ellers været mit førstevalg, hvis det ikke var fordi at jeg kommer til at transportere den rundt.
Spatzek, NOVA er en glimrende forening, jeg har været til samtlige af deres foredrag siden jeg meldte mig ind. Altid spændende emner!
Er der nogen af jer som ved om optikken er ens i
og
Tubus ser ikke ens ud.
Vh
22. juni 2015 kl. 07:00 #134266
landboDeltager- Nova
Thomas Rehling wrote: Tak til alle for jeres respons. Er ikke så hurtig på tasterne, da jeg har eksamenslæsning og en baby til langt over begge øre!
Jeg har læst alle jeres inputs, og der ER bare meget at tage højde for, og uanset hvad man vælger, må man gå på kompromis.
Jeg vælger en skymax 127, bl.a. fordi jeg kommer til at transportere den meget rundt til sommerhus og i en bil med barnevogn og tasker osv. Og det bliver med motor, for som Leif siger: irriterende at skulle følge et objekt med to drejepinde. Dobson havde ellers været mit førstevalg, hvis det ikke var fordi at jeg kommer til at transportere den rundt.
Spatzek, NOVA er en glimrende forening, jeg har været til samtlige af deres foredrag siden jeg meldte mig ind. Altid spændende emner!
Er der nogen af jer som ved om optikken er ens i
og
Tubus ser ikke ens ud.
Vh
“Indvoldene” er formodentelig ens. Ved SkyWatcher også for nogle (del) år siden har lavet om på de ydre farver. Har også før lagt mærke til der tilsyneladende er forskelle i farverne på de instrumenter der bliver solgt på de forskellige markeder. Så ???
Vælger du så den på EQ3 eller AZ ???
22. juni 2015 kl. 18:06 #134275
Jeg vælger AZ for lettere at kunne følge objektet… tror jeg…
22. juni 2015 kl. 20:10 #134279
landboDeltager- Nova
Thomas Rehling wrote: Jeg vælger AZ for lettere at kunne følge objektet… tror jeg…
Jo ja. Jeg tror ikke folk griner af en hvis man postulerer den er betydelig nemmere og stille op.
Vil mene, det er et rigtig godt valg til planeter og kometer da de alligevel ikke følger de gængse “veje” på der “tur” over himmelbuen.
Lykke til med valget, den kan godt være i en bette bil sammen med bleer og tilbehør.
Landbo 2015-06-22 21:06:58 22. juni 2015 kl. 22:00 #134282
natteravnDeltager- Main Sequence
Thomas Rehling wrote: Jeg vælger AZ for lettere at kunne følge objektet… tror jeg…
Det er jo netop mere besværligt at følge objekterne manuelt med Alt-Az monteringer!!
På en EQ montering skal du kun bevæge een akse for at følge objektet og du kan netop herved gå ind og varme fingrene om vinteren “som en nævnte” for derefter at følge objektet igen ved kun at bevæge een akse. Nemmere kan det ikke gøres rent manuelt22. juni 2015 kl. 22:21 #134284
Hej Natteravn.
Dén montering jeg linker til, har motor. Jeg overgav mig til en lille smule elektronik, på trods af jeg at godt kan lide tanken om det manuelle. Pointen med EQ montering var også at jeg senere kunne købe en SW 130 newtonian til lidt deep sky observationer, og bruge samme mount, det kan jeg vel ikke med den az-goto…? dog undrer det mig at eq-3 monteringen er dyrere end synscan Az goto.ville umiddelbart tro, at motor og elektronik er dyrere… Meeen der er meget at lære endnu.
Thomas Rehling 2015-06-22 22:32:05 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'refractor vs. reflector' er lukket for nye svar.