› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › refocusering
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 85 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. august 2013 kl. 10:13 #105852
JohnDeltager- Nova
Jeg er noget i tvivl om hvordan jeg kommer tilbage til præcist samme punkt efter en refokusering, hvor telescopet er flyttet til en klar stjerne højt på himlen. Jeg bruger Cartes du ciel og kunne godt bruge en funktion der hedder “save Fov” eller noget i den retning. Hvad gør I ?
hilsen fra John
17. august 2013 kl. 14:51 #105873
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej John.
Nu ved jeg ikke hvilken kikkert du har, men enten må du bruge goto eller også selv installere digitale delekredse.Skal det være helt præcist ville jeg bruge en parallel kikkert med enten video eller med belyst trådkors.mvh Viggo.17. august 2013 kl. 15:57 #105875
JohnDeltager- Nova
Jeg må nok forklare mig bedre!
Monteringen er en eq6 med goto, som styres via eqmod. Problemet er: Hvis jeg f.eks. skal tage et billede af Horsehead Nebulaen, finder monteringen den fint. Jeg panorerer så lidt rundt, for at få den helt rigtige komposition af objektet og begynder mine exponeringer. Efter en tid vil jeg så teste fokus igen. Jeg slewer til en klar stjerne højt på himlen, og refokuserer. Nu vil jeg så gerne fortsætte mine exponeringer der hvor jeg slap, men hvordan finder jeg lettest tilbage – er der ikke en funktion hvor man kan gemme den aktuelle position?
17. august 2013 kl. 16:03 #105876
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej John.
Jeg kender ikke eqmod, men prøv at fokusere på en stjerne så tæt ved målfeltet som muligt.mvh Viggo.18. august 2013 kl. 09:08 #105884
FinnDeltager- Neutron star
Hej John, når du har fundet din komposition af billed kan du så ikke skrive din position ned eller kombonere dit billed så du har en stjerne midt i dit billedfeldt og kan vende tilbage med goto, der må da absalut være en funktion i programmet hvor du kan gemme den sidste posdition.
Jeg selv bruger Maxim og når man har fundet sin komposition laver jeg en Pintpoint af billed og rammer altid tilbage til samme sted efter en refocusering. Der går aldt for meget tid med at komme tilbage til der du begyndte.
Den jeg lige kan komme i tanke om der er skrap til Cartduci er Lars Natsky, ham kunne du evt. kontakte med dit problem, han er en flink og hjælpsom mand.
Hov, tror faktisk også at Jens Jacobsen bruger det men er ikke helt sikker på det.
mvh Finn
Finn 2013-08-18 09:36:42 18. august 2013 kl. 10:57 #105889
tommyfDeltager- Neutron star
Tror også jeg ville skrive placeringen ned og goto til den bagefter, men lav først en align trekant først tæt rundt om foto området, så burde den kunne finde det meget tæt på.
18. august 2013 kl. 18:34 #105902
holmDeltager- Super Giant
Eqmod har da en kalibrerings-funktion som han (Chris) kalder “Sync” – hos mig med en helt standard opsætning er det ctrl+1 på mit keyboard..
Tjek evt lige her:
Han bruger iøvrigt også Carte du Ciel..
18. august 2013 kl. 22:01 #105911
JohnDeltager- Nova
Så lykkedes det at finde den funktion jeg efterlyste
Nu kan jeg gemme en hvilken position på kortet med et enkelt klik, samt lave goto til samme med et klik! Eqmod har et lille tillægs program, der hedder EQTOUR hvor man kan gemme f.eks det bedste FOV eller måske lave sin helt egen tour!
tak for hjælpen – hilsen fra John
John 2013-08-18 22:13:28 18. august 2013 kl. 22:17 #105913
tommyfDeltager- Neutron star
Og mener at CTRL+3 laver en goto….
TommyF 2013-08-18 22:18:03 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'refocusering' er lukket for nye svar.