Refleksjon ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Refleksjon ?

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af landbo. This post has been viewed 26 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

erikgu
    Deltager
      • Nova

Hei ,

Jeg har problemer med “refleksoner”, litt usikker på om det er riktig betegnelse, når jeg tar bilder med Luminans filter. Det ser ut som stjernene har “mage” på høyre side. Jeg har prøvd 2 forskjellige filtre, de gir samme resultat. Jeg regner derfor med at det er noe annet, har tenk at det kan være sekundærspeilet som gir refleksjonen. Dette kan ikke sees på bilder tatt med andre filtre. Her er et bildet, alt hjelp tas imot med stor takk.

Erik G

erikgu2014-04-19 00:52:23

Erik G

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Aldrig har man set mage – men det har man så nu Wink
        Kan du vise hele billedet?
        Er forskydningen den samme over hele billedfeltet?
        Kan det være fordi filtret sidder meget skævt?

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

landbo
        Deltager
          • Nova

Sidder og spekulerer på om fænomenet optræder på begge dine teleskoper ???

Hvis det er tilfældet, må det være noget dit kamera/påspændingsringe laver.

Men hvis det kun på din Newton, kunne det stamme fra at sekundærspejlet sidder skævt eller noget begyndende coma hvis det “kun” er ude i siderne af billedet. Landbo2014-04-19 11:18:01

erikgu
          Deltager
            • Nova

Hei og takk for svar begge to. Jeg sjekket kollimering i dag, den var ikke helt god så jeg justerte den, tok noen flere eksponeringer i kveld men det var ikke bedre. Jeg har sjekket bilder tatt med samme utstyr, filter, kamera og teleskop. Stjernene der var bra. Har ikke fått testet i det andre teleskopet.

Link til hele bildet

Erik G

Erik G

landbo
            Deltager
              • Nova

Øh Erik. Kan du ikke lave så vi kan se billedet i fuld opløsning og i et ikke komprimeret format. Jpg billeder er nærmest uegnet til at vise noget som helst i dette tilfælde.

erikgu
              Deltager
                • Nova

Hei igjen,

Så klart en 32 bits fits og 16 bits tif.

Fits :

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59585830/Files/LumFilter/Fitsfile.fit

tif : https://dl.dropboxusercontent.com/u/59585830/Files/LumFilter/Tiffile.tif

Erik G

erikgu2014-04-20 13:50:41

Erik G

landbo
                Deltager
                  • Nova

Ja, det er bedre Erik.

Jeg undre mig meget over de to mørke cirkler/pletter du har ude ved kanten af billedet i kl. 1.30 og kl. 3. Ved du hvor de kommer/stammer fra ???

Højreforskydningen er rigtig over hele billedets flade.

Flot sattellitspor i øvrigt.

Kom lige i tanke om, at hvis du vender kameraet på “hovedet” (vender det 180 grader) kan man også udelukke enten tubus eller kamera/software. Er det kamera/software skulle det følge med (vende til den anden side). Er det tubus vender det stadig til samme side. Men det kræver jo du følger med i hvordan kameraet vender. Du kan jo vende det midt i en serie.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Refleksjon ?' er lukket for nye svar.