Reducere forstørrelsen.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Reducere forstørrelsen.

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af apollo. This post has been viewed 26 times13. This post has been viewed 26 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

apollo.13
    Deltager
      • Main Sequence

Hej.

Jeg vil gerne kunne se omkredsen af hele solen i mit Meade 10″ Telescope ved solformørkelse næste fredag.
      Telescopet zoom så meget ind, at jeg kun kan se ca. 25% af solen, når jeg kigger i orkularet.

Hvad skal jeg skaffe/købe for at kunne se hele solen i orkularet?

Vh. Morten

Vh. Morten

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Hvilket okular bruger du?

mvh
        Lars

apollo.13
        Deltager
          • Main Sequence

Meade 26mm 60 grader.

Vh. Morten

stubbe
          Deltager
            • Main Sequence

Hmm… Du burde kunne se solen med det okular. Dit teleskop har så vidt jeg forstår en brændvidde på 2500mm så dit 26mm okular giver en forstørrelse på 2500mm/26mm = 96. da bliver synsfeltet 60°/96 = 0,625° = 37,5′. Solen fylder lidt over en halv grad (ca. 31′), så du burde være i stand til at se hele Solen med dit nuværende udstyr.

Et okular på 26mm/60° giver næsten det maksimalt mulige synsfelt i 1,25″ formatet, så hvis du alligevel ønsker et større synsfelt er dine muligheder enten at skifte til 2″ diagonal/okularer eller at benytte en focal reducer.

apollo.13
            Deltager
              • Main Sequence

Jeg bruger dette solfilter http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/thousand-oaks-solar-ii-filtre-701/ Ved ikke om det har noget at gøre med det.

Jeg har heller aldrig kunne se hele månen i teleskopet, med samme okular, kan vel se omkring 60% af månen.

Men som skrevet ser jeg kun ca. 25% af solen

Vh. Morten

stubbe
              Deltager
                • Main Sequence

Et solfilter, som det du linker til, ændrer ikke ved forstørrelse eller synsfelt. Månen og Solen har samme størrelse set fra Jorden (+/- få procent), derfor giver det ingen mening, at der skulle være så stor forskel på deres størrelser set med det samme teleskop ved den samme forstørrelse. Jeg har ikke nogen logisk foklaring på det du beskriver. Måske andre kan hjælpe?

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

Track the stars (forhandler) har en udregning på deres hjemmeside

Der er et link via reklamen på forsiden af forum

Hilsen Claus

apollo.13
                  Deltager
                    • Main Sequence

Claus tak, lige hvad jeg kunne bruge

Vh. Morten

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Reducere forstørrelsen.' er lukket for nye svar.